Ik ben al een tijdje aan het tobben met mezelf. Zit zo vaak slecht in mijn vel. Ook heb ik enorm last van PMS. Dan is het echt om te huilen. Nu heb ik laatst een detoxkuur gedaan en ben daar zo ontzettend van opgeknapt. Zelfs in mijn rotste periode voelde ik me niet echt heel erg rot. Nog steeds minder, maar wel te overzien. Daar ben ik uiteraard heel erg blij mee. Ik ben namelijk al bijna 10 jaar aan het tobben en het heeft ontzettend veel negatieve invloed op ons gezin. Ik voel me dan zo rot, depressief, soms agressief en ben gewoon helemaal niet aardig. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of iemand dat herkent en of er bepaalde voedingsmiddelen zijn waar jullie dus echt niet tegen kunnen en vergelijkbare klachten van krijgen? En hoe zit het met alcohol? Ik zal eerlijk zijn, ik ben echt gek op een wijntje op zijn tijd. Maar ook dat lijkt een zeer negatieve invloed te hebben en dat vind ik echt heel erg jammer. Niet iedereen zal zich hier in kennen en misschien ook niet begrijpen, maar voor mij is dat echt een stukje gezelligheid. Ik zal dat enorm missen, maar wat moet, dat moet. Wel heb goede hoop dat een biertje oid beter zal gaan. Ik ga het zeker proberen. De wijn laten we in ieder gaval maar staan.
Ja, dat heb ik ook, heel vervelend idd! Ik ben dol op chocolade, maar als ik 1 stukje eet word ik de volgende dag wakker met vreselijke pijn in mijn bekken. En ik krijg er nachtmerries van! Zo vreemd. Heb het een paar keer getest, toen weken geen chocolade gegeten, daarna 1 keer wel en heb de hele nacht liggen flippen in mijn dromen Paprika en ui kan ik ook niet tegen. Drank wordt ik geheid een tikje depressief van de volgende dag. En toch eet ik alle producten wel af en toe. Dan is dat moment voor mij belangrijker dan wat er daarna komt. En toch blijf ik het jammer vinden, want het genieten van eten is er zo wel snel vanaf. Sowieso krijg ik snel allergische reacties op eten, daarom slik ik het hele jaar door mijn antihistamine (eigenlijk tegen hooikoorts, maar als ik het een dag vergeet verga ik van de jeuk).
Als ik echt teveel geraffineerde suikers eet (dus én enkele glazen cola, én een taartje, én een paar snoepjes , van de dingen los weer niet). dan merk ik het ook, dan wordt ik moe, en als ik moe ben, ben ik gewoon prikkelbaarder. Maar dat is wel het enige. Van een wijntje of biertje heb ik helemaal geen last, juist het tegenovergestelde (bij 1 - 3 glazen max dan) wordt er op dat moment net een tikkeltje meer ontspannen van, slaap beter, slaap dieper en wordt beter uitgerust wakker. Verder heb ik voedselallergie voor citrusfruit en ei, en zodanig dat ik echt heel erg ziek wordt als ik het eet. (ziekenhuisbezoek nodig ziek). Dus daarop reageer ik ook wel emotioneel natuurlijk.
Zonder geraffineerde suikers en met minder koolhydraten voel ik me een stuk stabieler, vrolijker en fitter. Daarbij Is het ook goed tegen mijn hirsutisme. Ik heb een terugval gehad van 4 maanden maar nu weer volop goed bezig. Heb veel lekkere recepten dus kom ook niet in de verleiding andere dingen te eten.
Mijn man is enorm op zijn voeding gaan letten en is nu kunnen stoppen met zijn adhd-medicatie; van verkeerde voeding wordt hij een soort van hyper in z'n hoofd. Dat is nu helemaal weg dus! Hij kan zich ontzettend goed concentreren, is niet langer verstrooid, slaapt heel goed, en is gewoon heel fit. Alcohol maakt het ontzettend moe; een half glas bier en je kan 'm in bed gaan leggen, niet omdat hij stomdronken is, maar gewoon dus echt heel moe. Hij drinkt dus ook geen alcohol.
