digitale videocamera/camcorder

Discussie in 'De lounge' gestart door Happymam, 23 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
    Hoi,
    Ik ben bijna jarig en m'n man wil me een digitale videocamera/camcorder geven.
    Wij hebben geen ervaring met het gebruik/aanschaf. We hebben nu een gewone videocamera. Is een digitale videocamera hetzelde als een camcorder? en zo nee, wat is het verschil? Verder zijn alle tips en adviezen erg welkom, wij weten echt niet welke we moeten kiezen. Hij zal voornamelijk gebruikt worden om de kids te filmen. Alvast bedankt!
    Groetjes, Happymam

2. mamavanro

mamavanro Bekend lid

6 apr 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Toevallig waren wij ook aan het orienteren..en ik hoor veel positieve resultaten over sony camera's ...nu willen wij er een met harde schijf...lijkt met zo ie zo een aanrader...zit je niet meer met die bandjes en middels een kabel kun je hem zo aansluiten op de computer of harddisc recorder..Verder heb ik dus niet zoveel ervaring..maar nadat wij tot op heden bekeken hebben en info hebben ingewonnen gaan wij voor de sony DCR serie...en dan niet zo'n dure, want ook wij willen hem alleen de de kinderen filmen enzo..huis/tuin en keuken gebruik...

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Zo ff kopieren uit een andere topic: dit is mijn antwoord op dezelfde vraag van iemand anders hier ;) ik heb 2 jaar camera's verkocht ;)

Mini DV:
    neemt digitaal op, maar wel op een bandje, je moet het met een special aansluiting (fire-wire) op de computer zetten, dit zit niet standaard op elke computer, het is wel relatief goedkoper.

DVD: Niet veel keus meer in (dit gaat nu al langzaam verdwijnen), en is zeker ook niet makkelijk te bewerken. Tevens zijn de DVDtjes er in vrij duur, zo'n 4 euro voor een halfuurtje filmen. Neem je een Rewriteble DVD dan zal je het hoe dan ook erst op de computer moeten zetten om op grote DVD te branden.

Harde schijf
    in de meeste camcorders zit 30 GB, goed voor zo'n 7 uur filmen en is met USB op de computer te zetten, ze zijn iets duurder in aankoop maar losse DVD's of bandjes hoever er niet in Wink
    Teens is er voor de meeste merken (JVC, SONY) een aparte draagbare brander te koop = super makkelijk, sluit je camera eraan, drukt op een knopje en hij brandt het voor je... maar een harde schijf camera is wel wat kwetsbaarder....wanneer hij valt kan je al je gefilmde informatie kwijt zijn.

SD-card/geheugenkaart: dit is het nieuwe gebeuren in de camera wereld, en word naar mij verwachting de opvolger van filmen op mini-dv, het is makkelijker te bewerken (de bestandsformaten zijn een makkelijkere codering) je hebt ook sd camera's met ingebouwd flashgeheugen, dit is minder kwetsbaar dan een harde schijf camera, en in aanschaf iets goedkoper. op een geheugenkaartje kaartje van 4 GB kan je 1-1,5 uur filmen.

bij een Media Markt vestiging zullen dit ongeveede prijzen zijn:

Mini DV vanaf 199,- euro
    DVD: vanaf 229,-
    Harde schijf: vanaf 399,-
    Brandertje harde schijf: 199,- of 249,-
    SD-kaart camera: 289,-

De meeste camera's hebben een FILMresolutie van 800.000 pixels, uitgezonderd de Full-HD camera's die hebben een resolutie van 2,3 miljoen pixels. Full-HD is een hogere kwalitieit speciaal voor full-HD tv's (Als je zo';n tv hebt zou ik echt zo'n camera aanraden, met een goedkope camera heb je een vrij slechte kwaliteit) maar de prijzen van deze camra liggen tussen de 799-1499,- euro.

Je hebt ook camera's van 1-7 miljoen pixels, dit is dan meer gericht op foto kwaliteit, hou er rekening mee dat je voor een foto 2 miljoen pixes nodig hebt, dus vaak is een aparte fotocamera een goedkopere en betere oplossing ;)

Dit is geen reclameartikel voor de media-markt, ik geef hierin gewoon wat informatie. Wat ik ken uit mijn eigen vakgebied, ik ga dus NIET in discussie of media markt goedkoop of duur is

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb zelf trouwens een Canon FS100 waar ik heel tevreden over ben ;)

5. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
  6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik ken de camera niet maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat dit zo'n geweldige kwaliteit is... alle HD camera's zijn boven de 500 euro en waarom deze maar 100? Nee ik zou zelf de gok daarop niet wagen.... HD is niet persé nodig dus koop dan een camera niet HD maar met betere specs,,,

7. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
    ben een beetje dom op dit gebied, wat bedoel je daarmee?

