Beschermengelen, geloof jij daar in?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 9 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.418
    30.765
    113
    Vrouw
    Google doet graag mee in het 'toeval' :roflmao::roflmao:
    Screenshot_20230613-192305_Chrome.jpg

Zeebra, citroenrasp en Rozebeer vinden dit leuk.
  2. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja, dat hoop ik ook echt

Mamafiets vindt dit leuk.
  3. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Wat bijzonder dat je dochter dit zo zag

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.304
    113
    noord holland
    Ja mooi hè? :oops:
    Ze legt altijd uit dat het bij haar een soort combinatie is van zien (ze noemt het 'pixels'), voelen en 'van binnen horen'. Het is niet hetzelfde als dat ze ons ziet.
    Het bijzondere vond ik dat ze het er normaal nauwelijks over heeft. Wij weten het wel, heel soms zegt ze zelf wat of vraag ik bijvoorbeeld of ze iets ziet omdat de hond ergens naar staart :roflmao:. Soms geeft ze iets aan als wij het over onze ouders hebben (degene die niet meer leven), als we ons ergens iets over afvragen of over iets van vroeger hebben, dan geeft ze antwoord ;). Maar dit is totaal niet dagelijks of wekelijks, gewoon wel 'eens'.
    Maar ik had haar eigenlijk nog nooit tegen anderen iets horen zeggen. Dit was zo mooi en spontaan, heel bijzonder.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #65 Devilschase, 13 jun 2023
    Laatst bewerkt: 13 jun 2023
    Ja. Ik stond een keer in een file. Achter mij stonden 2 auto's. Ineens kreeg ik het gevoel dat ik weg moest, die drang was heel sterk. Dus als een gek de vluchtstrook op gestuurd. Geen idee waarom maar ik deed het. Nog geen 20 seconden later klapte er een Renault Master achterop de file. De autos die achter mij stonden werden vol geraakt en klapte weer op de auto die oorspronkelijk voor mij stond. Als ik niet was weggestuurd had ik helemaal in elkaar gezeten.

Mijn moeder heeft exact zo'n situatie meegemaakt 3 weken nadat mijn opa was overleden.

6. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.168
    3.815
    113
    Heb je Huize Havermout van Hilary McKay wel eens gelezen? Zo'n mooi boek. Fictie en B-boek, maar soortgelijk verhaal.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk als je open staat voor dit soort dingen, en je erin wil geloven ,dat je dan ook zulke ervaringen krijgt en jezelf dingen wijsmaakt.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Ja! Maar ik zie ze niet..
    Ben vaak naar boven aan het vagen voor hulp(oma)
    Stom, maar een soort houvast.

9. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Ik vroeg het mij af omdat ik al een paar keer hetzelfde heb ervaren en mij dan toch afvroeg van maar hoe kan ik dit dan weten. Inderdaad toeval dacht ik dan. Blijkbaar ben ik dus niet de enige bizar maar dus inderdaad niet te verklaren anders dan toeval of toch…

10. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Ik vind je opmerking best “ hard” jezelf iets wijsmaken zeg maar je zal het vast niet zo bedoelen. Ik geloof wel in “ meer” maar wil nu ook weer net zeggen dat ik mij daarom dingen wijsmaak.
    En ja heel veel is natuurlijk uiteindelijk wel te verklaren

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.762
    113
    Vrouw
    Dit.
    Niet persé jezelf iets wijsmaken maar linken leggen bij zaken die eigenlijk heel simpel te verklaren zijn en niets bijzonder zijn.

evaleana vindt dit leuk.
  12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.304
    113
    noord holland
    #72 spruitje80, 13 jun 2023
    Laatst bewerkt: 13 jun 2023
    Tja zo kun je het ook bekijken ;).
    Ik sta daar anders in. Ik geloof sowieso mijn kind, ze liegt niet.
    Daarnaast heb ik meermaals in verschillende situaties dingen ervaren waardoor ik weet dat t klopt.
    Dat jij dit niet kan ervaren, wil niet zeggen dat mensen die dit wel ervaren zichzelf maar iets wijsmaken.
    In die zin maak jij jezelf dan wijs dat het niet bestaat, enkel omdat je het zelf niet kan ervaren.
    Ik blijf het toch altijd jammer vinden dat ik het vanuit een ander best kan begrijpen en dat respecteer, want dat mag uiteraard. Maar andersom zegt iemand dat jezelf maar 'iets wijsmaakt'.