Was laatst toch weer een onderzoek naar, dat mensen die gezond leven ook gelukkiger zijn. En dan ging het met name over verse groenten en fruit geloof ik, mensen die dat toepasten in hun dagelijkse eetpatroon waren over het algemeen blijer en positiever. Als je er over nadenkt klopt het natuurlijk ook, het heeft gewoon te maken met voor jezelf zorgen. Iemand die met goede zin wakker wordt poetst zijn tanden, trekt leuke kleren aan, en doet een make-upje op. Iemand die depressief is zal dat als eerste laten. Hetzelfde met eten, als je niet lekker in je vel zit heb je vaak de puf niet om iedere keer een gevarieerde en gezonde maaltijd in elkaar te draaien. Althans zo werkt het bij mij wel. Met alcohol weet ik het in ieder geval zeker, dat je dat echt beter kunt laten als je je al niet zo happy voelt. Heb na een traumatische bevalling EMDR gehad bij een psycholoog. Het eerste wat zij mij adviseerde was, niet drinken. Het versterkt je sombere gevoelens/angst zonder dat je het doorhebt. En blijven sporten, is natuurlijk ook zo'n ding dat iets met je geest doet. Zij omschreef het als een cirkeltje: eet gezond, blijf sporten..als je hebt gesport ga je niet zo snel thuis op de bank zitten met een zak chips of een glas wijn, je slaapt beter, je wordt fitter wakker en zo begin je de dag weer opnieuw. Het is in ieder geval het proberen waard, je moet alleen het cirkeltje doorbreken. Volgens mij is het dus niet dat je van bepaalde voedingsmiddelen specifiek de klachten krijgt, maar het gaat om hoe je voeding dagelijks toepast. Met alcohol dus wel, maar ondanks dat ik zelf ook een wijntje lust denk ik toch niet dat je dit dagelijks neemt? Als dit wel zo is zou ik dat wel echt proberen aan te pakken. Sterkte ermee, vervelend dat je je zo rot voelt!
Wat een herkenning! Altijd fijn om te lezen. Uiteraard minder fijn voor jullie, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel. Nee hoor, het is echt af en toe een wijntje in het weekend. Zaterdag lekker uit eten geweest, met een wijntje erbij en tot gisteren heb ik me gewoon een stuk rotter gevoeld. Al is het nou één dag, is dat wel te overbruggen zo nu en dan, maar een halve week daar heb ik het niet voor over. Ik lees ook over ADHD. Mijn dochter heeft dus ook ADHD en ikzelf ADD. Mijn dochter heeft een behoorlijke voedselallergie. Toen ze klein was (een jaar of 2) was ze zo lusteloos, bleek en haar haar viel bijna allemaal uit. Buiten dat ook echt onhandelbaar. Ze heeft als baby ook heel veel gehuild. Dat was een behoorlijke pittige periode. Na alle ziekenhuisbezoeken, waar niks uit is gekomen, zijn we toch het alternatieve pad ingeslagen en bij een kinesioloog terechtgekomen. Zij kwam met een enorme lijst aan voeding die ze niet kon verdragen; ei, melk, soja, witte vis, kip, peulvruchten, pinda's, noten, varkensvlees. Bijna geen doen, maar dit hebben we tot voor kort (ze is nu 10) niet gegeven. Nu langzaam zijn we wat dingetjes aan het proberen en het lijkt goed te gaan. Alleen ei, melk en soja kan ze nog niet verdragen. Wanneer zij iets verkeerds eet, is dat als eerste aan haar gedrag te merken. Maar ik geloof er heilig in bij haar dat het in eerste instantie iets lichamelijks is (darmen, lever...iets in die richting). Ze gebruikt ook medicijnen, maar ik ben er heilig van overtuigd dat de ADHD veel beter te handelen is door haar dieet.
En nummerzoveel, ik denk dat je hier zeker een heel goed punt hebt. Gezond leven maakt zeker veel gelukkiger!