Mijn dochtertje is met 37,4 weken geboren. De oorspronkelijke bevallingsdatum zou zijn 12 juni 2015. Ik moest 6 weken van te voren met verlof, omdat ik vanaf 28 weken al niet meer mocht werken ivm de harde buiken. Wanneer moet ik weer aan het werk? Daarnaast is ze ook nog met 5,5 weken 1 week opgenomen in het ziekenhuis. Heeft dit ook nog invloed op mijn verlof?
Beste Alyanne, Je dochtertje is te vroeg geboren en heeft in het ziekenhuis gelegen. Daarom wil je graag weten hoe lang je nog recht hebt op verlof. Je geeft aan dat je dochtertje met 37,4 weken geboren is. Als ik het goed heb, was je zwangerschapsverlof toen al begonnen. Daarom verandert de duur van je zwangerschapsverlof niet. Niet vanwege deze reden in elk geval. De ziekenhuisopname van je dochtertje kan er wel voor zorgen dat je langer recht hebt op bevallingsverlof. Dit geldt wanneer ze meer dan 7 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen. Actuele informatie over langer verlof door ziekenhuisopname vind je hier. Hier kun je ook terugvinden hoe er berekend wordt met hoeveel dagen je verlof verlengd wordt en hoe je het langere verlof kunt aanvragen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb de informatie op de website gelezen, daaruit blijkt dat ik langer recht heb op verlof. Maar hoelang? Het rekenvoorbeeld vind ik onduidelijk. De oorspronkelijke bevallingsdatum was 12 juni. Ik moest 6 weken (1 mei) van te voren met verlof en heb dus 10 bevallingsverlof. Ze is op 26 mei geboren met 37,4 weken. Ze ligt meer dan 7 dagen, waarschijnlijk 10 of 12 dagen in het ziekenhuis.
Beste Alyanne, Ik zal je uitleggen hoe je in jouw situatie berekent hoe lang je extra verlof kunt krijgen. Neem het aantal dagen dat je dochtertje in het ziekenhuis ligt. Hiervan trek je de volgende dagen af: 1: de eerste 7 dagen van de ziekenhuisopname 2: het aantal dagen dat ze in het ziekenhuis ligt ná de geplande einddatum van je verlof Als ik uitga van jouw uitgerekende datum van 12 juni 2015, zal de geplande einddatum van je verlof op 22 augustus 2015 uitkomen. Als je dochtertje nu al in het ziekenhuis ligt en in totaal 10 of 12 dagen in het ziekenhuis zal liggen, kan dat dus niet nog ná 22 augustus zijn. Daarom is punt 2 niet op jou van toepassing. Onder voorbehoud dat alle data kloppen natuurlijk. Je trekt dus 7 dagen af van de dagen dat je dochtertje opgenomen is geweest. Het aantal dagen wat dan overblijft zijn de dagen waarmee de duur van je verlof verlengd kan worden. 10 dagen opgenomen: 3 dagen verlenging 12 dagen opgenomen: 5 dagen verlenging Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV