baas doet moeilijk over vakantie aanvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door frummeltje31, 22 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik heb een vakantie aanvraag gedaan voor de meivakantie volgend jaar. Het is wel in een drukke periode op kantoor, maar afgelopen jaar heb ik ook gewoon vrij gekregen. Ik zit nu eenmaal vast aan de kindervakanties.

Iemand die weet hoe ik dit nu op moet lossen? En wat mijn rechten en plichten zijn?

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    misschien is dat juist het probleem dat je vorig jaar ook vriji kreeg en misschien wil een collega ook met kinderen aankomend jaar met de meivakantie vrij?

3. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    dat is niet het geval...

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat is nu precies het probleem? Heeft hij nee gezegd? Is het afgewezen? Zit hij te zeuren?

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk even in je CAO en/of arbeidsvoorwaarden. Een werkgever mag een vakantieaanvraag normaliter alleen maar weigeren als er een belangrijke reden is, bijvoorbeeld als de productie in gevaar komt, als je klanten gaat verliezen, als het bedrijf verlies lijdt door jouw afwezigheid, etc. Als hij een ándere werknemer (met dezelfde functie) wél op vakantie laat gaan, dan is er geen geldige reden. Ja dan zou het kunnen dat er niet te veel tegelijk mogen gaan en dat er een keuze gemaakt is. Hoe dat gaat, bepaalt het bedrijf volgens mij zelf, maar meestal is dat op basis van wie het eerst aanvraagt én op basis van eerlijkheid (mensen met schoolgaande kinderen hebben voorrang, en die dan eerlijk verdelen als het niet allemaal tegelijk kan).

Je baas moet het wel binnen twee weken schriftelijk melden, na jouw schriftelijke aanvraag. Doet ie dat niet, dan mag je op je strepen gaan staan, hoewel ik denk dat je werkrelatie daar niet beter van wordt.

Als je echt geen vrij kunt krijgen, dan kun je het altijd proberen om op school te regelen, om je kind(eren) buiten de vakantie om mee op vakantie te nemen. Hoewel dat soort regelingen volgens mij alleen voor de zomervakantie gelden...

Overigens vind ik het helemaal niet vreemd, dat er wel eens een vakantieaanvraag wordt afgekeurd. Als ik bij ons kijk... iedereen vraagt aan en alles wordt goedgekeurd (zolang je nog genoeg dagen hebt). Met als gevolg dat er in de zomervakantie veel mensen tegelijk op vakantie zijn en het halve (IT) bedrijf op z'n gat ligt, omdat er dus ook geen vervangers zijn en projecten daardoor stagneren. ;) Ik heb al zo vaak geroepen: Maak eens een goede vakantieplanning per afdeling/team, zodat er altijd wel iemand is, die de zaken kan waarnemen!

Zo heb ik al een paar keer gehad dat op een realisatietraject alle ontwikkelaars tegelijk op vakantie waren en een paar weken later alle testers. En dat ook nog eens tegen het einde van het traject aan. Slaat nergens op! Daar had ook wel wat afgekeurd mogen worden!

6. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wat zegt hij dan?

7. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Hij zegt dat hij niet akkoord is met mijn aanvraag, omdat het in een drukkere periode is. Voorheen heb ik altijd buiten deze drukkere periode vakantie opgenomen, omdat ik nog niet met een schoolgaan kind zat. Mijn dochter is 5, dus leerplichtig.

Voor zover ik weet, is er niemand die vrij heeft gevraagd rond die periode. En er zitten bij mij ouders van schoolgaande kinderen op de afdeling.

Daarbij, we gaan echt een weekje weg met de familie. (meerdere schoolgaande kinderen) Er is een 40 jublieum van mijn schoonvader.

Het is echt niet zo dat doordat ik een paar dagen vrij ben, dat het bedrijf in elkaar stort...:D

8. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Tjah pech.. Wat niet gaat, gaat niet. Helaas voor jou maar het is niet zijn probleem dat jij vast zit aan de schoolvakanties idem met het jubileum van jou schoonvader.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #9 SushiLover123, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
    Het lijkt er op, dat dit standaard is. Heb je het er al met de rest over gehad? Misschien hebben die ook nooit vrij gekregen in die periode. Daarnaast, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het kan ook zijn dat de komende meiperiode een extra drukte t.o.v. voorgaande jaren verwacht wordt.

