houtskeletbouw

Discussie in 'De lounge' gestart door Syane, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.254
    11.856
    113
    Wij hebben net een huis gekocht wat gebouwd is in 1993 en houtskeletbouw heeft Dit huis heeft op de bovenste twee verdiepingen helemaal niks. Geen kamers en geen badkamer. Deze gaan we laten plaatsen. Een aannemer zal dit doen.
    Zijn er specifieke dingen waar we op moeten letten bij houtskeletbouw? Hoe zit het met het plaatsen van een badkamer?
    Vocht en warmteverschillen, daar kan hout niet goed tegen natuurlijk.
    Ervaringen met houtskeletbouw? Wie woont er al in en kan er iets over vertellen?
    Dank jullie wel!

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier een houtskeletbouw. Kan je niet heel veel specifieke tips geven. Jullie wanden worden van gips?
    Zorg wel voor hele goede isolatie! Zowel buitenwanden als tussen de ruimtes!

Als ik nog wat bedenk kom ik daar later wel op terug. Ben u al op het werk dus weinig tijd.

3. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Wij wonen nu bijna een jaar in een houtskeletbouw woning die we zelf hebben laten bouwen.
    Totaal geen problemen met vochtige ruimtes. Alle binnenmuren zijn goed geïsoleerd en voorzien van gips.
    Het enige wat me wel eens stoort is dat de verdiepingsvloeren ook van hout zijn. Dat is soms wel eens wat gehorig met 6 kinderen.
    Verder heel erg tevreden. Het binnenklimaat is heel prettig. Geen koude buitenmuren die kou uitstralen en eigenlijk eerst 'opgewarmd' moeten worden voordat het binnen aangenaam is.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Maar je aannemer heeft hier toch ervaring mee?
    Waarom ga je met hem niet in overleg?

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.254
    11.856
    113
    Het is een bestaand huis. We hebben nog geen aannemer. Ik wilde gewoon al vragen naar ervaringen hier. Ervaringen van bewoners zijn heel fijn vind ik, want die wonen er al een tijdje. Een aannemer bouwt het en gaat dan weer door naar het volgende project.
    Waar de wanden van gemaakt zijn weet ik niet. Er zitten wel al platen aan de binnenkant van de muren. Welk materiaal dat is weet ik niet. Het huis is al volledig geïsoleerd. Dat is dus mooi.
    Is een houtskeletbouw niet extra warm in de zomer? Dat las ik ergens.

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Hout heeft ventilatie nodig. Vocht wat er terecht komt moet weg kunnen.

Wat betreft leidingen is het erg makkelijk weg te werken. Maar omdat het zo makkelijk te bewerken is moet je ook uitkijken met het maken van teveel gaten ivbm de stevigheid. Maar aangezien het nog niet zo oud is zal dit wss geen probleem zijn.

Verder werkt hout veel en moet je nooit materialen strak ertegen aan maken die weinig werking hebben.

7. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wij wonen al 6 jr in houten skelet bouw woning die nu 16 jaar oud is ongeveer.

Zomers is het idd extra warm. Op de buitenmuren kun je snachts om 01:00 een ei bakken hihi.
    We hebben boen rolluiken wat het enigszins "cool" maakt
    Het kan bij ons zomaar 28 graden worden binnen.
    We hebben tuin op het zuiden en als we niet thuis zijn is het echt warm binnen omdat we dan geen zonnescherm uitrollen dus de zon schijnt volop op die tuindeuren....

Ook die vloerenvan de verdieping zin van hout dus echt goed gehorig ondanks dat we een goed tapijt hebben liggen.

Ook gips wanden en das weer nadeel met ophangen van schilderijen etc... de kapstok is eerste jaar er al afgevallen nadat er met verjaardag te veel jassen aan hongen.
    Maar we hebben speciale pluggen nu die zeker 70 kg kunnen dragen.

Ook zijn de gipswanden natuurlijk sneller gevoelig voor botsingen met bijvoorbeeld kinderspeelgoed. Of je valt vd trap... maar das weer voordeel dat ik alleen blauwe kont had van het vallen vd trap en geen blauwe knie die een gat veroorzaakte... hihi

Deel Deze Pagina