Hallo, Na 7 jaar werken eindigt mijn contract in april en ik heb een vraag over hoe de hoogte en het aantal uur van ww berekend wordt? Ik heb een contract voor 38 uur. 22 maanden lang, tot half december 2013 heb ik 6 uur per week ouderschapsverlof opgenomen, daarna is dit gestopt en kreeg ik weer 38 uur uitbetaald. Dit verlof was gedeeltelijk betaald, alleen sinds oktober 2013 was het onbetaald. Over welke periode wordt de hoogte van mijn uitkering bepaald en op hoeveel uur wordt dit gebaseerd, 38 of 32? Bedankt
Beste Papayo, Je hebt de afgelopen tijd ouderschapsverlof opgenomen en wilt weten hoe de hoogte van je WW-uitkering berekend wordt. Je schrijft dat je 22 maanden lang ouderschapsverlof hebt gehad. Dit is langer dan 78 weken. Hierdoor kan het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA) lager worden. Het GAA is het aantal uur dat je gemiddeld per week werkte in de laatste 26 kalenderweken. De weken waarin je ouderschapsverlof had, tellen niet mee tot een maximum van 78 weken. In jouw situatie tellen we eerst de kalenderweken na je ouderschapsverlof. De rest van de weken (om tot 26 te komen) tellen we terug vanaf het moment van 78 weken vóór beëindiging van je ouderschapsverlof. Je werkte in die periode al minder door ouderschapsverlof. Daarom zal het gemiddeld aantal arbeidsuren lager uitvallen. Het gemiddeld aantal arbeidsuren zijn het aantal uren waarvoor je beschikbaar moet zijn voor ander werk. De hoogte van de WW betalingen is gebaseerd op je dagloon. Het dagloon is een gemiddelde van het SV-loon wat je verdiende in de 12 kalendermaanden voor ingang van je WW. Dit noemen we de referteperiode. Ouderschapsverlof zorgt niet voor een lager dagloon. Verdiende je in de referteperiode minder door je ouderschapsverlof? Dan berekenen we je dagloon alsof je volledig zou hebben gewerkt. Voor de hoogte van je uitkering maakt het ouderschapsverlof dus in eerste instantie niet uit. Voor de hoogte van je GAA wel. Van een lager GAA ga je financieel pas iets merken wanneer je gedeeltelijk zou gaan werken naast je uitkering. Wanneer je gedeeltelijk werkt korten we (wanneer het werk het eerste jaar van je WW start) namelijk de uren. Dit heet urenaftrek. Start je na minimaal een jaar met werken? Dan korten we de inkomsten (inkomstenaftrek) en is het GAA dus niet meer van belang. Actuele informatie over de urenaftrek vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare