Regels kinderzitjes auto?

Discussie in 'De lounge' gestart door Milla, 29 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milla

    Milla Niet meer actief

    Ik vraag me af of iemand weet wat de regels zijn voor kinderzitjes en verhogers, tot welke leeftijd of welke lengte hoor je welke van deze zitjes te gebruiken? Onze dochter van bijna vier zit nu op een stoelverhoger, ik vraag me af of ze ook al op de achterbank in de gordels mag zitten.
    Alvast bedankt.
     
  2. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Regels vervoer kinderen per 1 maart 2006
    Vanaf 1 maart 2006 geldt het volgende:
    Kinderen kleiner dan 1,35 m moeten een autostoeltje of zittingverhoger gebruiken
    Kinderen groter dan 1,35 m en volwassenen (18 jaar en ouder) moeten de autogordel gebruiken en mogen zonodig ook een zittingverhoger gebruiken

    Kun je hier iets mee?

    groetjes
     
  3. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Nieuwe regels kinderzitjes per 01-01-2006

    Europeese Per 1 januari 2006 is de nieuwe wetgeving voor kinderzitjes van kracht.
    De algemene basisregel die je kunt toepassen is, kinderen kleiner dan 1,35 meter dienen ten alle tijden in een goedgekeurd autostoeltje te zitten of op een goedgekeurde stoelverhoger. Dit geldt zowel voor- als achterin de auto.

    Hoe te herkennen
    Een goedgekeurd kinder/autozitje is te herkennen aan een oranje keuringslabel ECE 44/03 (of later) en is hier dan ook van voorzien. Lees details over dit autostoeltje keuringslabel. Het kan ook zijn dat het zitje voorzien is van een keuringslabel van de EU-richtlijn 77/541/EEG. Deze nieuwe regels vloeien voort uit Europese richtlijnen die is aangenomen.

    Autostoeltjes die hier niet aanvoldoen mogen niet meer gebruikt worden

    Bijzondere gevallen

    Auto's zonder autogordels
    In auto's zonder autogordels mogen kinderen jonger dan 3 jaar niet meer worden vervoerd. Kinderen vanaf 3 jaar mogen in zulke auto's wel achterin zonder extra zitje meerijden. Als ze kleiner zijn dan 1,35 meter mogen ze niet voorin zitten.

    Andere uitzonderingen
    Kinderen ouder dan 3 jaar hoeven - ook al zijn ze kleiner dan 1,35 meter - op de achterbank niet in een kinderzitje, als daar al twee kinderzitjes of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen derde bij past. Zij moeten dan wel een autogordel om. Het zelfde geldt voor incidentele korte ritten, bijvoorbeeld om kinderen naar een feestje te brengen of een jeugdteam naar een uitwedstrijd. Kinderen die bij hun eigen (pleeg)ouder in de auto zitten, moeten altijd een kinderzitje of zittingverhoger gebruiken!

    Andere uitzonderingen gelden voor vervoer per taxi en in de bus. Meer te lezen op de volgende link

    Gordels achterlangs en gordelgeleiders
    Het wordt verboden om het diagonale deel van de gordel achter het lichaam langs te leiden. Driepuntsgordels zijn hier niet voor gemaakt en bieden dan onvoldoende veiligheid. Als bij een kind de gordel over de hals loopt in plaats van over de schouder, is een goedgekeurde zittingverhoger de aangewezen oplossing. Het gebruik van gordelgeleiders (ook wel gordelclips genoemd) is ook verboden.

    Alleen kinderen kleiner dan 1,50 meter voor wie geen zittingverhoger te krijgen is omdat ze er te zwaar voor zijn en volwassenen kleiner dan 1,50 meter mogen zonodig een gordelgeleider gebruiken. Er komen nog nadere eisen waaraan een gordelgeleider moet voldoen.

    Meer detail informatie is ook te vinden op:
    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/?lc=nl&page=916
    http://www.infopolitie.nl/verkeer/rvv/rvvgorde_nw.php#11

    Groetjes, Didier
     
  4. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    go allemaal hetzelfde antwoord hahaha
     
  5. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    dus als ik het goed begrijp mag min oudste zoontje van 1,30 m dadelijk zonder kinderstoel achterin als ik al een stoeltje en de maxicosi erin heb zitten?

    we hebben nl. al geprobeerd 2 stoeltjes en de maxicosi erin te zetten maar dat past dus niet.
     
  6. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Ja, Ruby, je begrijpt het goed.

    Groetjes, Didier
     
  7. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    super,weer een probleem opgelost.

    wist dat echt niet.
     
  8. madelief

    madelief Fanatiek lid

    18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    Kinderen ouder dan 3 jaar hoeven - ook al zijn ze kleiner dan 1,35 meter - op de achterbank niet in een kinderzitje, als daar al twee kinderzitjes of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen derde bij past. Zij moeten dan wel een autogordel om. Het zelfde geldt voor incidentele korte ritten, bijvoorbeeld om kinderen naar een feestje te brengen of een jeugdteam naar een uitwedstrijd. Kinderen die bij hun eigen (pleeg)ouder in de auto zitten, moeten altijd een kinderzitje of zittingverhoger gebruiken!
     
  9. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Hier ook een maxi-cosi en autostoel in de auto. De oudste van 7 zit in het midden met de heupgordel zonder zitverhoger.
     
  10. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    een derde mag zonder gordel van de wet.
    Maar wij vonden dat erg eng hoor
    dus toch gewoon 3 stoeltjes en dat past net.Wel met pijnlijke vingers af en toe, maar het gaat wel
     
  11. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ja, zonder gordel vind ik ook helemaal geen strak plan!
     
  12. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Een derde mag niet zonder gordel!
    Een derde kind mag, als er al twee zitjes of stoelverhogers op de achterbank staan, zonder zitje of stoelverhoger. Wel in de gordel.

    Groetjes, Didier
     
  13. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    ik bedoel ook natuurlijk zonder zitje.

    sorry
     
  14. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ja maar hij kan makkelijk zonder zitje,als ik alledrie de zitje erin zet krijg ik de gordels echt niet meer dicht.
    en het is geen kleine auto *zucht*

    wel sonde trouwens had twee mooie kinderstoelen bij de maxicosi gekocht dat het bij elkaar paste.alles van maxicosi in limegroen met zwart.

    ga er maar 1 op marktplaats zetten dan.
     

Deel Deze Pagina