Mamafiets vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Dat mag je best vinden. Jezelf, of je hersenen maken je iets wijs ja. Dat is wat ergens in geloven voor staat.
    Je ziet dingen die er niet zijn. Al die "speciale" dingen die je wel eens hoort zijn (wetenschappelijk) te verklaren.

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.885
    6.416
    113
    Ja, dit. Maar ik vind die ervaring wel bijzonder en interessant. Ik schrijf het niet toe aan bv een beschermengel, maar het samenspel van gebeurtenissen en gedachten is wel heel ‘krachtig’.

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Niemand heeft het over liegen gehad hoor. We " bepalen" dingen door wetenschappelijk onderzoek, daar is onze denkwijze op gebouwd. We maken er wetten op en laten onze rechtsspraak er door bepalen bijvoorbeeld. Jouw voorbeeld over het streepjeshemd kan door wetenschappers op allerlei manieren verklaard worden. Tastbare, bewezen manieren van hoe de hersenen werken. Maar jij zal toch blijven zeggen dat het bijzonder is, omdat je dat graag wil geloven.

16. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Daarom zei ik ook dat veel ook vaak te verklaren is.
    Ieder zijn “ geloof” denk ik dan maar

17. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.242
    4.202
    113
    Vrouw
    1- ja ik geloof daar wel in , maar niet op de manier die jij denk ik bedoeld
    Ik geloof nl dat wanneer ik sterf, mijn ziel terug gaat naar God en ik dus niet bij bewustzijn ben maar in een soort droomloze slaap. Pas wanneer Jezus de zijne komt halen wordt ik wakker en als dan mijn man en kinderen etc samen met mij daar zijn, herkennen we elkaar wel, maar alle aardse ( familie) banden zijn dan weg. We zijn dan allen gelijk en geen vrouw of moeder van zeg maar.
    2 nee
    3 nee eigenlijk niet, maar ik heb ook wel dingen meegemaakt en gezien dat ik hierover twijfel.
    Want 3 kan niet als ik 1 geloof . Dus ja: ik geloof daar wel in, maar kan het niet rijmen met 1.

Zxcvb vindt dit leuk.
  18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eigenlijk zou ik me hierbij willen aansluiten, want ik ben heel nuchter. Maar toch zijn er dingen gebeurd na het overlijden van mijn vader, dat zoveel toeval was dat ik bijna niet kan geloven dat het toeval was :). En zo zijn er soms wel meer dingen gebeurd die te bijzonder zijn om toeval te (kunnen) zijn.

19. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.242
    4.202
    113
    Vrouw
    Nou dan mag De wetenschap mij weleens uitleggen hoe het komt dat mijn ongelovige grootouders dan beiden een engel zien in dezelfde kamer met ik schat 1,5 minuut er tussen , twee verschillende engelen, een boze zwarte en een vriendelijke witte.

dat iemand er niet in gelooft, dat is prima. Dat diegene nooit iets bijzonders heeft ervaren, dat kan ook.

maar dat wil niet zeggen dat mensen die dat wel hebben ervaren, te veel fantasie hebben, want alles is wetenschappelijk te verklaren.
    Bovenstaand verhaal lijkt mij niet te verklaren door de wetenschap, en Zou worden weggezet als grote flauwekul, maar ik ken mijn oma en weet dat zij dit niet heeft verzonnen, noch gefantaseerd of ingebeeld

Featherr en spruitje80 vinden dit leuk.
  20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.885
    6.416
    113
    Ik denk dat je het te letterlijk interpreteert, alsof iemand bewust iets zou fantaseren of inbeelden (en daar dus min of meer over zou liegen), maar volgens mij zegt tuc dat helemaal niet. Die ervaring is echt, alleen denk ik dus dat hij te verklaren is vanuit onze psyche ipv door iets buiten onszelf. Het feit dat het vanuit je psyche komt, maakt het niet nep of flauwekul.

Vogelinnetje, Neuzeke en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina