Berner sennen teefje

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 20 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Kan iemand mij vertellen watvoor karakter deze hond heeft?
    We willen misschien een pup aan schaffen maar ben op zoek naar ervaringen hoe het karakter is van deze hond
    Zijn er ook nadelen?

2. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Berber Sennens zijn met recht lobbessen. Haha. Nadeel met een hond van dit formaat is altijd HD en tumoren op latere leeftijd. Berber Sennens worden ongeveer 11. Niet oud dus.

3. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Wij hebben een Berner Sennenreu en dit kan ik erover zeggen:
    - Ontzettend enthousiast, vrolijk, blij
    - Lui
    - Altijd honger / trek
    - Knuffelig

Die van ons is echt een levend knuffeldier, en hij wordt blij van alle aandacht die hij krijgt. Dol op alles wat beweegt. Mens, dier, blaadje, torretje. Alles. Ook altijd honger. Twee maaltijden op? Er kan altijd nog wat bij. Het is een levende stofzuiger.
    Maar vooral erg vriendelijk. Bijt tijdens het spelen super voorzichtig en doet dus echt geen kwaad, is alleen soms wat lomp of onhandig waardoor er iets omvalt of hij je te hard duwt. (Loopt graag door je benen om aandacht op te eisen).
    Die van ons is vrij lui. Een keer drie kwartier uitlaten op een dag en de rest van de dag slaapt en knuffelt 'ie.
    Leren kan 'ie, maar hij is soms gewoon echt niet zo snugger. Die van ons vond 'zit' en 'lig' teveel op elkaar lijken. Zit wat in natuurlijk. Maar ja, dat soort dingen dus.
    Ook goed opletten dat hij goede vachtverzorging nodig heeft (minstens 1x per week goed borstelen en daar vroeg mee beginnen zodat hij het leert).
    Die van ons is nu bijna 4 en heeft geen gezondheidsklachten maar is wel veel allergisch. Vrat z'n poten kapot, had jeukende oren. Maar sinds we al het vlees hebben geëlimineerd uit zijn dagelijkse voedsel, gaat het goed. Nu eet hij brokken en paté met enkel vis. (En ja, meneer is kieskeurig, zonder paté eet hij brokken meestal niet op).

Onze reu is een kruising tussen twee niet al te grote / brede Berner Sennenhonden en hij lijkt erg op z'n moeder. Vrij smal en dunnetjes en licht, waarvan ik denk / hoop dat het zijn gewrichten ten goede komt :) Dus daar kun je ook op letten, dat je een hond kiest uit een kleine/lichte mix.

4. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Over de levensduur wordt nogal getwist, bij iedere hond trouwens.

Voor de Berner Sennen schommelt het tussen de 6 en 13.
    Voor een Labrador Retriever bijvoorbeeld tussen de 10 en 13.

Het kan dus alle kanten op.

Wij hebben ons nest trouwens gevonden via de Barking Bunch. Na veel research vond ik hen het meest betrouwbaar en transparant. Heel helder over risico's en achtergronden.
    Kennel "The Barking Bunch", het Berner Sennen informatie en advies centrum

5. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Nederland
    Andere 'goede' gezinshonden zijn:

Beagle
    Border Collie
    Golden Retriever
    Ierse Setter
    Labrador Retriever
    Newfoundlander

Zorg wel, zeker bij de grotere honden, dat je een tuin hebt waar de hond lekker kan liggen. Onze Berner Sennen chillt super graag op de tegels in de tuin, ook in de winter. Het is en blijft toch een beetje een erfhond. (Al blaft hij nooit)

6. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Bedankt voor de reacties
    Een kruising lijkt ons ook wel leuk
    Berner sennen met een labrador
    Wie heeft daar ervaring mee?

7. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ja ik. Wij hebben een Boulab.
    Een kruising dus van een labrador en een berner sennen.
    Een teefje.
    Ze heeft eigenlijk vooral het uiterlijk van een labrador maar heeft de dikke vacht van een berner sennen en ze loopt met haar staart omhoog. Ook heeft ze in de zon een rode gloed.
    Qua karakter vooral een Berner Sennen. Vreselijk lui. Rennen ho maar. Maar heel erg lief en trouw. Onze hond is heel erg waakzaam. Dit zal meer per karakter verschillen dan per ras denk ik.

8. Pisam

Pisam Niet meer actief

Leuk ja, maar zeker met een bs met al z'n gezondheidsproblemen, zou ik niet aan een kruising beginnen. 11 is voor een bs al oud, dan mag je van geluk spreken.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben ook altijd een berner sennen teefje gehad! Die werd wel oud, 13... terwijl ze van pup af aan altijd "iets" had. Maag/darm problemen vooral. Dus dat zegt niets :).. was een superlieve hond, trouw, lui, maar echt een gezinshond.. nu heb ik een witte herder, jee wat een berg energie heeft die, soms verlang ik terug naar onze lieve luie berner haha.. met deze moet ik dagelijks naar het bos zodat ze haar energie kwijt kan, weer of geen weer, onze berner bleef zelf ook liever binnen als t regende. Maar je hebt er ook die juist wel druk en actief zijn. Zoals je ook vast wel luie herders zult hebben. Elke hond heeft dezelfde basisbehoefte denk ik, ruimte, liefde, gezelschap, verzorging en eten. De een wat meer van het een dan de ander. Berners zijn over het algemeen fijne, makkelijk, lieve honden!

Ivm gezondheid laat je wel goed voorlichten en ga bij meerdere fokkers kijken. Problemen kun je niet altijd voorkomen maar door goed onderzoek en een juiste fokker te kiezen heb je de beste kaarten in je hand. Ik zou zelf nooit een rashond zonder stamboom kopen maar alleen een stamboom geeft ook geen garantie. Ik zou gaan voor een fokker met liefde voor het ras en een juist karakter verkiest boven uiterlijk.

10. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Bernersebbe zijn echt super gezins honden. Hier een reu gehad. Mn schoonouders hebben nu weer een pup geweldig. Ik zou niet voor kruising kiezen. Je weet het immers nooit. Ga op zoek naar een goede fokker via de vereniging staan er ook vaak pups op of die verwacht worden.

11. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.756
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Mijn schoonouderd hadden er 2. Geweldig lieve beesten. Spelen graag.
    Helaas zijn ze allebei erg vroeg overleden door tumoren. Zijn 6 en 7 geworden.
    Ik ken er geen 1 die ouder is geworden dan 10.

12. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
  13. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    wij hebben onze berner particulier bij mensen gekocht ze wilden eenmalig een nestje en dan de moederhond laten helpen zijn we onze hond kregen was hij 8 weken oud en al bijna zindelijk zo waren de mensen met de pups bezig en alles was heel schoon en netjes onze berner is nu 7.5 jaar

14. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Wij hebben ook een kruising.
    Suuuuuuuper lomp:p;):) maar o zo lief, vooral voor de kinderen! Voor ons ook hoor, maar ze is een echte kindervriend (wat overigens niet iedereen snapt door haar lompheid)

15. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Hoe groot zijn de kruisingen die jullie hebben?

16. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik ook niet, 10 max.

Ik vind het geen standaard gezinshond. Ze zijn erg groot en bovendien erg waaks. Dat is niet erg als je verstand van honden hebt en sterk in je schoenen staat als bijv. onbekend bezoek zich aandient. En actief, mwah, het is geen hond die achter een bal aan vliegt of hele lange wandelingen aan kan. Ze hebben snel last van hun heupen en hun conditie is (daardoor) ook niet top. Uitzonderingen daargelaten.

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Van ons is het een flinke hond. Qua maat, en ook qua bouw vergelijkbaar met een golden retriever.

18. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De honden die ik ken zijn wel over de 10 jaar geworden en waren echte werkers: minstens drie echt grote en lange wandelingen, genoeg gericht spelen etc, anders raakten ze wel echt verveeld. Eentje was echt maatjes met onze hond (New-Foundlander): geweldig hoe die bezig waren samen en allebei zulke trouwe, eigenwijze lobbesen. Heerlijk! Mochten wij ooit een nieuwe hond nemen dan wordt het zeker een New-Foundlander.

19. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Dappere dik geen gezinshond haha als iets Een goeie trouwe lobbes is is het wel de berner. En nee bernersebbe worden niet heel oud. Maar over het algemeen word het grote ras niet heel oud. Als je wilt gaan voor een berner verdiep je dan wel in het ras.

20. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik heb op mogen groeien met de meest fantastische hond ooit. Het was een beer van een Berner, 60 kilo en zo ontzettend mooi en lief.
    Hij is maar liefst 13 jaar oud geworden (van mijn 6 tot mijn 19 hebben we hem gehad) en heette 'Vriend' en hij was ook echt mijn vriend. Ik kon er alles mee en ben vaak tegen hem aan in slaap gevallen, tussen zijn poten.

Destijds hebben wij hem gevonden via de verenging, het was de laatste pup uit het nest en wij vonden hem geweldig. Toen hij pup was bleek dat ook hij HD had, hij mocht terug naar de fokster maar we konden hem niet meer missen en hebben een spierinsnijding laten doen. Hier is hij dus 13 jaar mee mogen worden. Hij had uiteindelijk wel gezwellen maar niet kwaadaardig.

Als ik van mijn man een hond zou mogen, ging ik morgen nog een Berner halen.

Deel Deze Pagina