Hallo, In oktober 2013 ben ik de WW ingegaan. Na een maand heb ik mij ziek moeten melden door zwangerschapsklachten. Namelijk bekkeninstabiliteit en psychische klachten door een moeilijke zwangerschap. Ik heb ziektewetuitkering gekregen tot aan mijn zwangerschaps/bevallingsverlof. Mijn zwangerschapsuitkering liep tot aan 20 mei 2014. Hierna heb ik mij weer ziek gemeld. Ik had in totaal 7 maanden recht op WW. Hier zijn 13 weken dus meer dan 3 maanden afgegaan. De zogenaamde wachtweken en ik heb 1 maand WW gebruikt voordat ik mij ziek moest melden voor mijn bevalling. Ik heb als het goed is dus nog 3 maanden 'over'. Naast mijn bekkeninstabiliteit heb ik een moeilijke zwangerschap gehad door bloedingen. Ook bleek onze zoon een hartafwijking te hebben waar hij direct na de geboorte aan geopereerd moest worden. Dit was heftig om te weten. Hier kwamen we bij de 20 weken echo achter. Hij heeft na de bevalling drie weken in het ziekenhuis gelegen en heeft thuis nog een aantal moeilijke weken gehad met afkicken van de morfine en veel pijn. Deze moeilijke en heftige tijd is mij niet in de koude kleren gaan zitten en ik heb dagelijks nog stress hiervan. Ik slaap slecht, check mijn kind een paar keer per nacht, ben kribbig, ongeduldig naar mijn kinderen toe, snel emotioneel, gestrest en heel moe. Ik heb hiervoor ook regelmatig gesprekken met een thuisbegeleidster en met een sociaal psychisch verpleegkundige via de huisarts. Nu heb ik verleden week een gesprek gehad met een verzekeringsarts van het UWV. Aan het einde van het gesprek en in een brief wat vandaag is gekomen vertelde hij/ schreef hij dat ik niet direct ziek ben door mijn zwangerschap of bevalling. Ik ben wel ziek gemeld met psychische klachten maar hij wijt de klachten niet aan mijn moeilijke zwangerschap en de tijd daarna. Want zo vertelde hij..als mijn dochter in het ziekenhuis had gelegen had ik mij ook zo gevoeld. Dan had ik me inderdaad ook slecht gevoeld maar ik vind het onzin wat deze man zei want als ik niet zwanger zou zijn geweest dan had ik ook deze klachten niet gehad dus ik wijt het wel aan de zwangerschap. Ik heb dus een aantal vragen: 1) Is het terecht dat ik 13 weken 'wachtweken; heb gehad voordat ik de ziektewet in ging voor mijn bevalling? (dus mij dit 3 maanden WW koste). Het was toch immers te wijten aan mijn zwangerschap? 2) Waarom zegt de verzekeringsarts dat het nu na mijn bevalling niet ziekte is ten gevolge van mijn zwangerschap? Dat is toch wel zo? Als ik deze zwangerschap niet had gehad had was ik toch ook niet psychisch ziek geweest. Volgens mij doet deze man moeilijk omdat hij niet 100 maar 70 procent uitkering wil toekennen. 3) Heeft het zin om bezwaar in te dienen over bovenstaande punt? 4) Ik heb me direct na mijn bevallingsverlof weer ziek gemeld. Heb ik dan weer die 13 'wachtweken' of ga ik nu wel direct de ziektewet in zonder die 13 weken? Geldt dit dan zowel voor 'ziekte als door zwangerschap als niet door zwangerschap (volgens de verzekeringsarts). Of is daar verschil tussen? Ik hoor graag van u, Alvast bedankt, Anita
Beste Anita, Wat naar allemaal zeg, wat jou overkomt. Je hebt een aantal vragen over de beoordeling van je Ziektewet-uitkering die ik zo goed mogelijk zal beantwoorden. Allereerst de dertien wachtweken. Wanneer je tijdens de WW ziek wordt, verbruik je tijdens de eerste dertien weken van je ziekte je WW-recht. Dit geldt ook wanneer je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. Het verbruiken van die dertien weken gebeurt niet opnieuw na je zwangerschapsverlof. Het gaat immers om dezelfde ziekmelding die weer is voortgezet zonder nieuwe tussenkomst van de WW. De verzekeringsarts heeft je al uitgelegd waarom hij van mening is dat je niet meer ziek bent ten gevolge van de bevalling. UWV Webcare is niet bevoegd medische beoordelingen te doen. Afgaande op wat jij zelf schrijft, komen de klachten die je nu hebt voort uit de ziekte van je kindje, niet door iets wat tijdens je bevalling met jou is gebeurd. Als ik het zo lees heeft de arts om die reden de beslissing genomen. Wanneer je het niet eens bent met die beoordeling, staat het je natuurlijk vrij om in bezwaar te gaan. De situatie zal dan opnieuw beoordeeld worden door mijn collegas die jouw bezwaarschrift behandelen. Actuele informatie over de bezwaarprocedure vind je hier. Ik wens je heel veel sterkte met de situatie en beterschap voor je kindje. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare