Onze Can wordt binnenkort besneden, wie heeft hier ervaring mee? Moet ik daarnaa rekening houden met bepaalde dingen, moet ik het wondje speciaal verzorgen? Ik hoor het graag!
Er zijn volgens mij wel mensen hier op het forum die er ervaring mee hebben er is al eens vaker een topic over geweest ... Waarom ga je het doen als ik vragen mag ?
Als het om religieuze redenen gaat dan vind ik het echt zielig voor die kleine dat je het gaat doen, vind dat je de dingen moet laten zoals het is, maar als het om gezondheidsredenen gaat en je niet anders kan dan vind ik het een ander verhaal ....
Misschien zou je je dan wat beter moeten laten inlichten Chantal, voordat je dit soort uitspraken doet. Ikzelf ben niet joods of islamitisch, dus ik zou mijn kind niet hiervoor laten besnijden. Maar er is wel gebleken dat besnijdenis (ook zonder medische indicatie) veel meer voordelen heeft dan nadelen. Het is namelijk veel hygienischer. En een besneden volwassen man heeft doordat hij besneden is, minder kans op soa, zoals bijvoorbeeld HIV. Daar komt nog bij, dat de TS zegt dat haar zoontje binnenkort wordt besneden, dus echt nog heel jong. Op die leeftijd hebben ze nog het minste last van de ingreep. Het is altijd makkelijk om een oordeel te hebben, maar je zou eerst de echte reden moeten weten. Niet zomaar zeggen; O een religieuze reden, dus belachelijk. Vaak is er een logische reden waarom dit gebeurt bij bepaalde religies.
Miez, had het niet beter kunnen zeggen! Anique, heb er ook geen ervaring mee, heb 2 dochterts, dus kan je niet helpen
We hebben toch allemaal recht op een eigen mening, als ik er zo over denk dan mag ik dat toch gewoon zeggen, ik respecteer iedereen zijn mening en als TS de besnijdenis wel wilt doen ( of het nou om medische redenen is of niet ) dan moet ze dat zelf weten IK persoonlijk zou het nooit doen, en het maakt me niet uit of die kleintjes er niets van mee krijgen ik vind het gewoon zielig ! Mag ik toch zeggen ? of mag dat tegenwoordig ook al niet meer ....
Het is inderdaad wel zielig, omdat ze er pijn van hebben (ik geloof niet helemaal dat ze er niets van mee krijgen). Maar ze hebben er later wel profijt van. En ja, als het om religieuze redenen is, dan gebeurt het vanuit hele andere normen en waarden dan die jij en ik hebben meegekregen. Maar ja, wat is goed? Dat is maar net hoe je het bekijkt.
Als ik een jongentje zou krijgen zou ik hem ook laten besnijden, puur om hygienische redenen. Mijn man is ook besneden en vind ook dat er veel voordelen aan zitten. Ze weten er later niks meer van, hoe eerder je het doet des te beter. Heb je bv het ziekenhuis al gebeld om informatie te vragen?
Als wij ooit een jongentje krijgen laat ik hem ook besnijden. Mijn man heeft een aandoening die de voorhuid hard maakt maar vertikt het om zich te laten besnijden. Heeft het hier erg moeilijk mee. Ik wil het mijn zoontje (als ik die ooit mag krijgen) dit niet aan doen om op latere leeftijd de keus te maken. En anique ik heb er nog geen ervaring mee. Heb op een kinderdagverblijf gewerkt en kan me herinneren dat we het 1 keer mee hebben gemaakt en het belangrijkste was toen goed schoon houden. Vaker verschonen en bij de verschooning met een steriel gaasje en water schoon maken.
ik kan me hier ook helemaal in vinden ik neem hieruit op dat jongentjes die niet besneden zijn niet hygenische zijn ofzo vind het maar een rare reden hoor om de kans op geslachtziekte en kanker te verminderen als het nou helemaal zou verdwijnen nou ja oke maar verminderen
hoihoi. bij ons ook besneden en dat was met oploshechting en we kregen verbandjes mee(gewoon vierkantendoekjes) en vaselinedoekjes mee eerst moesten we die erop doen en daarna het verbanddoekje en verder niks eraan doen dat werd tegen ons gezegd en het was erg mooi genezen. liefss
Ja zo komt het bij mij ook over, het is nu net alsof mijn kindje dan niet schoon is omdat hij niet besneden is ... Kyano gaat om de dag in bad/douche dus is zeker niet vies en of onhygienisch....
Zo! Wat een boel reacties opeens.. Tsja.. durf het bijna niet te zeggen, maar het is dus wel uit religieuze overwegingen.. niet die van mij, maar van mijn man, hij hecht er veel waarde aan. Ik vind het ook wel een beetje zielig hoor.. maar ja, omdat hij zo jong is zal hij er toch echt niet veel van meekrijgen, dat we het zo jong doen is wel een voorwaarde voor mij. Meestal worden de jongetjes in mijn mans familie namelijk pas op veel latere leeftijd besneden, maar ik heb begrepen dat als je het dan pas doet dat die kindjes er mogelijk een trauma aan overhouden! Dus ik wilde per ce dat als het dan toch moest gebeuren dat het dan jong zou gebeuren...voor mij had het ook niet gehoeven hoor.. maar ja, het is ons kindje en niet alleen mijn kindje he..
heb het allemaal doorgelezen en wat ik nou zo jammr vind is dat dit soort topics altijd uitlopen op felle discussies en dus een slotje.
@mies, ter info: HIV heeft niets met wel of niet besnijden te maken, dus niet alleen anderen aanvallen als je je eigen info niet compleet hebt.
Hoi, Ik heb ook onderzoeksresultaten gelezen waaruit blijkt dat besneden mannen minder kans op HIV hebben. Weet niet meer waar, maar is wel zo. De huid van de eikel wordt wat harder, waardoor er minder kans bestaat op wondjes en dus op infecties. En zonder voorhuid komt daar dus ook geen troep tussen zitten, dus helpt ook tegen andere soa. En in landen waar mannen worden besneden (islamitische en joods) komt vrijwel geen baarmoederhalskanker voor, ook om diezelfde reden. Overigens wel opvallend dat vooral woestijnvolken besnijden. Ik ben zelf nooit een jongetje geweest maar zou me zo voor kunnen stellen dat zand daar tussen niet echt lekker is. Heb me wel eens afgevraagd of het zo ooit ontstaan is. Overigens staat het niet in de koran, dus het is niet verplicht volgens de islam. Wel is het een islamitische traditie. Het staat wel in het eerste testament, wat op de thora is gebaseerd, dus eigenlijk zouden christenen zich ook moeten besnijden Verder is het heel zielig voor die arme jongetjes (maar goed, zij hoeven later weer geen kinderen te baren zullen we maar denken) en heb ik er akelige verhalen over gehoord. Maar een paar dagen geleden las ik op ditzelfde forum positieve verhalen, dus moet je daar maar even heen surfen. In de VS werden jongetjes bijna standaard besneden.
Ik vind dat de keuze bij de ouders liggen,ook al doen ze dit om religieuze redenen. Ze doen het met een reden die voor hun belangrijk is. Ik vind niet dat je hier zo je verhaal zo moet neerzetten,want dit vraagt zo om discussies...tuurlijk mag je mening geven,als je het anders had verwoord zou het prachtig zijn.
Even googelen: http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel. ... ikelID=845 http://www.hulporganisaties.be/pages/de ... NL&Id=3329 http://www.debeurs.nl/buitenland/47170/ ... n-HIV.html
@laika10: Ik had het opgezocht voor ik reageerde. Maar als ik nu teruglees, staat het er misschien een beetje agressief. Dat was nou ook weer niet zo bedoeld