Ik ben op zoek naar een goed boek met adviezen betreffende opvoeding perikelen. Milan zit momenteel overal aan en in, waarin ik het probeer duidelijk te maken dat dat niet mag. Echter lijkt het totaal niet aan te komen. Meestal begint ie te lachen of wordt juist wat agressiever (slaan). Dus ben ik een beetje op zoek naar raad hoe ik dit kan aanpakken. Weet heeft tips of weet een boek waar ik iets mee kan? Thanx!!!
OOOHH , wat herkenbaar... Ik zie ook dat Milan 2 weken ouder is dan mijn dochtertje. Wij hebben deze fase momenteel ook. De kerstboom staat. Er hangen (plastic) ballen in en madam weet dondersgoed dat ze de ballen niet uit de boom mag halen, maar toch iedere keer doen en dan 'ojeee' zeggen. Ik blijf het maar herhalen, maar aan mij heeft ze ook geen boodschap. Laatst heb ik ze een paar keer op de gang gezet omdat ze gooide met speelgoed, daar werd ze wel verdrietig van. Misschien kan je dat proberen. En verder ben ik altijd van de positieve benadering, omdat ik anders bang ben later niets meer achter de hand te hebben. Dus afleiden wordt hier ook vaak gebruikt. Ik zeg dan wel dat het gedrag niet hoort en neem ze dan aan de hand mee om te gaan kleuren, bouwen, puzzelen enz.
Persoonlijk vind ik het boek 'unconditional parenting' van Alfie Kohn een echte aanrader. Dit is wel Engelstalig. Als je dit niet kan/wil, zou je 'opgroeien in vertrouwen' kunnen lezen van Justine Mol. (is een beknopte samenvatting ervan) Ook 'Luisteren naar kinderen' van dr. Thomas Gordon is geweldig. (als je geïnteresseerd ben, zou ik dit boek éérst lezen). Het is een héle andere weg dan de conventionele manier van opvoeden... Als je de insteek wilt kennen, kan je even dit lezen: Het breken van de weerbarstige kinderwil | Kiind.nl
het boek "als we nou eens gewoon gingen opvoeden" vind ik helemaal super. het is duidelijk en niet zo truttig. veel voorbeelden en ideeen hier de link naar bol.com met ook reviews van andere ouders. gaat tot een leeftijd van 0 t/m 12 jaar. bol.com | En als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden, Gitty Feddema | Nederlandse...