het kan echt! Wij doen het ook zo. Vijf personen €200,- voor boodschappen, tanken, action, kruidvat en een keer die nieuwe sokken of dat ijsje. Alleen grote dure dingen zoals kleding en schoenen valt er niet onder. Veel weken houdt ik ook geld over. Dat gaat in een apart potje voor de weken dat ik tekort kom. Bijvoorbeeld als ik wasmiddel nodig heb of een verjaardag gevierd wordt. Een weekmenu maken aan de hand van de aanbiedingen helpt. En dingen die geen aanbieding zijn niet kopen. Zoals sperziebonen zijn uit de vriezer veel goedkoper als die verse uit de aanbieding. Of dat potje wortels van het huismerk is altijd goedkoper als de HAK uit de aanbieding. Ik ga veel naar de markt. Zo had ik afgelopen week 7 paprik’s voor €1,50. Ik stamp ze door de nicer dicer en heb weer een paar kilo blokjes in de vriezer voor het grijpen. Hetzelfde doe je met prei, ui en wat je ook maar eet. En zo maak je ook goedkoop je eigen roerbakgroente. Bevroren in een hete pan en je hebt gewoon lekkere maar goedkope groente. Ik ga deze week bijvoorbeeld tomatensaus wekken. Ze zijn bij de turkse super nu ca 10kg voor €6,- paprika, ui, wortel, kruiden en spaanse peper erbij, potjes wecken en voor een paar euro heb ik voor een jaar heerlijke pastasaus zonder toevoegingen. Een dagje werk, later groot plezier. Vooral de drukke dagen. Je kunt ze zelf wecken met nog meer groente en het gehakt er al in. Dan ben je helemaal snel klaar met een maaltijd maken.
O ik word al helemaal jaloers zo makkelijk als jij erover praat @krulpeterselie… ik zou het graag zo willen doen, maar bij mij gaat het dus niet zo makkelijk als jij het nu uitlegt
haha ik hou van koken! En momenteel is het ook een uitlaatklep voor mij. Verstand op nul en vooral die nicer dicer is dan heerlijk! Kun je heerlijk frustraties op los ‘rammen’. Maar de markt is hier echt een gouden tip voor besparingen. Ze hebben bij ons een groentekraam waar altijd grote partijen staan. Zoals nu die paprika’s maar er ligt dan vanalles voor €1,- €1,50 of €2,- zo had ik een paar weken terug 2 kilo snoeptomaatjes voor €2,-. Ik koop ze normaal bijna niet omdat ze zo duur zijn maar de kinderen zijn er gek op. Nou dat was een feest want ze mochten zoveel pakken als ze lustten. Ze waren alsnog snel op haha. Het vraagt een beetje aanpassing omdat je nooit weet wat er ligt maar daar ga je vanzelf op kunnen schakelen. Ik heb ook standaard kip en gehakt enzo in de diepvries. Zo pak je snel iets erbij wat in je maaltijd past. Net als dat wecken. Ik heb er een tijd over gelezen en daarna geprobeerd. Ik heb geen dure weckketels maar gewoon een grote soeppan van 15 liter van de kringloop. Werkt ook prima! En het spaart me echt werk uit. Want eerder maakte ik ook wel dit soort gerechten zoals pastasaus maar dan voor 1 of 2 maaltijden. De extra tijd voor al die potjes valt reuze mee. En ik moet het ook echt inplannen tussen het drukke werk en gezinsleven door maar dat lukt. Zeker nu de kinderen wat groter worden komt er meer tijd en ruimte. Overigens ook een bespaartip: wij bestellen eens per zoveel tijd ons vlees bij meatformore.nl. Echt top kwaliteit. Onze bbq staat bij de zelfgemaakte hamburgers niet meer te roken als een malle wat bij supermarkt wel zo is. En rook op je bbq betekent dat er veel vet en vocht in het vlees zit. Ook de kipfilet krimpt niet in de pan tot een paar zielige stukjes. Echt de moeite waard!
Bij ons op de markt is de groente en fruit kraam erg duur geworden. Voor Corona gingen wij ook altijd maar als we nu gaan zijn we veel meer kwijt dan in de supermarkt, helaas. Dus even goed kijken hoe het op de markt in je eigen woonplaats is!
Ja de markt in ons dorp is ontzettend duur! Daar ben ik echt niet goedkoper uit. In de stad kan het wel, maar ja, dan zit je ook weer met benzine en parkeerkosten en ben je alsnog duur uit.
Ja precies. Ik zou dan de trein moeten nemen. Maar zelfs daar heb ik gekeken en dan ben ik niet veel goedkoper uit maar dan komt de trein kosten + tijd er nog eens bij kijken. wel jammer, want ik was voor Corona dus echt wel minder geld kwijt op de markt, dus daar gingen we graag heen
Hier is de tijd van koopjes op de markt ook al eventjes voorbij. En de kwaliteit is ook achteruit gegaan. Hoe het in stad zit, weet ik niet. Maar mijn benzine en parking geld zal het verschil met lokaler winkelen wss 0 maken. Bij ons blijft eten ook een grote kosten post. Maar dat is door onze keuzes. Filet pur, kip, kalkoen, zalm, frambozen, aardbeien,... Uiteraard anders van prijs dan hamburger, worst, pangasius en appels.
Je echt houden aan een boodschappenbriefje scheelt enorm. Pakjes en zakjes laten staan, gewoon zelf kruiden. Geen flessen frisdrank, maar gewoon water, thee, ranja. Kijk naar je verzekeringen. Kan het ergens anders goedkoper. En zelf koop ik verzorgingsproducten bij Etos als dingen 1 + 1 gratis zijn. Tandpasta, doucheschuim, shampoo, crèmespoeling, zonnebrand. Zelf leg ik zo voorraden aan en het scheelt heel veel geld. Wasmiddel koop ik altijd als het flink in de aanbieding is meerdere flessen van. Zo hoef ik het nooit op het moment dat ze de volle prijs zijn te kopen. Vaatwastabletten idem. En action en dergelijke ook met een boodschappenbriefje naar binnen en jezelf gewoon verbieden meer dan wat op het briefje staat te kopen. Want anders denk je veel goedkope handige dingen te zien en neem je die mee, terwijl je het anders ook niet had gekocht.
Ik kom bewust vrijwel niet in de Kruidvat. Ik bestel 3x per jaar via internet shampoo, badschuim, tandpasta, toiletpapier etc. In de aanbieding voor minimaal € 50 zoadat verzenden gratis is. Ook koop ik alleen toetjes, chips, snoepjes etc. die in de aanbieding zijn. We hebben nooit hetzelfde in huis haha! Hier weten ze niet beter. Ik koop regelmatig vlees bij de AH met -35% en gooi ik in de vriezer. Bij onze AH/Lidl is dat allemaal prima te doen. Ik mest met regelmaat de diepvries en voorraadkast uit. Ik schrijf alles op wat we hebben en maak dat eerst op zodat we vrijwel niets weggooien. En qua schoenen/kleding voor mezelf begin ik vaak al in de zomer voor de herfst/winter en in de winter voor de lente/zomer. Sta ik met 30 graden winterjassen te passen . Heb zo al veel dingen op de kop getikt voor -50% tot -70%. Doe ik qua jassen voor de kids ook met regelmaat. Koopzegels sparen is geen besparing, maar misschien wel een tip. Ik spaar ze zelf het hele jaar en dan heb ik in november/december een mooi potje voor Sinterklaas/Kerst. Vrijwel ongemerkt gespaard.
Missxhien ben je niet per se geholpen met besparingstips, maar meer met "budgetteren kun je leren". Heb je inzicht in al je uitgaven? En weet je wanneer de jaarlijkse zaken gaan en hoe zich dit verhoudt tot de maandelijkse lasten? Vast= alles waar je geen jnvloed op hebt. Dus niet tanken, boodschappen etc. En weet je de inkomensten Ook de jaarlijks verhouden tot maandelijks? En dan kijken naar het verschil. Je maakt potjes van wat je allemaal uit wil en moet geven. Bv: Boodschappen Kleding Hobby Uitjes Nou ja. En zo verder. Heeft bij ons zooooo veel geholpen Dus niet proberen zo goedkoop mogelijk te leven, maar leven binnen je budget Net als met dieet.. niet zo min mogelijk ete . Maar zk goed mogelijk binnen je dieet
Heb je een Turkse winkel in de buurt? Daar is het vlees vaak een stuk goedkoper en beter van kwaliteit. Zo betaal ik hier in de supermarkt €8,95 voor 800 gram en bij de Turkse winkel €7 voor een kilo. Daarbij ligt er nu geen plas met water in de pan bij het bakken. Groenten en eieren zijn hier ook regelmatig goedkoper dan in de supermarkt. Heb je een tuin? Probeer dan wat ruimte te creëren om je eigen moestuin te maken. Voor dit seizoen ben je natuurlijk wat laat, maar volgend jaar zal het je geld besparen. Alhoewel je snijbiet denk ik nog wel zou kunnen kweken. Voordeel is dat je van de snijbiet het hele jaar door kan oogsten. Het hondenvoer had je zelf ook al door. Ik bestel de ene keer bij zooplus en de volgende keer bij bol.com. De prijzen fluctueren namelijk. Check ook je verzekeringen, abonnementen en energiemaatschappij. Vaak kan je hier ook een hoop op besparen
Mbt de thuiskapster, je geeft aan dat je dochter zo'n leuke klik heeft met de kapper is het niet een idee haar te vragen om thuis te komen knippen voor een afgesproken bedrag? Verder tips voor besparen zijn indd naar de turkse/Marokkaanse slager/supermarkt te gaan, is kwalitatief echt kei goed vlees en goedkoper, wat wij doen is wij hebben een vrieskist in de schuur en dan doen we eens in de 3 maanden ofzo vlees groot inslaan voor zo'n 100 tot 200 euro ligt er net aan wat we nodig hebben op dat moment en dan thuis in porties invriezen
Nee helaas niet, ze knipt enkel in haar salon. Maar ik weet eigenlijk niet echt goed wat je bij een thuiskapper betaald voor puntjes knippen? En of dat dan een "grote" besparing gaat zijn.
Naar de action kan ik beter mn man sturen, naar de supermarkt beter mezelf. Hij zou daadwerkelijk met enkel de poepzakjes terug komen. Maar bij supermarkt wordt het onbedoelde snoepschap en fastfood aandeel me te hoog. Ik pin steevast elke maand 150 euro reserve. Die heb ik bij me mocht er ineens een pinstoring zijn ofzo. Indien niet nodig gehad, stort ik 150 naar de spaar. Anders vul ik in contant aan zodat ik die 150 weer heb en het restbedrag schuif ik naar de spaar. Boel ligt hier ook niet heel ruim. Studieschuld van 500p/m hakt er redelijk in en ik spaar nog eens 120eur pm extra om er eind volgend jaar permanent van verlost te zijn (en als het even kan eerder). Maar dat is een "tijdelijke" situatie, al duurt t langer dan mn geduld nog leuk vindt.
Kun je niet beter een keer minder vaak gaan dan? Elke 6 week is hier bijvoorbeeld echt niet nodig bij lang haar.
En nog iets; ik zou zeker gaan aangeven bij familie en vrienden dat jullie willen stoppen met het over en weer geven van cadeaus met verjaardagen en bezoekjes. Dat zou hier echt aanzienlijk schelen op jaarbasis. Kinderverjaardagen zou ik daar los van zien maar het zo goedkoop mogelijk proberen te laten zijn.
Mijn dochter gaat denk ik maar 2x per jaar. Ziet er super netjes uit (maar dat hangt er wel vanaf hoe je haar is natuurlijk). Puntjes alleen heb ik zelf ook regelmatig gedaan sinds corona, ging ook prima en is helemaal goedkoop.
Puntjes knippen is echt het allermakkelijkste wat er is. Als ze de kapper zo leuk vindt dan zou ik inplaats van 4 keer per jaar naar twee keer gaan en dan de andere 2 keer zelf doen.