Onze zoon, bijna 11 weken oud (de banner loopt achter ), is een moeilijke slaper. 't Is niet dat hij niet moe is, maar hij kan zich gewoon moeilijk overgeven aan de slaap. De eerste 4,5 week heeft hij alleen maar hazenslaapjes bij ons op de borst gedaan. Op advies van het CB zijn we toen rr gaan toepassen en hem even laten huilen. Dat ging een paar dagen goed, sindsdien slaapt hij 's avonds en 's nachts wel goed tussen de voedingen door. Maar omdat hij overdag heel veel bleef huilen zijn we hem in de draagdoek gaan doen. Nu is dus de situatie dat hij overdag van 7 tot 7 zijn slaapjes in de draagdoek doet en 's avonds en 's nachts in zijn bedje. Alleen.... ook de draagdoek bevalt hem niet meer goed! Hij gaat nu huilen als ik hem er in leg. Als mijn dochter van 2 jaar thuis is, is de draagdoek te druk voor hem en slaapt hij ook nauwelijks (en wel veel huilen dus). Ik moet hem dan minstens 20 minuten per slaapje wiegen en met hem rondlopen voor hij in slaap valt. Op die manier kan ik ook geen aandacht aan mijn dochter besteden. Maar leg ik hem op bed dan is het echt loos. Oftewel, hij slaapt niet in bed en slecht in de draagdoek.... Eigenlijk wil ik van de draagdoek af en hem laten wennen aan zijn bedje. Binnenkort gaat hij naar de creche en daar gaan ze ook niet met hem rondlopen in de draagdoek, moet hij ook gewoon in een bedje liggen. Ik leer hem dat liever thuis met zijn mama in de buurt, dan op de creche. Maar hoe pak ik dat aan? Hoe hebben jullie je kindje aan zijn bedje laten wennen? Ik ben echt niet tegen laten huilen/jengelen (max een kwartiertje), maar hij raakt compleet over zijn toeren (overigens nu ook in de draagdoek) en dat vind ik toch wat anders. Wie heeft er tips? Erbij blijven? Toch laten huilen? Ik weet het namelijk echt niet meer!
Wennen kan denk ik alleen maar door het te doen?? Ik heb geen idee. Wij hebben eerst ingebakerd om haar te leren slapen. Zo kwam ze tot rust en ging ze lekker slapen. Wellicht een idee? Ondertussen heeft mijn dochter de inbakerdoek niet echt meer nodig, dus die blijft nu achterwege en slapen doet ze nog steeds.
ach wat vervelend meid! Behalve onrust moet je ook een paar dingen uitsluiten, huilen kan ook ergens vandaan komen: strekt hij bv erg veel (koppetje achterover gooien en strekken) dan kan hij last hebben van zijn nekje en helpen een paar behandelingen bij een osteopaat wellicht. Heb je daarna een heel ander kind! Hij kan een verborgen reflux hebben (zuur wat omhoog komt zonder spugen) symptomen zijn vooral niet plat willen liggen en ook weer strekken. even googlen op verborgen reflux. hier bestaat poeder voor wat voorkomt dat het zuur weer omhoog komt na een voeding. Als je bovenstaande kan uitsluiten kun je bij onrust idd inbakeren proberen (puckababy). daardoor maait hij niet meer wild om zich heen, het creeert rust. Hem vooral na de voeding nog even laten 'spelen' of met hem spelen. zodra je merkt dat hij beetje slaperig wordt voorkomen dat hij gaat huilen en overstuur raakt en wakker (zonder huilen) wegleggen in kamertje. maak een ritueel (zing nog even een liedje zachtjes of speeldoosje aan en blijf minuutje bij hem), dan rustig weglopen en wegblijven, ook als hij even gaat huilen. overdag beetje (dag)licht op kamertje en snachts echt donker helpt bij het bioritme. Ik hoop dat je er wat aan hebt. succes hoor!! dit is zoooo slopend, hoop dat je gauw wat meer rust krijgt meid! liefs hummie
Ik herken het probleem wel een beetje. Julia wilde ook veel bij ons zijn en sliep beter op schoot. Bij ons hielp de overgang van de kinderwagenbak heel goed. Die is namelijk iets kleiner en ze kunnen de zijkanten voelen. Daardoor iets beschutter, kleiner en veiliger. Wie weet is dat een idee? En verder is het een kwestie van oefenen en geduld. Lukt het nu met 20 minuten wiegen? Doe dat dan, en stel je daar even op in. Misschien kun je je dochter op dat moment even iets geven wat ze heel leuk vindt (speeltje ofzo wat alleen dan mag), en waarmee ze je eventjes met rust laat. Misschien kun je hem dan steeds iets korter wiegen en iets meer zelf in slaap laten vallen. Ik heb Julia ook nooit laten huilen, maar pas de laatste tijd merk ik dat ze ook "gewoon" zelf goed in slaap kan komen. Wij gebruikten altijd een speen bij het slapen, wie weet helpt dat ook! Succes!
