OVO overeenkomst van opdracht?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door vragenvragen, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vragenvragen

6 jun 2013
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat ik anders gekort wordt op mijn uitkering heb ik de post, de verdiensten staan op mijn partner. Hij krijgt de inkomsten en ik verricht het werk. Moet ik deze inkomsten ook opgeven? Ik heb een advocaat hiernaar gevraagd en hij is van mening dat het niet mijn inkomsten gaat en derhalve niet hoef op te geven? Welke wetsartikel wordt in deze getoest? Ik wil nl. wel eerlijk zijn en als de wetgeving deze mogelijkheid biedt dan wil ik daar ook van profiteren.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vragenvragen,

Als ik het goed begrijp, voer jij werkzaamheden uit maar staat dat werk op naam van je partner waardoor het salaris op zijn naam staat.

Of en hoe deze inkomsten van invloed zijn op je uitkering, is afhankelijk van het soort uitkering die je krijgt. Om welke uitkering gaat het?

Heb je een WW, Ziektewet of arbeidsongeschiktheidsuitkering van UWV? Inkomsten uit eigen werk worden in mindering gebracht op je uitkering. Inkomsten van je partner niet. Heb je een toeslag op je uitkering die aanvult tot het sociaal minimum? Dan zijn de inkomsten van je partner hierop wel van invloed. Als je een toeslag ontvangt ben je verplicht de inkomsten van je partner aan UWV door te geven. Dit kun je doen met het wijzigingsformulier die je op uwv.nl kunt terugvinden.

Aan een wetsartikel kan ik je niet helpen. Allereerst omdat ik niet weet om welke uitkering het gaat (verschillende wetten) maar ook omdat wij bij UWV Webcare geen juristen zijn dus die wetsartikelen simpelweg niet hebben. Je geeft aan dat je een advocaat hebt. Mijn advies is het wetsartikel aan hem na te vragen, hij zou dit als advocaat moeten kunnen achterhalen.

Je geeft in je bericht aan dat je wel eerlijk wilt zijn en alles volgens de regels wilt doen. Jouw bericht roept wel een vraag bij me op. Je schrijft:
    “Omdat ik anders gekort word op mijn uitkering heb ik de post, de verdiensten staan op mijn partner.”
    Wanneer je zelf het werk uitvoert maar bewust het salaris op naam van je partner hebt gezet om zo niet gekort te worden op je uitkering, gaat dit niet zoals het hoort. Als je dit bewust zo doet om de regels te omzeilen, kan dit als fraude worden gezien, Kijk hier mee uit! Hoe dan ook zal dit op een gegeven moment uitkomen en je kunt hierdoor in de problemen komen. De ten onrechte te veel betaalde uitkering zal dan moeten worden terugbetaald. Daarnaast heb je een grote kans dat er daar bovenop een boete wordt opgelegd.

Misschien heb ik bovenstaande verkeerd van je begrepen en doe je niets fout. Ik wilde het toch even genoemd hebben. Het zou erg rot zijn wanneer je hierdoor in de problemen raakt, vandaar.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. vragenvragen

6 jun 2013
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het betreft een WIA uitkering. De inkomsten van je partner hoeven niet worden opgegeven geeft u aan? Als ik ze alsnog opgeef krijg ik volgens mij mogelijk een boete voor fraude?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste vragenvragen,

Ellen bedoelde met inkomsten van je partner als deze inkomsten krijgt voor werkzaamheden die hij zelf uitvoert. Inkomen uit werk is meestal van invloed op de WIA-uitkering.

Of je een boete krijgt kan ik niet beoordelen. Wanneer UWV jouw melding ontvangt, zal mijn collega onderzoek doen en word je hierover geïnformeerd.De beslissing krijg je vervolgens per brief. Heb je vragen naar aanleiding van deze beslissing van mijn collega? Dan kun je het rechtstreekse nummer bellen dat in de brief staat vermeldt.

Het doorgeven van wijzigingen die van invloed zijn op je WIA-uitkering doe je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina