Sinds enkele maanden is mijn zoontje lang niet altijd meer het lieve schattige jongetje dat hij altijd was. Hij lijkt wel verandert in een draak Hij slaat, schopt, spuugt (wat ik echt heel vies vind, maar weet helaas waar het vandaan komt) wij zijn stom, gillen, schreeuwen, gooien. Sinds hij op school zit, is het nog erger geworden. Hier was ik wel een beetje op voorbereid, want dat daar dingen gezegd worden die je liever niet hoort, kwam ik bij het wennen al achter. Vandaag kwam hij thuis met 'kutjong', zelf heeft hij alleen nog geen idee wat dit betekend. Ik weet alleen echt even niet hoe ik nou moet reageren als hij zulk negatief gedrag laat zien. Hij kan ook zo lief en behulpzaam zijn, maar als hij even zijn zin niet krijgt, of het niet gaat zoals hij wil... Poeh. Op de gang zetten werkt niet, hij is zo sterk, dat hij nog net geen gat in de deur schopt. Strafbankje ook niet. Afleiding, positief benaderen, benoemen dat ik zie dat hij boos is, uit laten leggen, het lijkt allemaal niet te werken. Wie heeft er de 'gouden' tip? Ik wil mijn lieve draakje weer terug, zonder zo boos te moeten zijn!
Mijn dochter zit ook sinds 5 weken op school. Zou het kunnen zijn dat vermoeidheid meespeelt in zijn negatieve gedrag? Dat was bij mijn dochter wel het geval. Week 1 vrolijk en vol energie. Week 2/3/4 continue drama thuis (ook slaan/schoppen/gooien wat ze anders nooit deed/doet). Vanaf vorige week gaat het hier beter! Bij slaan/schoppen/gooien als ze te ver ging zette ik haar voor straf in haar kamer om na te denken (eigenlijk krijgt ze anders nooit 'straf'). Maar dat komt echt in periodes lijkt het. Ze staat dan alleen net zo boos/wild direct weer op dus ging ik met mijn rug naar haar toe in de deuropening staan. Waarschijnlijk vind ze dat negeren erg vervelend, want de laatste week als ze boos is gaat ze niet meer slaan/schoppen/gooien maar zelf omdraaien en met haar rug naar mij toe staan Hoop voor jou ook dat het een tijdelijke periode is die snel weer overgaat! En misschien wat eerder naar bed of rustigere dagen voor vermoeidheid of is dat het niet?
Je geeft aan dat je weet waar het spugen vandaan komt. Wat is dan de reden misschien dat zijn gedrag daar ook vandaan komt. Is er in de omgeving nog wat anders wat een reden kan geven voor zijn gedrag? Is het een school waar kinderen meer schelden of specifiek iemand? Misschien was hij wel toe aan flink wat uitdaging. Op school is het druk, veel indrukken en dat komt tot uiting op school of op een veilige plek zoals thuis. Als je vraagt waarom hij zo boos is wat geeft hij dan aan?
Hij is wel echt heel moe ja! Op de woensdag en de vrijdagmiddag slaapt hij zelfs ook weer, wat hij al een hele tijd niet meer deed. Afgelopen weekend ook even helemaal niks gedaan en wat was hij weer lief! Helemaal zichzelf, lief aan het spelen, knuffelen. Zou het dan toch inderdaad die vermoeidheid zijn?... Wel goed om te onthouden om mijn rug naar hem toe te keren bij een boze bui, dat heb ik nog niet geprobeerd! Vandaag school en bso en dan merk ik wel dat hij weer moe en sneller geïrriteerd is.
Het spugen komt helaas bij zijn vader vandaan. Er iets van zeggen heeft bij die partij geen nut, want die denk heel anders over dingen dan ik (we zijn niet voor niks uit elkaar ) Misschien dat dit, nog steeds, heel wat meer doet met mijn zoontje dan we denken. Ik weet alleen niet wat ik er aan moet doen.. Praten erover heeft namelijk echt geen zin, hij doet wat hij wil. Als hij het weekend daar is geweest, merken we ook heel veel verschil. Oververmoeid, niks meer willen, niks is goed, gedrag laten zien zoals bank en bed springen e.d. Helaas is 'onze' school gefuseerd met een school waar ik bewust niet voor gekozen had toen, daar zitten wel wat kinderen die helaas wat grovere taal gebruiken. Hij was wel toe aan school ja! hij ging zich op het kdv echt vervelen, op school zelf doet hij het erg goed.
Het zal een combinatie zijn van factoren, nieuw op school, veel indrukken, vermoeidheid en het wisselen van huis. Is het daar wel stabiel en rustig? Misschien ook teveel activiteiten en druk en vermoeid weer aan de week beginnen.
Als ik je verhaal lees dan valt op dat hij beter in z'n vel zit als hij meer rust aangeboden krijgt. Hij is pas 4, dus niet leerplichtig. Kan je hem naast de woensdag en vrijdag middag niet nog een middag of dagje thuis houden? Sommige kleuters hebben echt tijd nodig om te wennen aan alle drukte van een kleuterklas en dan is zo'n dag school en bso enorm veel gevraagd. Je kan misschien niet anders door werk, maar misschien kan je kijken en overleggen met de juf wat er wel mogelijk is?