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    sorry met betere specificaties....
    Ik denk omdat hij zo weinig kost dat je ook een kwalitatief goedkopere camera hebt... ;)

9. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
    sorry hoor, maar wat zijn goede specificaties? pfffffffff snap er echt geen drol van, ga zo denk ik maar ff naar de combi-foto.
    Maar bedankt voor je info!
    Heb je tips waarop ik moet letten?

10. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    :D ik ben ook zo'n leek op dit gebied hahaha

11. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Het is lastig om dit uit te leggen via internet ;)

Ze zeggen dat dit een Full-HD camera is maar dit is het niet, een full HD camera moet een resolutie hebben van een resolutie van 1920x1080 pixels... dit heeft te maken met de opname grote... de Toshiba heeft een resolutie van 1280x720, dus is geen Full-HD

Als je een camera koopt wil je een zo goed mogelijke camera voor zo'n min mogelijk geld dat snap ik, maar je moet ook begrijpen dat er dan bespaart word op belangrijke dingen...

welke dingen zijn dat:
    *De lens, het is immers het oog van de camera... welke merken gebruiken kwalitatief goede lenzen: Canon, Panasonic (in de duurdere camera's zelfs Leica lenzen) Sony en JVC.

*De zoom... digitale zoom is eigenlijk het knippen in je beeld zodat het vergoot word... de kwaliteit van film kan dan erg achteruit gaan... optische zoom is veel beter maar dit niet in alle camera's!

En daarbij van een bekend merken is het makkelijker aan assecoires te komen, je hebt misschien een reserve batterij ooit nodig en zou vervelend zijn als je dien niet meer kan krijgen Canon, JVC en Sony batterijen zijn redelijk goed verkrijgbaar....

ook de stabilisator, en instellingen van de camera worden soms weggelaten om hem geodkoop te maken

Kijk eens naar deze camera's:
    JVC GZ-MS100
    JVC GZ-MG330
    Sony DCR-SR35E
    Canon FS100

12. mamavanro

mamavanro Bekend lid

6 apr 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Wij hebben aardig wat winkels gehad en geinformeerd en na aanleiding daarvan even opmerkingentje....(sorry noatje...pakte even jou schemaatje..voor het gemak ;) bedankt)

JVC 330....klinkt erg mooi, maar heb er al een aantal negatieve reacties overgehoord...met name de beeld kwaliteit schijnt niet zo goed te zijn...de sony DCR en de Canon zijn een stuk beter(ook betere lensen)...en ongeveer zelfde prijsklasse
    Succes :D

13. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik ben zelf ook meer van de canon ;) maar heb deze ertussen gezet omdat hij ook vrij goedkoop is ;)

14. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Wij hebben gisteren een camera aangeschaft, ook een kleine week gekeken & gelezen op internet etc. Wij hebben de Panasonic NV-GS 330 genomen. Zie recensies: http://www.kieskeurig.nl/videocamera/pa ... 30/276118/

Inderdaad met een goede lens (Leica), goede beeldstabilisatie (voor ons belangrijk, we merkten duidelijk verschil tussen camera's mét of zonder) en nog redelijk geprijsd. Nog wel met Mini DV (tapejes dus) maar prijs/kwaliteit verhouding ziet er prima uit. Deze camera is overigens ook verkozen tot voordelige keus van de Consumentenbond.

Succes!

15. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Top-cameraatje! Beste die om mini-DV filmt wat mij betreft... mijn schoonmoeder heeft deze ook gekocht ;)

16. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Fijn om te horen! :D
    Weet jij toevallig ook of die mini-DV tapejes er al snel uitgaan? Dat was nl onze enige 'angst', maar ze schijnen voorlopig nog wel te koop te blijven...

17. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    voorlopig niet hoor, hi-8 bandjes en digital-8 bandjes (vorige formaten) zijn er al minstens 4/5 jaar uit en nog te koop ;)

18. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Fijn, bedankt! Hij komt morgen binnen, ben erg benieuwd.

Deel Deze Pagina