Ik loop net (uurtje terug) naar het gezondheidscentrum om bloed te laten prikken voor zwangerschapssuiker. Dat moest dus nuchter en dan strakjes (2 u ur na de maaltijd) nog een keer. Zijn de verpleegkundigen daar helemaal in de war. Waarom moet het veneus en kon het niet in m'n vinger? (dat had ik ook al gezegd tegen de vk, want dan had ik het zo kunnen doen aangezien ik een kind met diabetes in de klas heb en dus al die spullen in de klas heb liggen, had vast gemogen van die moeder). En hoe moesten ze dat nou goed verwerken in de computer? Want 1 keer nuchter en 1 keer niet nuchter kon niet op hetzelfde blaadje. Zij nog naar de vk gelopen (zit in het kamertje ernaast) maar die was er niet. Dat vind ik toch slordig dat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. ben toch niet de eerste die daarvoor komt prikken? Gelukkig maak ik me er niet zo druk om (dat ik suiker zou hebben), maar stel dat je wel helemaal op bent van de zenuwen.... Linda
ze hebben bij mij gewoon in me vinger geprikt. vond het wel vreemd dat ze het niet met zo een glucose apparaat deden , bloed bliezen ze in een buisje en ging het naar het lab. op dat moment wist ik nog niks , kreeg de uitslag toen pas bij de vk, nou was alles wel goed maar toch vond ik het vreemd.
Bij mij wel buisjes. Was een standaard onderzoek, noemden ze een dagcurve. Vond het ook raar: moest dus 3 keer een heel buisje bloed afgeven, terwijl het ook met een vingerprik zou kunnen!
Hier een laborante! Even voor de duidelijkheid: veneus is veel preciezer dan uit de vinger. Dit komt omdat de glucose uit de vinger uit volbloed wordt bepaald en veneus wordt de glucose uit het plasma bepaald met een groot apparaat om het maar even in jip en janneke taal uit te leggen. Per laboratorium is het verschillend hoe ze prikken. Het is alleen wel belangrijk dat als de nuchtere uit de vinger wordt gehaald dat de 2 uur na ontbijt ook uit de vinger wordt gehaald, anders ga je 2 bepalingen door elkaar halen en dat is appels met peren vergelijken. Dit zelfde geld voor veneus; nuchter veneus dan 2 uur na ontbijt ook veneus. Ik wil niet zeggen dat uit de vinger niet goed is, want deze geeft ook een hele goede waarde. En als je zwangerschapssuiker zou hebben dan kunnen ze dat ook heel goed aantonen. Maar veneus is nou eenmaal wat preciezer en zeker als de glucose heeel hoog of heel laag is, want een glucosemetertje gaat maar tot een bepaalde grens. Elk laboratorium heeft zo zijn eigen regels en zal dus aan de hand daarvan veneus of uit de vinger prikken. Liefs
Oja en ik denk dat de dokterassistentes van het centrum gewoon een beetje in de war waren. Zij nemen alleen bloed af en waren even de kluts kwijt denk ik, vanwege deze voor hun gekke afname. Als je naar het ziekenhuis was geweest was er niets aan de hand geweest, hier werken namelijk naast doktersassistentes ook laboranten op de bloedafname die iets meer informatie kunnen geven. Verder is het normaal dat je de uitslag via de vk of ha krijgt. Het laboratorium mag geen uitslagen aan patienten meegeven, dit omdat het verkeerd geinterpreteerd kan worden, de vk of ha kan hier een goede conclusie en evt behandeling bij geven. Liefs
Raar verhaal, kan me daar dan ook aan irriteren hoor, je bent toch zeker niet de eerste....! Ik had buisjes, 2 stuks, en eh, hoefde er niet nuchter voor te zijn. Raar hoor, dat dat zo verschillend is.
