Haha, geen enkele hond wordt als goeie trouwe lobbes geboren. Heb meermaals iéts te felle Berners meegemaakt, die wou je niey in een gezin. Berner Sennens worden niet 'gewoon' niet oud omdat ze een groot ras zijn, maar omdat ze vanalles mankeren. Tussen de 6 en 10 is miz veel te jong.
Ergens moet ik Dappertje Dik gelijk geven. Zelfs een hond met een zeer goedaardig karakter kan verpest worden en ook lobbessen kunnen fel uit de hoek komen. Dat BS niet oud worden heeft te maken met hun aanleg voor bepaalde soorten kanker en heupproblemen. Iets wat veel grote honden hebben hoor, daar niet van. Maar desalniettemin is 7 a 8 inderdaad nog heel jong. En vooral specifieke tumoren heeft vaak te maken met 'fokfouten' die zo diep in het ras gebakken zitten dat bijna een standaard is.
Berners zijn leuke honden, hebben wij vroeger ook gehad, wel hebben ze veel gezondheidsproblemen: - ED/HD - Huidproblemen, snel smetplekken - Snel oorproblemen Dus verzekeren is misschien een goede optie mocht je beslissen zo'n hond te nemen. Qua karakter; naar een goede fokker gaan die goed op gedrag selecteert. Er zijn veel leuke berners, maar helaas zit er toch ook vrij veel angst in dit ras. Mijn ouders hebben trouwens een kruising Berner/Labrador. Super lief beestje! (Wel HD trouwens)
Ik heb een kruising labrador x BS gezien maar ik denk toch dat we voor een andere kruising gaan aangezien ik gelezen en gehoord heb van jullie over de gezondheidsproblemen op latere leeftijd bij een BS Bedankt voor jullie reacties!
Onze vorige hond was ook een kruising Nu weet ik dat dat niet hoeft te zeggen dat dat sterker/gezonder is Ze mocht helaas maar 10 jaar worden
Wij hebben een berner sennen teefje gehad. Een echte goedzak. Ruim 12 jaar geworden, mis haar nog steeds. Daarna een sint bernard teefje gehad, ook een lieve goedzak (alleen beetje koppig) ruim 13 geworden.