kolven lukt niet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door hardloper, 5 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Ik moet binnenkort een dag weg, dan kan ik om 7.00 uur voor het laatst geven, en dan moet hij gewoon 24 uur wachten. Nu ben ik aan het kolven, want ik moet genoeg voorraad hebben. Maar, het lukt me niet. :cry:

    Ik kolf s'avonds, want die voeding is er net af, dus dan kan ik mooi kolven. Heb al twee kolven geprobeert, en eerder is het me wel gelukt, maar nu dus niet meer. Ik heb volgens mij nog gewoon genoeg voeding.

    Ik zie wel op tegen een hele dag weg. En ik weet niet waar ik kan kolven. En het kolven moet in pauzes, en dus snel. En Rune pakt de fles niet, tenzij hij echt heel erg honger heeft. En bij mijn tweede was met zes maanden mijn voeding echt op, en ik wil zo graag nog doorvoeden. Ik ben bang dat als ik wegga, de voeding stopt :cry: :oops:

    Eigenlijk denk ik dat ik veels te gestresst ben, en dat het daarom niet lukt...
    Kan iemand mij helpen? Alle tips erg welkom!

    groetjes, lidwina
     
  2. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    Ik kolf dagelijks een uur na de voeding om zo wat voorraad op te bouwen.
    Misschien kun je dat nu ook even doen?!
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hoi Lidwina,

    Dit zijn de tips die mij geholpen hebben:
    - afleiding zoeken: ik zit vaak achter internet. Werkt veel ontspannender dan maar naar die flesjes staren.
    - Kopje thee bij de hand, warmte werkt goed
    - Meemasseren tijdens kolven (niet te hard)
    - Warme compressen op je borsten voor het kolven
    - Foto van Rune erbij
    - als je toeschietreflex niet komt kun je de huisarts om de oxytocinspray te vragen. Ben even de naam kwijt syntocinon of iets dergelijks. Dat wekt de tsr op. Heeft mij in het begin heel goed geholpen...

    Kun je trouwens neit even bellen naar de plek waar je heenmoet? Ik doe dat ook altijd en er is altijd wel een plekje. Dan ben ik zelf een stuk geruster en zij zijn erop voorbereid. Omdat ik altijd kolf heb ik al regelmatig moeten bellen en het is nog nooit een probleem geweest...

    Enne, een flesweigeraar... kun je misshcien met een kopje of beker oefenen? heb al een paar keer gehoord dat dat wel lukte...
     
  4. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    wij hadden hier ook een flesweigeraar..... natuurlijk precies in de week dat wij voor het eerst een avondje weg wilden en mijn ouders gingen oppassen. De week erna zou ik beginnen met werken....
    stress in de tent!
    We hebben toen elke dag 1 fles gegeven (mijn man) en daarna geen borst, ookal had hij weinig gedronken... op den duur begon hij het te begrijpen en nu gaat het gelukkig goed.. al moeten we wel echt regelmatig de fles blijven geven.

    Tja en stress voor kolven is echt waardeloos... had dat precies zo toen ik afgelopen week met een BO zat. Steven had gewoon meer dan genoeg gehad (kwam letterlijk zijn neus uit :) ) maar mijn borst was nog steeds heel vol/hard... ik geprobeerd te kolven wat altijd gaat... nou niets dus... 20 ml hooguit.... en pijn....
    Heb toen van de huisarts Syntocinon gekregen, tja en dat staat nog steeds ongebruikt in de koelkast.... opeens stroomde het weer. Toch echt psychisch volgens mij....
    Dus probeer zo relaxed mogelijk te zijn en haal gewoon voor de zekerheid die spray.. zul je zien dat die net als bij mij in de koelkast blijft staan... ;)
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De avond is geen ideaal moment om te kolven. In de ochtend zitten je borsten het volst omdat in de nacht als je slaapt het prolactinegehalte in je bloed het hoogste is (prolactine is het hormoon dat melk maakt).
    Daarom kun je het beste 's morgens vroeg kolven, dan heb je het snelste een fles vol.

    Als je melk moeilijk toeschiet bel dan de huisarts voor syntocinon neusspray.

    MOET je echt weg? Kan je kind niet gewoon mee?
     
  6. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De avond is geen ideaal moment om te kolven. In de ochtend zitten je borsten het volst omdat in de nacht als je slaapt het prolactinegehalte in je bloed het hoogste is (prolactine is het hormoon dat melk maakt).
    Daarom kun je het beste 's morgens vroeg kolven, dan heb je het snelste een fles vol.

    Als je melk moeilijk toeschiet bel dan de huisarts voor syntocinon neusspray.

    MOET je echt weg? Kan je kind niet gewoon mee?
     
  7. marsja

    marsja Actief lid

    26 mrt 2007
    114
    0
    0
    Je kan natuurlijk ook die dag gewoon kunstvoeding laten geven en op de dag zelf een paar keer kolven zodat je hoeveelheid voeding op peil blijft en je niet overstroomt 's avonds.

    Kolven is wel iets wat je moet leren. En de ene keer kolft makkelijker dan de anderen keer. Wat ook kan helpen is om Rune aan de ene borst aan te leggen en de andere ondertussen te kolven, heb je in elk geval een toeschietreflex.

    Kan je de plek waar je bent die dag niet bellen of ze een ruimte hebben om te kolven? Een koelkastje om de melk te bewaren is ook wel handig. Hoef je op de dag zelf niet te zoeken, geeft ook weer wat rust.

    Marsja
     

Deel Deze Pagina