Kijk even in de CAO, personeelsgids of arbeidsvoorwaarden. Een 40-jarig jubileum van (schoon)ouders is vaak een vrije dag, die niet geweigerd mag worden. Dit valt onder buitengewoon verlof. Is dan wel maar één dag, maar dat mag hij dan niet weigeren als het in de CAO of zo staat.

10. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Bij een 40 jarig huwelijk van ouders of schoonouders krijg je een dag vrij vanuit de meeste CAO's... misschien nog een keer face to face naar je leidinggevende stappen en uitleggen dat jullie weg gaan om dit te vieren.

Wellicht is het dan ook geven vanuit jouw kant. Jij de mei vakantie vrij, maar een ander dan kerst, herfst etc vrij. En en en... gaat wellicht niet lukken en ook niet helemaal fair.

Bij ons heeft echt bijna iedereen kinderen en moet het echt verdeeld worden en vaak een hele puzzel. Alles vrij willen gaat dus niet. Maar met overleg kom je echt een heel eind en is iedereen toch tevreden.

11. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Probeer met oplossingen te komen: misschien is hij bang dat er nog veel vakantiemaanvragen volgen van collega's in die periode? Neem het initiatief en ga inventariseren wie wel en geen vakantie wil in die periode. En bied je aan om te werken in andere drukke periodes.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ja lastig...snap dat je baalt maar ben bang dat je er weinig mee kunt. Hij is niet verplicht daar rekening mee te houden.

Over die 40 jaar en het verlof...je kunt daar op school en misschien in sommige cao's vrij voor krijgen...maar dan gaat het puur om die dag volgens mij. Je kunt denk ik niet stellen dat je daarvoor een week vakantie eist.

13. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Hier hoef ik het echt niet te proberen om vrij te nemen tussen kerst en oud en nieuw. Dat weet ik en daar heb ik vrede mee. Het is niet het probleem van mijn werkgever dat iemand dan een uitje gepland heeft. Ik kan gewoon niet gemist worden die tijd. Dan gaat de familie maar zonder mij... En heel eerlijk, snap ik dat ook echt. Maar denk dat je met een jubileum van je schoonvader niet heel veel te willen hebt...

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Tja in sommige branches weet je dat je bepaalde periodes niet/nauwelijks vrij kan krijgen dat is gewoon niet anders. Daarnaast ben je nu nog zo vroeg met die afwijzing dat er vast een andere vakantie/vrije dagen gevierd kan worden dat je schoonouders 40 jaar getrouwd zijn, je berichten klinken als of er alleen een meivakantie bestaat, maar je hebt ook nog voorjaars/zomer/herfst/kerstvakanties misschien dan 1 van die plannen wanneer het beter uitkomt qua werk.

15. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Het gaat om een jubileum van haar schoonvader! Niet om een 40jarig huwelijk lieve dames!!

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kijk in de cao of je wellicht een dag vrij krijgt voor dat 40 jarig huwelijk. De laatste jaren zijn de meeste cao's behoorlijk gaan bezuinigen met zulk soort dagen, maar misschien heb je geluk (al denk ik van niet. Zeker niet voor schoonouders).

Wat betreft rechten: die heb je niet. Je hebt recht om de mogelijkheid te krijgen je vakantiedagen op te maken in een jaar (en bij ons bv ook een verplichting van minimaal 1x twee weken aaneengesloten), maar je hebt niet het rechts deze dagen op te eisen binnen een bepaalde periode als je baas vindt dat dat niet kan.
    Beste is om samen een oplossing te zoeken. Bv collega's vragen of ze dagen kunnen ruilen oid. Zo lukt het bij ons meestal wel om aan alle vakantieverzoeken tegemoet te komen.
    Dat je gebonden bent aan schoolvakanties: dat is niet het probleem van je baas. Tuurlijk is het fijn als hij/zij daarin mee wil denken, maar jij hebt gekozen voor de baan, ondanks dat je kinderen hebt. Lukt het niet om vrij te krijgen, dan zul je oppas of een kdv moeten regelen.
    Klinkt hard, maar zo werkt het.

17. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Nogmaals!!! Dus een schoonvader die 40 jaar bij z'n baas werkt!!

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan krijg je al helemaaaaal geen vrij!

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Heb je iig 8 maanden de tijd om opvang te regelen.

20. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Opvang? Het gaat toch om vakantie.

Deel Deze Pagina