Ik zou ook inbakeren zeggen; moet je wel goed overleggen met t cb en je goed laten voorlichten hoe in te bakeren. Misschien kan je, als je daarmee begint, zorgen dat je dochter 2 / 3 dagen er niet / minder is?? Ik weet niet of ze naar t kdv gaat of ms bij iemand 1 of 2 nachtjes kan logeren. Klinkt lullig, maar zo kan je miischien wel kijken wat t beste gaat helpen bij je zoontje en heb je ook de rust en tijd om hem goed in een ritme te krijgen. Dit scheelt denk ik ook wel stress bij je dochter. Je moet dat uiteraard wel zien zitten...
Finn was ook een lastige slaper, sliep steeds slechter, en hem zijn we op een gegevenmoment (geloof dat hij 2,5 maanden was) ook boven gaan leggen...ik had zoiets van als ik hem er nu niet aan wen, went ie nooit.... Na een paar dagen ging het steeds beter in zijn bedje, en nu eigenlijk geen probleem meer...
Moet meteen weer terug denken aan toen mijn pinquin zo mini was nog. Ik kwam erachter ook dat mijn dochter liever met de zijkanten van haar bedje afgesloten sliep dus deed aan beide kanten van haar ledikant fleecedekens eromheen en vast met een wasknijper, ze was toch nog te klein die eraf te kunnen trekken en na enkele weken ben ik ze steeds korter gaan hangen over de zijkanten. Net als afbouwen met inbakeren hihi. Maar hierdoor sliep mijn kleintje ook veel beter net als in de kinderwagenbak maar dat vond ik dan weer geen optie en leek me ook niet lekker liggen (alsof zij dat zou hebben gemerkt haha) Over dat inbakeren wat anderen aanraden, je kindje is wel 11 weken oud en of je dit nu nog zou moeten doen? Misschien dan heel losjes inbakeren maar je hebt kans dat je binnen 5 weken weer zou moeten afbouwen, ligt aan hoe snel je kindje is in zijn ontwikkeling met draaien etc. Je kunt wel tot 6 maanden inbakeren namelijk. Weet niet of je je kindje op zijn buikje kunt leggen en hoe hij dan in zijn bedje slaapt overdag? Ben hier geen voorstander van want ben zelf zo´n moeder die dan er echt bij blijft haha maar mocht hij wel heel goed op zijn buikje slapen dan zou ik toch wel kijken om eventueel losjes in te bakeren, is dit niet het geval dan gewoon je kindje in zijn ledikantje leggen en bij hem blijven zitten met je hand op zijn hoofdje, bij iedere keer dat hij maar even stil valt weer opnieuw gaan tellen en in jezelf afspreken hoe lang je hem wilt laten huilen. (dit zou je sowieso kunnen proberen) Al slaapt je kindje maar 10 minuten, hij kan het wel dus laat je dan niet demotiveren he! Succes iig!
Dank jullie wel voor de tips! Maandag ga ik aan de slag, vanaf dan gaat hij bij vermoeidheid in zijn bedje. Hij ligt al in een puckababy, met dank daar aan ging hij 's avonds en ;s nachts wel slapen. Alleen overdag wil dus nog niet lukken... Hij is verder een vrolijk, ontspannen mannetje en ik vind het zo naar dat ik hem straks moet laten huilen... Aan de andere kant, hij huilt nu ook in de draagdoek tot hij in slaap valt. Maar ik zie er zo tegenop!
succes meid, ik hoop dat jullie gauw meer rust hebben samen! laat even weten eind volgende week hoe het gaat! heel goed van je dat je gaat doorzetten. liefs humm
Tja, in de draagdoek huilen zal anders voelen, omdat je hem bij je hebt. Ik wens je veel succes!! Hou vol!