@ appelsientje: dat snap ik allemaal wel hoor. Maar ik vind het gewoon raar hoe er op gereageerd wordt. Ik moest prikken nav mijn bmi.Ik ben 1.65 en weeg normaal zo'n 73 kilo en nu (morgen 31 weken zwanger) 80. Dus als ik dan al moet prikken moet de helft van alle zwangeren prikken. Dan ben je toch niet de eerste die daar komt? Zeker omdat de vlos in het kamertje ernaast zit en de ziekenhuizen hier toch een heel stuk verder rijden zijn. Nou ja, hoe dan ook ik moet woensdag naar de vlos, misschien is de uitslag er dan al en anders prik ik alsnog wel in m'n vinger met dat setje in m'n klas dan weet ik iig of ik hoog of laag of normaal zit.... Linda
ik heb ook een dagcurve moeten laten doen bij 15 weken al ivm mijn gewicht ik ben 1.68 en weeg 83 ben nu 1a2 kilo aangekomen maar toen nog nix vond het niet echt leuk voelde me ook een olifant maar ok alles voor de beeb dus 4x geprikt op een dag en de VK zei dat de uitslag onder de 7 moest zijn en hij was tussen 4.5 en 5 en was dus keurig !
Misschien komt het ook omdat je bloed uit je vinger (te meten met een testapparaatje die diabeten hebben) slechts de bloedsuiker van dát moment meet. Dus heel kort. Als je uit je arm laat prikken (met buisjes dus) dan wordt vaak de bloedsuiker over 4 tot 6 weken gemeten. Voor de eerste moet je nuchter zijn, voor de tweede niet.
Hoi ! Ik heb het ook net achter de rug. In het ziekenhuis, met de vingerprik en dus nuchter (half 9, half 10 en half 11 geprikt). Moest na de eerste prik twee bekers met water/suikeroplossing drinken (mieeeerzoet ) en mocht vanaf de eerste prik niet meer plassen. Oh wat was ik blij toen ik na twee uur weer mocht plassen Hoewel het in het ziekenhuis was, was er bij mij ook verwarring bij de verpleegsters over het hoe en wat. Ik moest de test trouwens niet vanwege het gewicht van mij doen, maar omdat mijn eerste kind meer dan 9 pond was bij de geboorte.
Bij mijn eerste zwangerschap werd er in mijn vinger geprikt, en toen was 1 bepaling voldoende om zw.suiker vast te stellen: 8,5 --> hoger dan 7 dus bingo. Bij de 2e heb ik een hele zoete drank moeten nemen en dan om het half uur prikken. In totaal 7 metingen, 2 waren onder de 7, 1 was 7, 4 boven de 7 met maximum van 7,9... Deze verloskundige vond dat geen verstoord suikerbeeld Leo dacht er na de geboorte heel anders over en die kreeg suikerwater toegediend om zijn suikerspiegel op peil te brengen.
Wat gek dat jullie met zo'n lage (vind ik dan...) BMI al zo vroeg moesten prikken! Ik had voordat ik zwanger werd een BMI van 31 en moest in week 25 (zeiden ze al bij mijn eerste bezoek, dus niet afhankelijk van hoeveel ik zou aankomen) de dagcurve doen. Dat was trouwens 1 keer nuchter en dan om 12 en 16 uur prikken. Inderdaad gek, dat dat niet standaard overal hetzelfde wordt gedaan. Uitslag was trouwens prima: alle 3 onder de 5.
Nou ik kan je wel vertellen dat ik een beetje pissig was over die bmi. Want eigenlijk wordt er nu gewoon gezegd: Je bent te zwaar en zoveel te zwaar dat het slecht kan zijn voor je kindje. Ik ben misschien 6 kilo te zwaar. Snap nu wel waarom Sonja Bakker het zo goed doet, maar ik begin er niet aan. Ik vind trouwens onder de 5 wel erg laag hoor. Uit m'n hoofd is onder de 3 heel slecht tussen 3 en 6 aan de lage kant, tussen 6 en 9 normaal, tussen 9 en 12 aan de hoge kant, tussen 12 en 15 te hoog en boven de 15 veeel te hoog. Tenminste zo zit het bij dat kindje in m'n klas (uit m'n hoofd hoor, maar het is wel zoiets, ik spiek nog elke dag in het protocol....) Linda