Luchtvochtigheid huis

Discussie in 'De lounge' gestart door appelsap27, 21 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelsap27

25 jun 2014
    95
    24
    8
    Elk jaar weer een terugkerend probleem! De ramen zijn smorgens nat, dit haal ik elke ochtend weg en de ramen gaan open om te luchten.
    Maar beneden is het ook vochtig, heb zo'n metertje en die geeft 72% aan.
    En nu zie ik wat schimmel op m'n achterdeur :eek:
    Die gaat zo grondig schoongemaakt worden maar ik word er zo moe van..:(
    Huis is niet heel oud en goed geïsoleerd, probeer dus genoeg te luchten maar het helpt niks!
    Nu ben ik dus aan het kijken naar een luchtontvochtiger maar welke??
    Je hebt van die grote die lijken op van die mobiele airco's maar ook kleine tafelmodelletjes..
    Hebben in de badkamer de mobiele airco op de dry stand staan na het douche maar het lijkt niet te helpen.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.243
    6.705
    113
    Luchten kan misschien het tegenovergestelde effect hebben. Koude lucht neemt veel minder vocht op. Heb je de ventilatieroosters open? Misschien bij begin dag de mechanische ventilatie een stand hoger zetten? Hoe koud is het 's nachts? Wat als je de thermostaat op bijv 17 graden laat staan?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    Ja goede vragen idd. Wij zijn minder gaan luchten (wel ventileren) en iets meer gaan stoken en merken echt al een groot verschil.
    Wel altijd een raam open bij het koken ook en zo min mogelijk was in huis laten drogen (maar ja, dat gaat niet altijd anders).

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.712
    4.032
    113
    Overijssel
    Wij hebben een vochtig huis, ik gebruik in de woonkamer een luchtontvochtiger.
    Heb hem 2,5 jaar geleden in de aanbieding gekocht (150 euro) maar nu zag ik dat ze al bijna 300 euro kosten.
    Heb voor de kelder een kleine goedkope ( nog bijna 100 euro) van een ander merk maar die is echt waardeloos.
    Die ik heb kun je ook gebruiken om de was te drogen. Bevalt goed!
    Meestal is deze een gedeelte van het jaar niet goed leverbaar was me al opgevallen. En goed kijken welke capaciteit je nodig bent. Bij de specificatie op verschillende websites klopt dit vaak niet!
    image.jpg image.jpg 181F6C98-6C49-4F4D-88C0-6D97E794DDB6.png

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ook een vochtig huis, we luchten en ventileren vaak, maar dat lijkt allemaal weinig te helpen. Wij hebben sinds vorig jaar zo'n luchtontvochtiger en dat helpt wel echt goed. Als ik zie hoeveel water erin zit na een paar uur aangestaard te hebben, snap ik wel dat de ramen altijd vochtig waren. Wij hebben er eentje van Eurom en ik heb er ongeveer 200 euro voor betaald.

6. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.787
    1.583
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je al gekeken of er misschien kieren tussen de muur en het kozijn zitten?Koude buitenlucht condenseert als een malle.Ik heb een paar jaar geleden alle kieren tussen alle muren en kozijnen afgekit en de condensvorming in de kozijnen en ramen is veel minder geworden.Ook tocht kan een oorzaak zijn.
    Als het bij mij te erg word dan laat ik 'snachts een luchtontvochtiger aan staan ,hij gaat vanzelf uit als de opvangbak vol zit en overdag zet ik hem dan boven.Ook even de woning goed warm laten worden en goed ventileren.

Mar76 vindt dit leuk.
  7. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Ventileren is inderdaad heel belangrijk om vocht (vooral van koken, douchen en was drogen) af te voeren. Wat voor ventilatievoorzieningen heb je: mechanische afzuiging in keuken, badkamer en toilet, ventilatieroosters? Basisventilatie moet eigenlijk 24 uur per dag, niet alleen af en toe luchten.

Als de ramen nat zijn is op dat moment de luchtvochtigheid vlakbij het raam 100% en vanaf 80/85% kan er al schimmel gaan groeien. Wat voor ramen hebben jullie en hoe oud zijn die ongeveer? En inderdaad hoe koud wordt het ‘s nachts binnen ongeveer?

Overigens ook als het koud is buiten helpt ventileren: in de winter is de buitenlucht inderdaad koud en vochtig (absoluut gezien), maar als die koude vochtige buitenlucht naar binnen komt warmt hij op en kan meer vocht bevatten, waardoor de relatieve vochtigheid toch zal dalen.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.675
    5.710
    113
    Herkenbaar, gelukkig geen schimmel en de ramen vol vocht maar het is lastig de boel laag te houden. In de zomer geen probleem.

