vraagje over late praters / peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pleak, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik heb een vraagje over mijn zoontje.
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden en praat nog nagenoeg niet.
    Communiceren doet hij wel, ik begrijp hem bijna altijd wel.

Sinds deze week gaat hij voor het eerst naar een psz. Hij is alleen als baby naar een gastouder geweest, maar ik ben daarna gestopt met werken, dus is hij gewoon bij mij thuis. Hij kan heel lief met andere kindjes spelen, thuis gaat dat eigenlijk altijd wel goed. Hij kan goed aangeven wat hij wil, hij kan ook goed aangeven wat hij niet wil ;)

Maandag waren we bij de psz. Ik mocht de eerste dag mee lopen, dus heb me een beetje afzijdig opgesteld en van een afstandje hem geobserveerd. Hij vond het allemaal wel best, kwam eigenlijk niet bij mij kijken maar ging gewoon zijn gangetje. Hij leek het wel naar zijn zin te hebben en was overal aan het rond kijken en het speelgoed aan het verkennen.

Alleen 2 dingen raakte me toch wel een beetje.
    - Hij praat dus bijna niet, maar maakt wel geluiden. Hij kan nogal enthousiast reageren op een situatie en dan slaakt hij een soort van kreet. (soort AAAHHH of DIIEEEEEE) Thuis doet hij dat ook regelmatig, bijvoorbeeld als hij een trein ziet, dan benoem ik de emotie: Zie je een trein, vind je die mooi? En dan gaat hij lachen.
    Maar goed, nu zag hij dus iets van duplo en toen slaakte hij ook zo'n enthousiaste kreet en toen werd er door de andere kindjes zo verbaast/raar naar hem gekeken. Echt met zo'n blik van, nou jaaaaaa wat doe jij nou.
    Ik ben daardoor denk ik een beetje bezorgd dat ze hem raar gaan vinden, maar vind het ook zielig om tegen hem te zeggen dat hij dat niet moet doen, ik wil dat hij zichzelf kan zijn.

- Met buiten spelen had hij vuur rode wangetjes. Hij heeft rood haar en een wit huidje dus zijn wangen zijn dan echt opvallend rood. Hij zat op een auto en toen stonden er 2 jongetjes om hem heen en die hadden hem een beetje 'klem'gezet. Ze zaten steeds in zijn wang te prikken. Mijn zoontje deed helemaal niks. Liet het maar gewoon over hem heen komen, maar ik zag wel aan hem dat hij het niet leuk vond. Maar hij probeerde niet weg te rijden, deed niets om aan te geven dat hij het niet wou. Gelukkig gingen ze weg, zat zo te twijfelen of ik in moest grijpen, want de leidsters leken niks door te hebben, maar wil ook niet de overbezorgde moeder zijn die zijn handje niet los kan laten. ;)

Maar toen daarna kwam 1 van die jongetjes terug met een tak en die slaat zo op mijn zoontjes gezichtje (weer op zijn wang) gelukkig kwam er (toen wel) gelijk een leidster aan en die pakte de tak af. Maar mijn zoontje deed weer niks. Hij reageerde er gewoon niet op. Best een flinke kras op zijn wang (het bloede zelfs) maar hij deed net of er niets was gebeurd. Hij weerde niet af, hij huilde niet, niks. Maar zo ken ik hem helemaal niet van thuis. Dan komt hij bij hen minste geringste al een kusje halen, hij kan heel hard zijn, maar ook wel een beetje een drame-queen ;)

Dus door daar mijn vraag ;) Zijn er moeders die dit herkennen, van peutertjes die nog niet praten toen ze naar de psz gingen en hoe ging dat dan verder?

Ik heb hem uitgelegd dat hij dat wel aan moet geven als hij dat niet leuk vind, net zoals hij dat thuis doet.

Ik had met het cb afgesproken dat als hij met 2jaar en 3 maanden nog niet (beter) praat dat we dan een doorverwijzing krijgen voor een logopedist, maar de wijkverpleegkundige en wij zelf, denken dat hij het echt wel kan, maar niet wil. Heel vaak zegt hij een woordje 1 keer en dan niet meer. We doen vanalles om het te stimuleren, we lezen boekjes, praten de hele dag door, benoemen alles. Hij is ook echt wel pienter en snapt alles. Alleen praat hij dus niet terug.
    Maar waarom hij dan wel van die kreten maakt snap ik niet zo goed. Ben ook wel nieuwsgierig of meer moeders dat in hun kind herkennen?

Oja, vond het ook wel jammer op de psz, ik vertelde aan de leidsters dat hij nog niet praat en toen zei ze tegen haar collega: Hij praat nog niet dus we moeten dan maar alles in gebaren aan hem uitleggen. Dus ik heb maar snel gezegd dat ze gewoon duidelijk tegen hem moeten praten, hij snapt het echt wel.

Sorry voor het lange verhaal ;)

Hij vond het achteraf trouwens wel helemaal leuk, want toen ik vanmorgen zei, donderdag gaan we weer he, ging hij helemaal stralen, dus dat zit gelukkig wel goed.

2. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Mijn zoontje praatte ook nog niet toen hij naar de psz ging. Hier vroegen de leidsters om een korte geschreven "gebruiksaanwijzing". Met daarin aanwijzingen van welk gedrag hij in bepaalde situaties vertoonde, hoe ze hem het beste konden troosten, dat als ze hem niet begrepen ze hem konden vragen het aan te wijzen en dan zou hij ze meenemen aan de hand, dat soort dingen. Dan kun je dus ook zijn enthousiasmekreten uitleggen bijv. Ik zou me geen zorgen maken dat de andere kindjes hem raar zullen vinden, daar houden die peutertjes zich volgens mij nog helemaal niet mee bezig hoor.

Fijn dat je zoontje het er naar zijn zin heeft. Dikke kans dat de spraak nu wat vlotter op gang zal komen. Hij kan zich een beetje optrekken aan de andere kindjes, en misschien merkt hij dat praten toch wel errug handig is om gehoord te worden in een wat groter gezelschap.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het was zijn eerste dag he. De andere kindjes zijn nog niet gewend aan hem, hij is nog niet gewend aan het in een groep spelen, voor zichzelf opkomen...Dat soort dingen komen echt wel. En hij is natuurlijk ook nog eens de jongste. Komt echt wel goed :)

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wat goed van de "gebruiksaanwijzing" mocht het nodig zijn maak ik die ook wel.

Ik denk en hoop ook wel dat zijn sprak nu snel vooruit gaat. Ineens geen mama die je toch wel snapt ;)

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik weet het :) ik voel me ook echt zo'n overbezorde moeder.
    en dan te bedenken dat ik zelf pedagogisch medewerker ben ;) :)

6. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Het komt echt wel goed, het is natuurlijk heel indrukwekkend allemaal. En ik denk dat zijn spraak ook wel snel vooruit zal gaan. Hier mogen kindjes die 'slecht' praten om die reden eerder starten op de psz, omdat dat zo stimuleert!

Ik vind de reactie van de leidster wel een beetje vreemd. Waarom gebarentaal? Of een kind wel of niet praat zegt niets over het begrijpen van wat anderen zeggen...

7. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik vond die reactie van de leidster ook niet leuk, had het professioneler gevonden als ze door had gevraagd naar zijn woorden kennis. Maar goed, vond het verder echt schatten hoor.

Vanaf hoe 'jong' mogen ze bij jullie starten dan als ze nog niet zo goed praten? Ze werken hier wel met een vve programma, piramide, maar de minimum leeftijd is wel echt 2 jaar.

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Zoontje van mijn vriendin is ook een late prater. Met 2 jaar zei hij echt nog geen woord. Met 2 1/2 is hij naar de psz gegaan en van lieverlee kwamen er woordjes uit zijn mond. Het is nog geen ster met praten hoor, maar inmiddels kan hij zich wel iets verstaanbaarder te maken.
    Veel voorlezen schijnt ook goed te zijn.

9. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

hier worden ze vanaf 2,5 jaar geplaatst. en kinderen die niet of echt nauwelijks praten al vanaf 2 jaar.
    bij ons zijn ze wel echt gericht op het praten, elke dag moeilijk woordje zoals sneeuw ofzo.
    bij mijn zoontje op de groep is 2 week geleden een jongentje geplaatst die net 2 was en ook niet praatte. ik sprak maandag met die moeder en zei dat ze nu al iets verschil kunnen merken.
    ik weet dat in de groep van mijn zoontje meer kinderen zijn die moeite hebben met praten maar ze kunnen op die groep flink wat vooruitgang boeken met die kinderen.

dat de kinderen om hem heen staan is wel normaal, zie ik in de groep van mijn zoon ook.
    maandag was er een nieuw meisje daar en die huilde flink toen haar ouders weg gingen. mijn zoon en nog een jongentje bleven naar haar toe gaan en probeerden haar aan het spelen te krijgen.
    verder zie je ook echt bij nieuwe kinderen dat ze daar allemaal op gericht zijn en naar kijken.
    over een paar dagen is het nieuwe eraf en dan is het al normaal dat hij er is.
    en het af zich afbijten komt ook wel hoor. mijn zoon deed dit ook nauwelijks bij de start op de psz maar nu doet hij het wel heel goed.

10. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    ja idd. Ik denk dat het nog gewenning is en veel nieuwe indrukken opdoen.
    Mijn oudste (vorige week 3 geworden) gaat ook sinds januari naar de psz. Ik heb echt een weglopertje. Die eerste keer is ie hem dus ook gepeerd via de achteruitgang ;). één van de juffen heeft toen het hekje ervoor gedaan en tegen de andere juf een beetje te nadrukkelijk gezegd dat mijn zoon snel wegloopt. (Het kwam een beetje over alsof er met het vingertje gewezen werd, maar ik weet wel beter) als hij eenmaal goed weet wat wel en niet mag gaat het steeds beter en kunnen ze over een tijdje het hekje wel open laten.
    Mijn oudste is trouwens ook een late prater, pas met 2,5 jaar (net na geboorte van de jongste) is hij omgeslagen en ontwikkelde hij zijn woordenschat in razendtempo. Nu begint hij beetje bij beetje te leren zeggen wat hij wil en toevallig vanavond hebben manlief en ik zo gelachen om hem hoe hij zijn kleine broertje de les leest! :D(dus ook het van zich afbijten begint te komen.
    Ik herken trouwens ook die 2 verschillende gezichten die jij bedoelt.
    Op "school" een rustig mannetje dat lekker zijn eigen ding doet en thuis het hoogste woord hebben (maar niet altijd krijgen ;)).

11. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier mocht John pas met 2,5 naar de psz ondanks vve indicatie ivm spraakachterstand, ook wij merkte meteen kleine vooruitgang, nar een maand toch logopedie ook daarmee kleine stapjes vooruit.

John had ook heel erg dat hij het kaas van z'n brood liet eten en niks deed om zijn ding terug te krijgen (als iemand iets afpakt) en dat is eigenlijk nog steeds zo, hij denkt meestal nou dan pak ik wel wat anders om mee te spelen. als hij geplaagd word gaat hij huilen.

Ow en John heeft ook van die vreudekreten, dan kijken andere kindjes het ook wel raar.

En John heeft een hele tijd gehad dat hij de kindjes graag wou knuffelen, maar dan zo erg dat hij ze gewoon tackelde en zich op hen wierp, had waarschijnlijk oo k een deel met z'n spraak te maken, omdat hij zich niet kon uitdrukken, moest het maar op zo'n manier ;)

12. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik moet wel even lachen om dat laatste stukje hoor, dat zie ik mijn zoontje ook echt doen.. ;)
    Verder klinkt het erg herkenbaar. Fijn dat je zoontje beter gaat praten. Wel jammer dat hij niet eerder naar de psz mocht zeg.

13. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Bij mijn zoontje is het nu juist een beetje andersom. Sinds zijn zusje er is wil hij soms ook zo graag weer even klein zijn (wat hij natuurlijk ook nog is, maar ik bedoel meer baby klein) Maar het kan idd ineens heel snel gaan. Dat gaf het cb ook aan. Lijkt me zo grappig als je grootste dan ineens de kleinste thuis de les gaat lezen ;)

Dat van die 2 gezichten zag ik ook vaak op mijn werk op het kinderdagverblijf, maar toch sta je er dan een beetje van te kijken. Normaal met andere kindjes is hij veel pittiger, maar nu was hij echt erg onder de indruk denk ik.

14. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Dank je wel voor je reactie. Goed om te horen dat je zoontje nu wel goed van zich af kan bijten.. en je hebt gelijk, het is waarschijnlijk ook het nieuwe.. dat is er vast snel genoeg vanaf. ;)

Deel Deze Pagina