tuurlijk mag iedereen zijn/haar mening geven maar op een wat ''normale'' manier zou TS wel waarderen denk ik
bij een jongetje zit de voorhuid nu nog verkleefd, pas na 3 a 4 jaar is het apart van de eikel. beetje onzin om hen dan nu te besnijden voor hygiene, aangezien er niet eens iets onder kan komen. Als ie eenmaal 4 is kan je hem toch duidelijk maken dat ie dat goed schoon moet maken.
bijv dat arm, arm, arm kind net als of de kinderen die besneden worden, worden geslacht ofzo het gebeurt ook niet voor de lol het is ivm hygiëne ze vraagt gewoon om advies omdat ze zo ''de beste'' keus wilt maken voor haar kind
En wij geven onze mening over ''de beste keus'' die ze kan maken. En dit is nu eenmaal een onderwerp wat reacties uitlokt. Je hebt het niet over het halen van een pakkie boter bij de appie maar het verwijderen van een belangrijk deel van het lichaam wat onomkeerbaar is
Probeer het eens te vergelijken met een blindedarm, of verstandskiezen. Zijn dingen die geen functie (meer) hebben, en die worden ook niet zomaar weggehaald. Behalve als er een een (medische) indicatie voor is.
Dames, ts vraagt om ervaringen. Welk zoontje is ook besneden uit hygienisch oogpunt en hoe gaat het besnijden precies in zijn werk? Het is niet de bedoeling dat mensen hierover hun standpunt gaan verklaren, aangezien ts vast al wel ondervonden heeft, dat hier verschillende meningen over bestaan. Dus graag ontopic en anders zullen we andere maatregelen moeten treffen.
Dus jij voelt je geroepen om die "beste keus" te kunnen geven. Wat maakt jou een expert? Verstandskiezen worden heel vaak wel gewoon verwijderd zonder dat het "moet" Ik snap niet helemaal waarom het zo verkeerd is als ze het laat doen. Een hele grote groep "gelovigen" doet dit ook en die kinderen worden er niet minder van. De keus om het te doen heeft ze al genomen ( en ik ga er vanuit dat ze ook weten wat ze doen). Nu alleen de ervaringen nog.
Bosi, ik begrijp dat je wil reageren, maar ik vraag je toch om de discussie te laten voor wat het is. Edit: prima!
Mijn man is op latere leeftijd (wij waren al getrouwd) besneden om medische redenen. Dwz er vielen geen doden, maar ehm, hij had (wij hadden) er wel last van.. Een ramp... Wij hebben wel meteen gezegd, mochten we ooit een zoon krijgen die hetzelfde probleem heeft als paps, dan laten we op jonge leeftijd een circumcisie doen. Ik zou het alleen niet uit puur hygiënisch oogpunt doen, je haalt iets weg wat er wel bijhoort en daarbij heb je dus de kans op complicaties. Oja, is je man ook besneden?
Ikzelf zou er niet voor kiezen om mijn kind te besnijden als dit niet noodzakelijk is. Het is en blijft een operatie met daarbij risico's. Dat is mijn afweging. Alhoewel ik het zelf nooit zou doen, vind ik dat iemand gewoon recht moet hebben op zijn eigen keuzes. ik zou als ik jou was goed op internet kijken wat er te vinden valt en je goed laten informeren door een arts. Wat kunnen de eventuele risico's zijn? Wat zijn de voor- en nadelen, etc. Wellicht kun je dan een goede keuze maken voor jezelf. Laat je objectief informeren. Ik hoop dat je je niet te veel van je stuk laat brengen door al deze reacties. Mensen vinden het moeilijk als mensen andere meningen hebben dan zijzelf. Dat zegt meer over die mensen dan over jou.
Beide mijn zoontjes zijn besneden, ze zijn nu 10 maandjes oud. Toen ik ze liet besnijden waren ze 6 maanden oud. Ik heb er bewust voor gekozen dit zo jong te doen. Naar mijn mening is het beter dit te doen als ze nog klein zijn. Vaak merken ze er dan weinig van, en zullen ze er nog niet bewust aanzitten (wat de genezing kan tegenwerken). Ik heb ze laten besnijden zowel vanuit mijn geloof, ik ben namelijk een Nederlandse moslima. Maar hygiene was voor mij ook erg belangrijk. Het is een stuk frisser naar mijn mening, en genoeg onderzoeken die uitwijzen dat het beter is (zoals het krijgen/hebben van een soa). Maar dit is mijn mening. Een ieder heeft zijn eigen wil hierin, en zijn eigen mening. En daar is niets mis mee. Iedereen moet in zijn waarde worden gelaten. Topicstartster mocht je vragen hebben, mbt de besnijdenis, herstel of methode kun je me het altijd vragen. Liefs Kimberley
Ik heb een tijdje nagedacht of ik zou reageren of niet, ik doe het dus toch: Mijn man en ik overwegen ook om ons zoontje te laten besnijden. (En dat terwijl hij nog niet eens geboren is). Mijn man is van huis uit Moslim, hij is besneden. Ik ben 100% Nederlands en mijn man en ik hebben al regelmatig discussies gevoerd over dit onderwerp. En geloof me; alle punten die ik hierboven lees zijn hier ook besproken. Mijn man is voor, en ik ben/was erop tegen. Voor mijn man is het puur om hygienisch oogpunt en aangezien jonge kindjes er minder last van hebben, wil hij het al jong laten doen. Ik vind het zielig, wil niet snijden in een gezond lichaampje, ben bang voor het risico van de narcose, ik wil onze zoon leren hoe hij zelf zijn piemel goed schoon kan houden en wil hem later zelf de keuze geven enz. enz. Mijn ex-vriend was niet besneden en hij douchte elke dag uitgebreid (dus ook DAT deel). Ik had bij mijn ex regelmatig na het vrijen een blaasontsteking en als ik heel eerlijk ben, na een dag werken rook DAT deel toch wat minder fris (of zeg ik nu iets stoms). Sinds ik met mijn man ben heb ik nooit meer een blaasontsteking gehad (geen idee of dit nou door de besnijdenis komt) en ik heb ook nog nooit iets geroken DAAR. Er is geen voorhuid meer, dus het is glad en blijft langer fris. Dit is puur mijn ervaring hiermee, wil hiermee geen discusies oproepen over hygiene/douchen enzo. Voor mij is het nog steeds geen uitgemaakte zaak. Alle punten die hierboven staan (de bezwaren) gelden voor mij dus nog steeds. Maar ik zie ook voordelen. We zijn er nog niet helemaal over uit en mijn man heeft ook begrip voor mijn standpunten. Mijn man heeft geen idee hoe het nou werkt, zo'n niet besneden piemel . Waarschijnllijk gaan we gewoon even aankijken hoe het gaat, kwa schoonhouden enzo. Nou, is het toch nog een heel verhaal geworden.....
Annalise je moet vooral doen waar jullie je beide goed bij voelen. En idd goed overleggen, en uiteraard samen de beslissing maken. Mijn man is ook vanuit huis moslim, ik ben bekeerd tot de Islam. Overigens ben ik jaren geleden bekeerd, ver voor het huwelijk tussen mij en mijn man. Ik ben blij dat we de besnijdenis achter de rug hebben, niet alleen omdat ik moslim ben en het dus ook graag wilde. Maar ook voor het hygienische. Is gewoon zo'n stuk fijner naar mijn mening. Groetjes Kimberley
ja hoe het precies gaat.. je zoontje wordt onder algehele narcose gebracht.. je mag er gewoon bij blijven zitten tot hij slaapt.. daarna word de voorhuid verwijdert..en dan word de wond gehecht met een ''krans'' van hechtingen die vanzelf oplossen.. maar je hebt nu tegenwoordig ook zonder hechtingen las ik op internet! het zal wel wat rood en gezwollen zijn, maar dat is normaal en verdwijnt toch al gauw.. enkele dagen een branderig gevoel tijdens het plassen, maar dat verdwijnt toch ook al gauw.. sommige mensen doen het wanneer het kindje nog jonger is, andere wanneer hij wat ouder is (4/5).. ik vind er bij beide voordelen en nadelen aan zitten... doe je het vroeg ( ong. 1 jaar) dan merkt je kindje er niet zoveel veel en kan hij er ook nog niet echt aan gaan zitten, maaaaar.. ÁLS het gaat ontsteken, zullen de complicaties groter zijn dan bij een ouder kindje... doe je het wat later dan merkt je kindje er gewoon alles van, kan hij eraan gaan zitten wat kans op infectie weer groter maakt.. en zal het hem ook ''langer bij blijven'' want eerst kent hij zijn piemeltje als normaal en dan ineens als besneden.. ik vind het iig een goede keus, je kindje laten besnijden.. het is idd veel hygiënischer dan normaal...
Ben blij dat er toch nog ietwat ervaringen uitkomen Ik stond er niet bij stil dat er een discussie uit zou los komen. Toch waardeer ik ieder zijn mening! Ik heb even op die site gekeken...En ga vast en zeker nog ff googelen naar het besnijden. Mijn vriend heeft het ook op een latere leeftijd gedaan en ondervond hierdoor ook de nodige problemen. Daarom zien we het liever op jonge leeftijd gebeuren als na 16 jaar als hij zijn eigen keuze's kan maken. Misschien wil hij het dan zo graag maar durft hij het dan niet?! Neemt hij het ons kwalijk waarom we het niet hebben laten doen toen hij nog klein was!! Er zitten 2 kanten aan 1 medaille. Het is allebei even lastig vinden wij persoonlijk. Ik hoop dat er nog wat ervaringen komen en/of meiden die zelf ook een besnijdenis in overweging nemen bij hun kleine man?
wij zullen ook als we ooit een zoontje krijgen, ons zoontje laten besnijden. Dit was al lang geleden besproken voor mij voor hygiëne. Maar nu dat ik een jaar geleden ben bekeerd ook voor religieuze redenen. Sorry alleen een offtopic vraag als men over besnijden heeft word er altijd alleen aan moslims gedacht> en de joden dan : En christelijke mensen werden vroeger ook besneden ( heel lang geleden dit is na het dopen veranderd) Ik verbaas me er eigenlijk over dat zoveel mensen er toch wel ook over denken of het hebben meegemaakt.
Heey Lana, Niet om het 1 of ander...Maar ik heb duidelijk te kennen gegeven ik geen discussie wil openen over geloof e.d.! Omdat dit een eeuwige discussie zal zijn en/of er mensen zijn die zich hierdoor nogal van de kaart laten brengen. Ik hoop op je begrip. En hoop dat er hier verder niet op wordt gereageerd...i.v.m. een oneindige discussie