Wij hebben wel een luchtontvochtiger staan, en de mechanische ventilatie staat hoger aan op de piek momenten zoals douchen/ koken.

9. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Kieren is inderdaad ook een hele goede om te checken! Zeker als het glas wel relatief goed isolerend is.

10. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij hadden tot voor kort ook alles dicht zitten. Ook de ventilatieroosters. Omdat ik gewoon een koukleum ben. Maar merkte van de week ook veel vocht op de schuifpuien en daar zat ook zelfs een randje schimmel op. IEK. Sindsdien hebben we overdag alle ventilatieroosters open ('s avonds doen we er wel vaak 1 of 2 dicht i.v.m. tocht) en sindsdien geen last meer van vocht.

Boven nu wel maar dat komt ook omdat het vannacht gevroren heeft. De roosters zijn afgelopen nacht dicht geweest op de slaapkamers (dit was echt te koud, vooral bij dochter die enkel een verduisterend rolgordijn heeft voor het raam). Dus wat ik dan 's ochtends (nu) doe is gewoon echt het raam lekker open. Ochtendventilatie werkt heel effectief en hoeft niet uren. Ik droog het vocht af en laat de ramen een half uur goed open staan en dan is en blijft het vocht weg.

Als ik de ventilatieroosters open laat staan is er meestal geen vocht.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh en idd het is een combinatie van goed blijven ventileren, maar je mag rustig ook stoken om de vochtigheid wat omlaag te brengen. Want met alle regen afgelopen periode: als je als een malle blijft luchten en de verwarming laag houdt, dan zal de luchtvochtigheid niet omlaag gaan. Ik zou de verwarming in de nacht dan zeker minimaal op 17/18 laten staan.

12. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.170
    1.340
    113
    Dit idd. Te weinig stoken icm veel luchten zorgt voor veel vochtigheid hier.

13. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
  14. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Pff wij wonen nu 2 jaar in dit huis en wordt er ook gek van! Ons oude huis was nieuwbouw en belachelijk goed kwa ventilatie enz maar hier niet..

Geen kieren, overal dubbelzijdig glas, we hebben geen mechanische ventilatie, geen luchtroosters op de ramen, overdag kachel aan op 19/20. Snachts terug naar 17. In douche hebben we afzuiging die na het douchen altijd lange tijd aan gaat. Elke ochtend alle ramen nat, maar op klapstand is te koud voor kinderen... al 2x schimmel gehad (juk!)

Ik hoop op goede tips..

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb nooit gedacht aan zo'n luchtontvochtiger - maar het is zeker ook een goed idee voor ons! Even overleggen met mijn man - maar mogelijk wordt er hier ook één besteld. Ik twijfel alleen waar ik hem neer ga zetten ;) . Eerste verdieping - met een zeer vochtige badkamer en 1 iets minder geïsoleerde slaapkamer - of toch op zolder waar regelmatig ook was hangt te drogen..

16. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Hier ook een Trotec
    Wat hij uit de lucht haalt is echt bizar, we moeten hem echt heel vaak legen!
    Beste aankoop EVER. :D

17. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Ahh ga er eens naar kijken! Welke type heb je?

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij verplaatsen 'm regelmatig. WIj drogen ook de was op zolder, dus dan zet ik 'm even een paar uurtjes daar neer en daarna weer beneden.

Athina vindt dit leuk.
  19. Oranjerood

Oranjerood Actief lid

12 feb 2014
    128
    59
    28
    Hier staat de verwarming standaard op 19 graden. Daaronder slaat ie dus aan. Maar alsnog zijn de ramen kletsnat en hebben we sindskort ook schimmelvorming. Hier echt een super goed geïsoleerd huis, denk dat dat juist het probleem is. Snachts laat ik de ventilatieroosters dicht anders is het echt te koud maar overdag staan ze altijd open. En nog blijft het. Had zo'n vochtvreter gekocht nou dat ding zoog zich binnen 2 dagen helemaal vol. Ik ga ook maar eens kijken naar zo'n ontvochtiger.

20. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.787
    1.583
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je een lage temperatuur verwarming (warmtepomp)?Ik heb zelf een huis met warmtepomp en voor mijn gevoel heb je dan sneller condensvorming omdat vocht niet echt verdampt bij lage temperaturen.Het vocht kan dan niet echt uit de woning/muren gestookt worden omdat stoken op lage temperatuur gebeurd voor mijn gevoel.De muren in huis voelen altijd erg koud aan en ze blijven best vochtig ,heb ik ooit een keer laten meten.Als het dan ergens tocht zoals bij mij het geval was/is ,heb je nog sneller condensvorming.

Deel Deze Pagina