Hallo, Ik ben zpper en zwanger. Omdat ik wist dat ik zwanger wilde worden heb ik mezelf particulier verzekerd met een aov die ook zwangerschapsverlof dekt. Heb ik dan nog steeds recht op een zezuitkering? Alvast bedankt! Jughi
Beste Jughi, Je hebt jezelf particulier verzekerd voor een zwangerschapsuitkering en wilt weten of je dan ook in aanmerking kunt komen voor een ZEZ-uitkering. Het kan zijn dat je recht hebt op een aanvullende ZEZ-uitkering. De particuliere uitkering wordt op de ZEZ-uitkering in mindering gebracht. Als de particuliere uitkering lager is dan de ZEZ-uitkering, krijg je nog een aanvulling. Dit is alleen het geval wanneer je jezelf onder het minimumloon verzekerd hebt. Actuele informatie over het recht op een ZEZ-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Ellen, Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog wat vragen. Ik heb me niet bij het UWV verzekerd, maar bij een particuliere instantie. Overal op internet vind ik terug dat ik dan de zezuitkering gewoon volledig krijg, tenzij ik me vrijwillig bij het UWV verzekerd heb.(wat dus niet het geval is). Op het inschrijfformulier hoef ik nergens aan te geven dat ik me ergens anders verzeker. Waarop baseert het UWV dan dat de zezuitkering verminderd wordt? Als niet bekend is dat ik me ergens anders verzekerd heb? Het lijkt mij dus dat ik de zezuitkering bovenop mijn verzekering krijg, hoewel ik me dat ook niet kan voorstellen..(beetje veel van het goede?) mits mijn verzekering daar niks tegen doet. Dit is wat ik vind: Ook als je al particulier verzekerd bent tegen arbeidsuitval door zwangerschap en bevalling heb je recht op een ZEZ-uitkering. Vraag je verzekeraar wat de gevolgen zijn voor je particuliere verzekering. Vaak zijn er regels tegen dubbele dekking. Heb je een vrijwillige verzekering bij het UWV? Dan heb je ook recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. In dat geval wordt de vrijwillige verzekering alleen uitbetaald als deze hoger is dan de ZEZ-uitkering. Groetjes Jughi
Aanvullende verzekering arbeidsongeschiktheid Heeft u bij een verzekeringsmaatschappij een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afgesloten? Dan ontvangt u van deze verzekering vaak ook een uitkering bij zwangerschap. Dit heeft geen invloed op de ZEZ-uitkering. Wel kan het zijn dat uw verzekeraar de uitkering vermindert als u ook een ZEZ-uitkering ontvangt. Vraag dit na bij uw verzekeraar. Bovenstaand stuk haal ik van de website Rijksoverheid.nl vandaar mijn vraagtekens bij jullie antwoord. Ik heb zojuist de UWV gebeld, wilde graag een eenduidig antwoord ik zet hier het antwoord ook even neer, zodat eventueel anderen dit ook weten als ze het nodig hebben. De mevrouw aan de telefoon gaf in eerste instantie hetzelfde antwoord als jullie. Schijnbaar staat dat antwoord in de 'instructie'.. Gaf ze aan in ieder geval.. Toen heb ik de vraag gesteld of dat niet alleen zo was als je je vrijwillig verzekerd hebt bij het UWV. Dit is ze na gaan vragen, en dat klopt. Andere vrijwillige verzekeringen worden niet meegenomen in de beoordeling van de zezuitkering. Dat betekent dat je dus en de zezuitkering uitgekeerd krijgt, en je eigen vrijwillige verzekering. Mits je eigen verzekering hier niet moeilijk over doet.
Beste Jughi, Je geeft aan dat je jezelf vrijwillig hebt verzekerd bij een particuliere instantie en vraagt je af of het antwoord dat je kreeg dan wel klopt. Mijn excuses voor de verwarring. Het is inderdaad zo dat er bij een vrijwillige verzekering via een verzekeringsmaatschappij andere regels gelden. Dit heeft geen invloed op een ZEZ-uitkering. Wel kan het zijn dat een eventuele ZEZ-betaling invloed heeft op de uitkering van de verzekeraar. Deze informatie vind je op rijksoverheid.nl. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare