Goedemorgen, Voor mijn zwangerschapsverlof had ik werk en een gedeeltelijke ww uitkering. Nu krijg ik dus wazo via mijn werk en apart van uwv. Binnenkort loopt mijn verlof af, maar het ziet er naar uit dat ik voorlopig in de ziektewet ga als gevolg van de bevalling. Voor mijn werk moet ik natuurlijk naar de bedrijfsarts en dergelijke, is dit voor uwv voldoende of zal ik bij jullie ook een arts moeten zien? Betreft overigens slechts voor 8 uur vanuit uwv
Beste Pietje1987, Wat rot dat je na het verlof nog steeds niet helemaal hersteld bent Toen je met verlof ging, is je WW-uitkering gestopt. Na het verlof wordt die niet automatisch voortgezet. De afdeling WW weet namelijk niet of je nog steeds werkloos bent of dat je al ander werk hebt gevonden. Of dat je nog niet in staat bent om te werken, zoals bij jou het geval is. Je meldt je daarom op de eerste dag na het verlof ziek bij UWV voor het WW-gedeelte, en bij je werkgever voor het werk-gedeelte. Je geeft aan dat je ziek bent als gevolg van je bevalling. Dit is van invloed op het recht op een ziektewet-uitkering (ZW) en de hoogte ervan. Voor je dienstverband geldt: ben je ziek door je zwangerschap of bevalling? Dan kan je werkgever een ziektewetuitkering voor je aanvragen bij UWV. UWV moet beoordelen of je klachten inderdaad het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn. In dat geval betaalt UWV de ZW. Meestal betalen we deze aan je werkgever; je werkgever betaalt vervolgens je loon door, zodat je daar zelf eigenlijk niets van merkt. Blijkt uit de beoordeling van UWV dat je wel ziek bent, maar niet als gevolg van zwangerschap of bevalling? Dan krijgt je werkgever geen ZW; hij betaalt je dan loon bij ziekte. Ook voor de WW-uitkering is de reden van je ziekmelding van belang: zijn je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling? Dan is je ZW 100% van je dagloon. Ben je ziek, maar niet vanwege zwangerschap of bevalling? Dan is de ZW 70% van je dagloon. In beide gevallen moet een arts van UWV dus beoordelen wat de reden van je ziekmelding is. Op onze website vind je actuele informatie over de ziektewet, zowel voor je dienstverband als voor je WW-uitkering. Ik wens je een voorspoedig herstel! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare