Binnenkort operatie

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Hopeforyou, Nov 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hopeforyou

Hopeforyou Actief lid

Jul 30, 2013
    491
    0
    16
    Hallo,

Ik ben werkzaam in de zorg en wordt binnenkort geopereerd, waarna ik 3 tot 6 weken zowizo niet zwaar mag tillen dus kan dan ook niet werken. Tenminste, de 1e paar weken echt niet, en daarna ligt het er natuurlijk aan hoe ik me voel, maar kan ik wel therapeutisch wat betekenen.

Ik ben vorige week bij mijn team leider geweest en heb dat bovenstaande verteld. Ik heb dit bewust al gedaan omdat ik ook wacht op een bericht over mijn contract, of dit wel of niet verlengd wordt. Ik wilde niet dat ze denken dat ik eerst weet of ik verlenging krijg en dan pas over de operatie vertel.
    Nu heeft mijn teamleider gezegd dat dat geen invloed zou hebben.
    Dus dat is fijn.

Nu weet ik sinds gister dat ik op 13 december de operatie krijg, maar gelijk speelt ook door m'n hoofd dat ik, zeker met de feestdagen, mijn collega's en werkgever met een probleem opzadel.
    Ik heb met kerst gelukkig al vrij, maar met oud en nieuw heb ik late diensten. Die kan ik niet werken, in ieder geval niet als verantwoordelijke op de afdeling. (Ik moet bewoners van een PG-afdeling naar bed brengen, toiletteren, enz. )

Mijn vraag is nu eigenlijk: kan mijn werkgever me verplichten de operatiedatum te verzetten omdat het gewoon erg vervelend uitkomt?
    Of is dit overmacht?

Ik zou zelf voor kunnen stellen het te verzetten als het lastig wordt, zo zien ze dat ik bereid ben het probleem op te lossen. Ik wil dit eigenlijk niet omdat ik gewoon erg veel pijn heb en hiervoor geopereerd ga worden.
    Maar ik wil dit alleen voorstellen op voorwaarde dat een andere datum niet nog eens maanden duurt.

Wat is hier wijsheid?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Hopeforyou,

Ik begrijp je probeert zoveel mogelijk rekening te houden met je werkgever en je collega’s.

Je kunt je echter afvragen of het uitstellen van je operatie nu wel zo verstandig is voor je gezondheid.
    UWV kan je daarin niet adviseren.

Het lijkt me niet dat je werkgever je kan verplichten de operatiedatum te verzetten.

Hou in elk geval voor ogen dat je gezondheid het belangrijkste is.
    Overweeg je de operatie toch uit te stellen?
    Ik denk dat je dit het beste vooraf kunt overleggen met je behandelend arts en/of arbo-arts van je werkgever.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en de operatie die je moet ondergaan.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page