Hoe bereken je je zwangerschap? De vk gaat uit van eerste dag vd laatste menstruatie Dat is 30 oktober dus nu dan 4 weken en 4 dagen Maar eisprong was op cd 18/19 Dus dan zou ik nu vandaag of morgen 4 weken zijn....
Ze gaan eerst uit van de eerste dag van de laatste menstruatie. Met de echo straks kunnen ze zien hoever je precies bent.
Ik heb een cyclus van 26 dagen en toch pakte ze mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie als graadmeter en dat is nooit veranderd. Maar bij de echo krijg je een uitgerekende datum dus dan weet je het ook.
In de eerste weken gaan ze inderdaad uit van de laatste menstruatie. Maar ik telde zelf ook met de eisprong+2 weken, omdat mijn cyclus standaard langer was dan 28 dagen. Bij de termijn echo (10-12 weken) krijg je wel een definitieve datum. Maar dan nog: kinderen komen niet zovaak op de afgesproken datum. Bij de oudste zat ik op 8 dagen overtijd. Bij de jongste was de datum echt een paar dagen eerder dan eigenlijk kon qua eisprong. Dus ik rekende op die 8 dagen en misschien iets extra. Maar de kleine presteerde het nog om 4 dagen voor de uitgerekende datum te komen..
Je moet de dag van je laatste menstruatie aanhouden en je cyclusdagen invullen. Als je twee vrouwen hebt die beide als laatste dag hebben: 30 oktober maar de een met een cyclus van 30 dagen is op een andere dag uitgerekend dan de ander met een cyclus van 26 dagen.
Ik heb een eisprong gehad op vermoedelijk de 37ste dag, dus dan zou ik een cyclus van 51 dagen hebben gehad. Ik word altijd een beetje kriebelig als een arts of vk z'n tabelletje erbij pakt en vraagt naar de laatste menstruatie. Het zou bij mij echt heel veel schelen en totaal niet kloppen. Heb overigens altijd een langere cyclus van tussen de 34 en 40 dagen. De meeste weten zelf wel ongeveer wanneer hun vruchtbare periode was en wanneer ze het gedaan hebben dus ik telde daar gewoon 2 weken bij op
Ik reken met de dag van de eisprong, laatste dag menstruatie is prima als je een regelmatige cyclus hebt een een normale LF, maar anders heb je er niets aan.
De 'goede' berekening is vanaf je eisprong en dan 2 weken terug. Eerste dag laatste menstruatie klopt dus alleen wanneer je een cyclus hebt van 28 dagen. Precies 2 weken na je eisprong, ben je dus 4 weken zwanger. Ongeacht wanneer je laatste menstruatie is begonnen. Bij een cyclus van 35 dagen is het dus niet zo dat je langer zwanger bent Maar omdat de meeste niet precies weten wanneer hun eisprong is geweest, gaan de meeste vk's van het begin uit van de eerste dag laatste menstruatie. Dat houden ze als leidraad aan en met termijnecho's gaan ze het definitieve termijn bepalen.
er wordt inderdaad in eerste instantie berekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Maar omdat ik nog niet lang gestopt was, en sowieso heel onregelmatig ongesteld was, kon je daar geen peil op trekken. Mijn eisprong is uiteindelijke 2 weken later gekomen. Uiteindelijk met de eerste echo wordt er al een datum vastgesteld.
Eerste dag van je laatste menstruatie ja. Maar dit slaat alweer nergens op als je een afwijkende cyclus hebt. Ik heb een korte luteale fase dus mijn eisprong is later dan gemiddeld in een 'normale' cyclus. Beste is inderdaad vanaf je eisprong maar uiteindelijk wordt het definitief bepaald na de termijnecho (tussen 10 en 12 weken).