besnijden

Discussion in 'De lounge' started by ruby28, Aug 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Chantal, zie aub alles niet zo zwart-wit aub. Niemand kan zeggen of je naar de hel gaat of niet, er is er maar 1 die daarover kan oordelen (tenminste zo geloven mensen 'die geloven' dan).

En Talia, verlaag je aub niet en ga (ook) niet lopen spotten of geintjes lopen maken over andere geloven. Doe niet wat je zelf ook niet leuk zou vinden.

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik zie alles niet zwart wit, zie alles gewoon in kleur :) ... Nee sorry ik begrijp wat je bedoeld maar ik zie het allemaal niet zwart wit ik geef gewoon mijn uitgesproken mening ...

3. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Wat ik het 'vreemde' vind in een geloof dat elk geloof verschillende regels heeft en kerken zijn. Als je gelooft geloof je toch in God? (of in Allah of wie dan ook ;) ). Al die regeltjes waar je je aan moet houden en rituelen en het op bepaalde tijden naar de kerk gaan en alles eromheen is toch door de mens bedacht? (waaronder dus ook besnijdenis) Ik vind het zo beperkend om op zo'n manier te geloven en begrijp dat ook niet goed. Ik ben afgelopen weekend naar de kerk geweest (mijn nichtje werd gedoopt) en elke keer dat ik daar ben voel ik me zo ongemakkelijk. De dominee vertelt de regels en hoe je moet leven anders ben je een egoistisch mens. Ook zegt hij dat het geloof is als de wind, het brengt mensen in beweging maar is ook niet bewezen dat het er is ( :(: ).
    Dan heb ik de neiging om op te staan en te zeggen dat de wind wel degelijk bewezen is en dat je dat bijvoorbeeld kan meten. (ik ben blijven zitten hoor..).
    En dan over naastenliefde en respect: Iedereen zit volgzaam te knikken en te 'amen'. En vervolgens lopen we de kerk uit en hoor ik mensen over elkaar roddelen en ook bij mij schoonfamilie thuis gaat iedereen even lekker over de tafel en wordt nauwkeurig besproken en veroordeeld. Hoezo naastenliefde en respect denk ik dan? Ik vind dat soort dingen hypocriet. En andermans geloof 'afzeiken' vind ik ook weer raar. Commentaar hebben als je gereformeerd bent op 'die vrijgemaakten' of zeuren over de Koran.. Sjonge, dat vind ik echt niet kunnen. Ik zie weer geen naastenliefde of respect..
    Het volgzame is ook iets waar ik niet goed tegen kan. Ik heb mensen die geloven en naar de kerk gaan wel eens gevraagd waarom de gang van zaken in een kerk is zoals die is. Bijvoorbeeld; bij het ene lied (nummer, gezang.. hoe noem je zoiets..?) moet iedereen gaan staan en bij de andere niet. Waarom? Vraag ik hun. Tja, dat weten ze eigenlijk niet, nooit over nagedacht. Dat soort dingen vind ik apart. Maar goed, dat kan ook zijn omdat ik er niet mee opgegroeid ben en dus die dingen wil weten en anderen voor lief nemen. Maar nee, geloven volgens een bepaald geloof met alle regels, rituelen enz. is niks voor mij. Ik geloof ik mijzelf en in een God waarvan ik niet weet hoe Zij eruit ziet (want het is een vrouw, dat weet ik wel! hiihi.. hoewel, als Zij bevallen heeft bedacht twijfel ik toch.. :rolleyes: ), maar ik weet dat ik hoe dan ook een mooi plekje krijg als ik er niet meer ben, waar die plek dan ook is en hoe het eruit ziet. Ik leef op mijn eigen manier met normen en waarden die ik zelf met behulp van mijn opvoeding en de maatschappij heb gekregen en bedacht en ik hoef er niet eens voor te bidden, besnijden, schapen te slachten, biechten, elke zondag in de kerk te zitten, liederen te zingen en gedoopt te worden. Ik ben dr blij mee :)
    En ik wil met dit stukje niemand voor het hoofd stoten of een geloof belachelijk maken, ik wil gewoon even zeggen hoe ik erover denk ;)

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

@ Maja, zo denk ik er ook over :)

Ik geloof wel, maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich druk maakt daarboven, als ik een wijntje drink, een keer zit te schelden, of zulke dingen. Ik leef gewoon mijn leven, zoals ik denk dat het goed is, en ik weet zeker dat ik niet afgerekend wordt op zwanger zijn voor dat ik getrouwd was, en dat soort zaken :)
    In mijn ogen is God liefde, en geen boeman.

5. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    amen :D

6. Niet meer actief

In mijn ogen is god liefde & geen boeman

Mooie uitspraak.. als iedereen op de wereld dat nou zou vinden zou er ook nergens oorlog zijn :D

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Inderdaad :)

8. Teigetje1978

Teigetje1978 Actief lid

Jul 28, 2008
    155
    0
    0
    Eibergen
    Laat iedereen in hun waarde of je nu wel of niet gelooft! Het belangrijkste vind ik, geloof in jezelf en ga niet met andere in discussie over welk geloof goed of niet goed is :evil: :evil:

O ja dit hoort hier niet t ging hier over besnijden!

9. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

Mar 22, 2006
    2,691
    0
    36
    utrecht
    Dit klopt!

10. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

Jul 22, 2005
    3,329
    0
    0
    Dames,

Willen jullie de discussie een beetje 'ontopic' houden, over besnijden? Het gaat nu meer over het geloof in het algemeen, en de ervaring heeft ons inmiddels geleerd dat zulke discussies vrijwel altijd uitmonden in 'welles-niet' gevechten.

Wij houden dit onderwerp in de gaten, en mochten we constateren dat het toch uit de hand loopt dan zijn we helaas genoodzaakt het te sluiten.

Dank voor jullie begrip en medewerking!

Groetjes, Wendy

11. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    als er nergens regels waren liep alles in het honderd, niet enkel bij een godsdienst zo ook in een land, op een school,op een forum...zonder regels ben je nergens.

besnijdenis is ons opgelegd en wij horen ons daar aan te houden het hoort bij ons geloof.

12. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

Mar 22, 2006
    2,691
    0
    36
    utrecht
    :)

13. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik snap het niet, is het nou wel of niet verplicht?

14. Enise

Enise Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    3,996
    0
    0
    Noord-Holland
    Ja het is verplicht. Wat ik wil zeggen is dat de Islam uit de Koraan bestaat en uit Soennah. Besnijdenis is een soennah, en een soennah bestaat weer uit verschillende soorten. Wat je dus op die link kan lezen.
    Wil duidelijk maken waarom het belangrijk is om besneden te worden. Wat de goede manier en slechte manier is..

15. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

Mar 22, 2006
    2,691
    0
    36
    utrecht
    Bedankt voor je uitleg en info ;)

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    :confused:

Dat dit topic nog niet gesloten is.
    Steeds worden christentopics gesloten, maar die van besnijdenis en ramadan mogen open blijven :(:

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij, mod's, zijn er onderhand ook klaar mee.
    Ik sluit deze.
    Elmo

Share This Page