Hallo, Ik heb een vraag over vraag 5 en 6 op het zez-formulier. Ik werk als nanny bij een gezin thuis, maar ben ik dan beroepsbeoefenaar of zelfstandige? Bij vraag 6 staat namelijk iets over winst uit onderneming en zelfstandigenaftrek. Maar het lijkt mij dat ik geen onderneming heb. Ik had al wel gebeld met UWV en de 1 zegt zelfstandig en de ander beroepsbeoefenaar. Nu heb ik opnieuw het formulier ingevuld als beroepsbeoefenaar en mocht het niet goed zijn, dan regelt UWV dat het wel goed komt. Maar dit heeft toch geen effect op het loon wat ik krijg toch? Graag zie ik z.s.m. een reactie tegemoet.
Beste Lalaatje90, Op basis van de informatie die je geeft, lijkt het me waarschijnlijk dat je beroepsbeoefenaar bent. Je hebt dit ook op de aanvraag vermeld, die je inmiddels hebt opgestuurd. Dat is prima. De Belastingdienst maakt een onderscheid tussen zelfstandigen en beroepsbeoefenaren, die vooral van belang is voor de manier van belastingaangifte. Op basis van je belastingaangifte beoordeelt UWV de hoogte van je uitkering. Het onderscheid is dus vooral van belang voor het opvragen van de juiste gegevens, maar voor de hoogte van de ZEZ-uitkering maakt dit geen enkel verschil. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Ik heb in 2013 1290 uren gewerkt, dus dat zou betekenen dat ik het maximale minimumloon krijg. Op de site staat vastgesteld dat dat voor 23 jaar en ouder 1495 euro is. Is dat ongeacht hoeveel ik heb verdiend? Ik heb namelijk iets meer dan 13.000 euro verdiend dat jaar als nanny. En is mijn aangifte van 2012 ook nodig? Ik ben in mei 2012 pas begonnen als nanny, dus is die ook van belang? Graag zie ik een reactie tegemoet.
Beste Lalaatje90, Je hebt gelijk. Het maakt niet uit hoeveel je verdiend hebt. Als je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige hebt gewerkt heb je bij de ZEZ-uitkering recht op 100% van het bruto wettelijk minimumloon. De uitkering is nooit hoger dan het minimumloon. Voor de hoogte van de uitkering wordt gekeken naar het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de uitkering wordt uitgekeerd. Dat is in jouw geval dus 2013. Heeft UWV ook nog gegevens nodig van 2012 dan zal je hierover bericht ontvangen. Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare