Ik vind medische redenen totaal iets anders en dus geen genitiale verminking. Ik bedoel een borst afzetten gebeurd ook om medische redenen (al dan niet preventief). Toch zouden mensen het heel raar vinden als ik dat bij mijn dochter deed als er geen enkele aanwijzing is dat wij genetisch belast zijn. Natuurlijk kan de toon soms anders, maar dit is toch wel een heftig iets vind ik. En dan wordt de discussie soms wat pittiger ingezet.
Ja en ik denk dat je dat met een onderwerp zoals deze niet gaat krijgen. Beide blijven op hun standpunt, wat voor mij gezien logisch is.
Nou mijn zoontje heeft dus een krappe voorhuid, maar zelfs de huisarts en uroloog gaven al aan dat ze eerst al het andere proberen voordat een besnijdenis zal worden gedaan. Gelukkig. Ik zou het namelijk wel echt heel erg vinden. En ik vind ook dat besnijdenis gelijk staat aan amputatie. Wat is het verschil in dit geval? Je haalt een werkend stuk lichaam weg zonder medische noodzaak.
Het ligt wat genuanceerder zie ik nu. Sommige zorgverzekeraars vergoeden wel. De mijne gelukkig niet . Dan neem ik mijn opmerking over het betalen aan andermans besnijdenis terug .
Ik vind zo'n klein stukje huid echt geen werkend stuk lichaam. Je kan er prima zonder. Net zoals een blindedarm. Al neem je die laatste ook alleen weg als er een probleem is. Maar aan een blindedarm zitten geen religieuze connotaties. Soms lijkt het net of een besneden man minder man is omdat hij niet zo'n velletje heeft. Ik vind dat nogal wat.
Je kunt misschien prima zonder, maar het is beter met. Ik kan ook prima zonder een kleine teen, maar toch is het beter met.
Wie zegt dat het beter is met? Dat is dus het probleem, dat weet je niet en je zal dit nooit objectief kunnen vaststellen. Behalve misschien als je als man je laat besnijden, maar ik heb gehoord dat dit sowieso een flinke ingreep is. Een man die zichzelf niet behoorlijk kan wassen heeft toch echt een probleem. Een man die zo'n gevoelige eikel heeft dat (zelf)bevrediging pijn doet, heeft ook een probleem. Een besneden man die wat 'minder zou voelen' dan een onbesneden man, is dat echt zo'n drama? Zoals gezegd, voor mijn man is er meer dan genoeg gevoel. Het zit niet allemaal in die eikel met of zonder huid erover he. Het amputeren van een kleine teen is onzinnig. Het besnijden kent een lange traditie en ook genoeg redenen. Staan die redenen vandaag nog overeind? Nee, wellicht niet. Maar dat betekent niet dat je zo'n simpele vergelijking kunt maken.
Ik ben bang dat verbieden idd een averechts resultaat heeft, maar moet het daarom maar gedoogd worden? Ik zou zo gauw ook even niet weten hoe dit het beste aangepakt kan worden. Wel vind ik het heel goed dat België hier dus mee bezig is en ik vind ook dat we ons hiervan bewust moeten worden en goed moeten bedenken of we dit nog wel zo "normaal" vinden zoals dat tot nog toe geweest is. Je kunt niet alles meer onder culturele of geloofsovertuigingen laten vallen vind ik. Ieder heeft daarin zn grenzen en onherstelbare schade aan het lichaam dat is voor mij over de grens.
heb een link gemaakt waarin je kunt lezen dat dit inderdaad zo is. Vind het bijzonder kwetsend wat hier uit onwetendheid allemaal maar neergezet wordt. Niet zozeer voor mij, maar wel voor de ouders die hiervoor kiezen.
Maar omdat ze dat daar zeggen dat het BIJNA pijnloos is (dat woord werd eindeloos herhaald) wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is. Dat denken ze, maar hoe test je dat op een baby.