besmettingsgevaar 5e ziekte

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kh82, 27 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kh82

kh82 Bekend lid

15 okt 2012
    569
    0
    16
    Ik werk op een BSO (kinderopvang) en onze ruimte zit in een pand met 3 scholen.
    Nu blijkt dat er op 1 van de 3 scholen bij een kindje de 5e ziekte is geconstateerd. Helaas ben ik er pas een week nadat het geconstateerd is op gewezen. Op het moment dat ik er achter kwam was ik 17 wkn en 4 dagen zwanger, toen het door de arts geconstateerd was 16 weken en 5 dagen.

Afgelopen donderdag moest ik dus weg bij mijn werk. Naar het ziekenhuis en bloed laten prikken. Nu is het wachten op de uitslag of ik al anti- stoffen heb. Zo ja, mag ik weer gaan werken als ik het goed heb begrepen) en anders moet ik wachten tot ik de 20 weken voorbij ben?

Maar ik zit nu thuis. Mijn vraag is eigenlijk, hoe besmettelijk is het virus? Ik was zeer regelmatig mijn handen (heb dat advies ook meegekregen).
    Mijn autostuur kan dat virus daar nog aanzitten en dat verspreiden? Mijn laptop (waar je toch dagelijks met je vingers aan zit), kan die mij dat virus nu alsnog doen oplopen?

Even heel zwart/ wit gezegd; Moet nu drastisch het hele huis 'ontsmet' worden?

Uiteraard wil ik er alles aan doen om het risico nog zo veel mogelijk te beperken, maar heeft dit zin?

Alvast bedankt.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Goede hygiëne is belangrijk als je op een BSO werkt. Was extra je handen. De kans dat je het krijgt is niet heel groot. Je hoeft niet je hele huis ontsmetten. Als je zelf ook geen verschijnselen hebt is de kans ook kleiner dat je het hebt.

Groet Evelien.

3. kh82

kh82 Bekend lid

15 okt 2012
    569
    0
    16
    Ik ben getest en het bleek dat ik geen anti stoffen heb...
    Ik heb nu 2 weken niet gewerkt. Ik heb begrepen dat een zwangerschap met 20 weken de grens is.

Drie weken na de laatste erythema infectiosum of bij een zwangerschap >20 weken is de werkplek weer veilig.

Ik ben vandaag 19 weken en 3 dagen zwanger. Zondag ben ik precies 20 weken zwanger. Kan ik dan volgende week maandag (met 20 weken en 1 dag) weer (veilig) gaan werken?

Of moet ik vanaf week 20 nog die hele week 20 vrij nemen?
    (dus pas werken als ik 21 weken en 1 dag ben?) Dus nog volgende week ook nog thuis zijn?

Ik hoop dat iemand mij verduidelijking kan geven wanneer ik weer veilig kan gaan werken.

Alvast bedankt

Wanneer is dat weer veilig?

4. kh82

kh82 Bekend lid

15 okt 2012
    569
    0
    16
    Weet iemand of ik dus a.s. week weer kan/ mag werken? Zie bovenstaand bericht?

Alvast bedankt

5. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Je kan gewoon weer gaan werken! Het gevaar van de ziekte is dan verdwenen als je de 20 weken bent gepasseerd.

Groeten Evelien

6. kh82

kh82 Bekend lid

15 okt 2012
    569
    0
    16
    Hoi Evelien, dank je wel voor je reactie.

M.a.w. op het moment dat je de exacte datum van 20 weken (in mijn geval gisteren) gepasseerd ben mag je weer werken? Ik ben nu 20 weken en 1 dag.
    Je hoeft dus niet de gehele 20e week (20 weken en 6 dgen) te wachten.

Dat is fijn. Kan ik weer aan de slag!

Dank je wel.

Deel Deze Pagina