beroepsgeheim assistente huisarts

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anne5, 31 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne5

Anne5 Lid

6 mrt 2006
    84
    0
    0
    Hoi Dames,

Sinds vorige week weten we dat ik zwanger ben. Vlak na de positieve test zijn we naar de huisarts gegaan. Daar heb ik formulieren meegekregen voor extra onderzoek. De assistente reageerde blij verrast toen ze in de computer zag dat ik zwanger ben. Zowel tegen de huisarts als tegen de assistente gezegd dat nog niemand het binnen de familie wist. Eigenlijk wilden we nog een aantal weken wachten met het vertellen, maar vanwege een oud maar zeer dierbaar familielid (en het heel belangrijk voor mijn partner is dat hij dit nog aan hem kan vertellen) hebben we besloten het snel aan de dichtsbijzijnde familieleden te vertellen. Iedereen reageerde gelukkig zeer enthousiast. Enkele dagen later komen mijn moeder en de doktersassistente elkaar tegen in het winkelcentrum. De asssistente feliciteert mijn moeder uitbundig met het goede nieuws. Gelukkig was de buurvrouw (die vlak bij mijn moeder liep) op dat moment even een winkel ingewandeld (anders had nu de hele buurt het geweten). Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Eigenlijk ben ik heel kwaad. De assistente heeft ook beroepsgeheim en wat als mijn moeder het nog niet van ons gehoord had? Wat zouden jullie doen?

gr Anne

2. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    hoi anne,
    als ik jou was zal ik het toch tegen die assistente zeggen! misschien heeft zij het onbewust en uit enthausiasme gedaan. om te voorkomen dat zoiets vaker gaat gebeuren en ook anderen mensen gekwets worden zal ik het toch zeggen. veel succes!
    groetjes esther

3. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi Anne,

Ik zou zeker de assistente hierop aanspreken. Hoe goed bedoeld ook, ze mag dit niet doen. Wat je al zegt: ze heeft beroepsgeheim!

Liefs Emma

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Idd, haar erop aanspreken... dit kan toch niet! Ook al had ze geen beroepsgeheim, dan nog is het niet aan haar om mensen te vertellen dat je zwanger bent. Dat is jou/jullie taak.

5. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    ik wil graag horen hoe dit afloopt. Dit kan ECHT niet.

6. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Had ik toch ff een lel om d'r oren gedraaid ja, stel dat je moeder nog niets wist :(
    En dan nog, ze moet idd der mond houden ja!

7. wendyfardo

wendyfardo Bekend lid

6 jul 2006
    737
    0
    16
    dedemsvaart
    zo heb ik het ook gehad toen ik zwanger bleek maar dan van mijn huisarts,

ik kwam daar met de mededeling dat ik zwanger was en dat ik graag een termijnecho wilde nou zegt ze zal ik je meteen maar ff een verwijzing voor de abortus mee geven :confused:

ik ben kwaad weggelopen en heb zelf de verloskundige gebeld en het verhaal uitgelegd ben overgestapt naar andere huisarts was zo kwaad :evil:

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Anne als ik jou was zou ik hier zeker werk van maken. het nieuws van een zwangerschap kunnen mensen vaak maar 1 of twee keer delen met hun naasten en als je dit dan als nietszeggende assstente gaat doen dan ga je echt te ver!

schrijf desnoods een brief aan het GC.

succes!

9. jolien

jolien Fanatiek lid

23 jan 2007
    1.223
    0
    0
    dit is echt schandalig!meis ga naar die assistente toe en geef haar de wind van voren!

Bah sommige mensen l*llen echt te veel

liefs

10. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Wat zeg je me daar Wendyfardo?
    Verwijzing voor abortus?
    Die arts had er bij mij niet goed van geweest!

11. minnie

minnie Lid

19 jun 2006
    32
    0
    0
    bediende
    België
    het is echt wel ongehoord van die assistente hoor! :confused:

Ik werk zelf in een ziekenhuis (op administratieve dienst) en wij hebben ook zwijgplicht. In principe mag ik zelfs mijn verloofde niet vertellen als bv zijn moeder in het ziekenhuis zou liggen.

Ik zou haar er toch wel zeker op attent maken, dat dit geen tweede keer mag gebeuren!

groetjes

12. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    De assistent heeft een afgeleide geheimhoudingsplicht. Ik ben van mening dat je de huisarts en haar hier op moet aanspreken! Dit is ongehoord en klachtwaardig.

13. carolas

carolas Lid

19 jan 2007
    32
    0
    0
    Apeldoorn
    Hoi Hoi
    Ik ben zelf dokterassistente maarre....mijn collega zit hier volkomen fout !
    We hebben inderdaad een eed afgelegd en daarmee beroepsgeheim. Het is natuurlijk wel zo dat je met een ene patient een betere band hebt dan met de ander. Maar zij had moeten wachten totdat je moeder iets zei !
    Ze is fout, echt heel fout. En je mag dat best tegen haar zeggen hoor. Nu liep het nog goed af, maar voor hetzelfde geld [-(

14. Anne5

Anne5 Lid

6 mrt 2006
    84
    0
    0
    Ja, ik vind ook dat dit echt niet kan. Ik wil zeker de assistente hierop aanspreken. Ik laat jullie weten hoe het afloopt! Bedankt voor alle reacties.

gr Anne

15. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    zo hey, ik er zeker wat van gezegt!
    Want wat als je moeder het niet had geweten!

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Net als wij apothekersassistentes, hebben ook doktersassistentes een EED afgelegd. Ze had dit nooit mogen doen. Het kwaad is al geschied,maar je moet tegen haar er melding van maken dat je dit echt niet op prijs stelt en van haar een professionelere houding had verwacht. Iedereen kan fouten maken en dat gebeurt ook, maar dit zijn van die gevoelige dingen.... een excuus van haar kant is hier op zijn plaats.

17. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik zou haar er ook over aanspreken en zeker ook mijn huisarts. Die is tenslotte haar werkgever.

18. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
    Stel dat je moeder het nog niet geweten had :confused:

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik meen tussen de regels door te lezen dat de moeder en de doktersassistente toch een andere manier van omgang hebben dan je normaal hebt als patiënt > dokter want als ik de assistente van mijn HA zie groet ik die waarschijnlijk netjes maar thats it....

Vindt het uiteraard niet kunnen dat zij dit verteld heeft tegen je moeder laat dat duidelijk zijn want zelfs al heb je een andere wat vriendschappelijker band met een patiënt mag je het natuurlijk nooit vertellen...

maar een officiële klacht indienen vindt ik eerlijk gezegd ietwat te ver gaan....

Ik zou het zeer zeker tegen haar zeggen dat je zoiets echt niet vindt kunnen ook al is zij er waarschijnlijk vanuit gegaan dat je het wel verteld zou hebben tegen je moeder...

maar een klacht indienen nee, zeker niet om wat ik al vertelde dat ik tussen de regels doorlees dat het ook niet een simpele patiënt doktersverhouding is....want dan groetje elkaar hooguit, en zij ziet op 1 dag of ik weet niet hoe vaak in de week vrouwen die pril zwanger zijn....en zal dus ook niet tegen iedereen wat zeggen of überhaupt mensen herkennen op straat....

succes

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wat die assistente gedaan heeft kan natuurlijk niet ! Ik zou haar er gewoon zelf op aanspreken, zou er geen klacht van maken. Kost veel tijd en moeite.
    Gewoon contact met haar opnemen en zeggen dat je vindt dat het echt niet kan !

Deel Deze Pagina