Hoho, nu zou Reza Aslan zeggen dat er meer Christenen aan vrouwen besnijding doen dan "bepaalde moslim culturen" Oja en OT, hier in Engeland zit er standaard in het rode boekje wat je krijgt bij de geboorte een pagina met besnijdenis. Kennenlijk veel gewild, ongeacht welke achtergronden.
Gelukkig is er zoiets als een ethisch comité om te adviseren, jammer dat het advies nog niet aangenomen is. Als humanistisch atheïst zeg ik namelijk dat de lichamelijke integriteit (ook van kinderen) me heilig is.
Inderdaad... De besnijdenis is in het christendom omgezet in het dopen. Of in sommige gevallen het opdragen. Naar mijn weten gebeurt besnijdenis bij vrouwen enkel in culturen waarbij vrouwen ondergeschikt zijn aan de man en zij geen plezier mogen hebben bij de sex. Sorry als ik het heel cru zeg, maar dit heb ik ooit gelezen in een national Geographic Was in combinatie met het verminken van vrouwen wanneer ze niet meer maagd zijn e.d.
Oke, vreselijk..... ik vraag me wel af op grond waarvan (behalve cultuur) aangezien besnijdenis bij Christenen normaal niet voor komt. Niet bij jongens en al helemaal niet bij meisjes. Dit, omdat ipv jongensbesnijdenis het dopen is geworden.
Heb net een stukje gegoogled waarin staat dat het inderdaad bij een heel kleine groep (nog te veel) Christenen in afrika gebeurd. Deze Christenen zijn volgens het artikel wonende in een voornamelijk Islamitisch land en doen dit, omdat het inderdaad cultuur is van het land zelf. zij hebben dus niet naar hun geloof gekeken, aangezien er absoluut geen Bijbelse grond voor is. Volgens dit artikel wordt het in de Islam niet verboden, maar gedoogd , in elk geval niet afgeraden en is dit de basis van het besnijden van vrouwen. als het goed is is dit het stukje: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiU2d6gmMbWAhWFJFAKHfK-BHsQFgg0MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.dagelijksestandaard.nl%2F2014%2F01%2Fvrouwenbesnijdenis-100-halal%2F&usg=AFQjCNH9c1R-lQ9EimFKtkcMWnC9cuFkxA
Vrouwenbesnijdenis komt nergens in de geschiedenis en de oorsprong voor. Het heeft dus niks met de Islam te maken. 'De Islam' gedoogd dit ook niet, het is een gebruik wat totaal niet bij het geloof hoort en dan ook niet toegestaan. Mensen die dit toestaan of gedogen denken dit zelf te kunnen bepalen op basis van niks.
En sowieso ook, aangezien vrouwenbesnijdenis helemaal niet voorkomt in de oorsprong van de Islam vraag ik me dan ook of wie of wat 'de Islam' is die dat gedoogd.
in het stukje wat ik toevoegde staat dat Mohammed van de praktijk van het besnijden afwist en het niet bekritiseerde. Ook dat er bepaalde overleveringen van hem zijn die ondersteunen dat besnijdenis voor vrouwen niet afgekeurd werd. En in die lijn wordt het dus door andere moslims goedgekeurd. Wat er van waar is weet ik niet, want ik heb geen koran-kennis, ik vertel alleen wat er gezegd wordt in dit stukje, zonder enige kennis of verwijt. Feit is wel (volgens mij dan) dat deze praktijk in moslimlanden waar het de cultuur van het land is, wordt uitgevoerd, voornamelijk onder moslims en in het geval van christenen gaat het om een zeer kleine groep die "meedoet" omdat het de cultuur van het land is. Zou jij het stukje willen lezen en er jouw kijk en mening over willen geven?
Ik heb het stukje gelezen. In de Koran komt het sowieso niet voor, het geval van overleveringen is best ingewikkeld. Zo zijn er betrouwbare en minder betrouwbare overleveringen en zo ook weer diverse interpretaties. Ik kom er later even op terug.
Ik heb kennissen in Ethiopië, ik zal eens vragen of zij hier enige kennis van hebben. Wat ik wel weetbis dat het christendom in Ethiopië heel oud is en dat het zodoende ook eigen tradities en feesten heeft gecreëerd. De Moorman en volgens mij ook de koningin van Scheba uit de bijbel waren bijvoorbeeld Ethiopiërs. Er zijn ook hele oude kruiskerken gevonden, dat is nu erfgoed geworden. Ze hebben een nationale feestdag ("het zoeken naar het kruis") die ook weer veel heidense tradities bevat. Er is zo veel verschil gekomen in opvattingen dat het leger het volk die dag in bedwang moet houden. Er vallen hierdoor ook meerdere doden per jaar op die dag. Ik denk dus dat als je zegt dat er een gedeelte is die aan vrouwenbesnijdenis doet, dat absoluut niet gelinkt kan worden aan het 'westerse' christendom.
Even een vraagje. In Amerika word bijna elk jongetje besneden. Waarom gebeurd dit? Een man die ik ken uit Amerika is ook besneden als baby. Hij heeft er zelf geen moeite mee. Volgens mij weet hij ook niet beter. En ik denk dat uhm de sex wel langer duurt met een besneden man.
Een tiental jaar terug kreeg een arts het voor elkaar om mensen te laten geloven dat dat hygiënischer is. Was in de tijd dat mensen begonnen te leren wat bacteriën waren en mensen te hygiënisch gingen leven.dat was bijvoorbeeld ook de tijd dat baby's ipv bij mama na de geboorte eerst meteen in bad moesten en tepels met alcohol gereinigd werd voordat de borst gegeven werd en thuis het hele huis met dethol werd schoongemaakt. Die arts wilde eigenlijk vrouwenbesnijdenis ook invoeren maar gelukkig sloeg dat nooit aan. Jongensbesnijdenis staat in america trouwens ook meer en meer onder druk dus hopelijk gaat dat straks ook niet meer bijna automatisch.
Oh bah afschuwelijk die dingen die je schrijft. Baby's eerst in bad en een arts die vrouwenbesnijdenis voorschrijft! Ik vind nog altijd dat een jongen of man zelf moet kunnen beslissen als hij ouder is of hij besneden wil worden.
naast het Afrikaans-midden Oosters gebied wordt er ook traditioneel besneden door de aboriginals. De achterliggende reden zou in al die tradities naast religieus best weleens heel praktisch kunnen zijn: zand onder je voorhuid is niet fijn, en in de oorlogen van de twintigste eeuw hebben vele duizenden Europese soldaten ondervonden dat je flink ziek kan worden van de infecties die dat kan opleveren.