* alleen een volle vaatwasser na 23 uur laten draaien * geld ook voor de wasmachiene * kijk eens wat vaker in de supermarkt onder in de schappen, daar staat de macaroni 500 gr voor 35 ct. * koop alleen a merken zoals pampers, page wc papier etc in groot verpakking of 3 halen 2 betalen. * spaarlampen * haal niet teveel luxe artikelen zoals chips, koeken en snoep voor door de week in huis. wij hebben meestal in het weekend 1 pak luxe koeken en 1 zak chips in huis. * geen lucht verfrisser in huis auto, wc. en wc blokken in de wc. (daar heb je bleek voor)
haha.. Moet ik die van mij ook niet mee aankomen.. Ik gebruik altijd een pompje tandpasta.. Krijg je hem helemaal leeg en je gebruikt nooit te veel want je kunt beter doseren.
energie besparen... doe ik niet aan aangezien we op schip wonen dus kost ons niks wasmiddel... mag ik wel wat beter op gaan letten en mn man moet leren om niet te hard te rijden in de auto, scheelt ook een stuk!
Hmmm.... veel van de dingen doen wij al: * Spaarlampen (bijna overal) * kilo-aanbiedingen kopen, portioneren en dan invriezen; * moestuintje: onze vrieskist puilt nu uit van de boontjes maar hebben ook al aardig sla en tomaatjes etc gehad; * droogrekje of droogmolen gebruiken, ik gebruik de droger eigelijk alleen maar in de winter. Zodra de verbouwing klaar is (moeten nog starten hoor ) dan hoop ik ook in de winter meer op t rek te kunnen drogen. Tips: Voor mensen met een tuintje: schaf je zelf een regenton oid aan en sluit deze aan op de dakgoten. Je plantjes zijn zelfs blijer met regenwater dan met leidingwater. Wij hebben zelf 2 1000-liter "containers" voor het regenwater; We gebruiken dit water voor de tuin, maar bijvoorbeeld ook voor het schoonmaken van de hondenkennels
-In de lente/zomer je vlees bakken op de bbq. Het is goedkoper want met die houtskool doe je best lang en je gebruikt geen braadboter. Het duurt alleen even voor de kolen goed warm zijn. -Bevroren producten in de koelkast laten ontdooien. Zo hoeft je koelkast minder hard te 'werken' om op temperatuur te blijven. -Neem regelmatig een kijkje bij Kruidvat of Action. Vaak hebben ze a-merken zoals Robijn,Milkbreak,Nivea e.d. voor veel minder geld dan bij de supermarkt. -Vaak zit er nog mega veel lippenstift in je 'tubetje' als je er niet meer bij kunt. Dit kun je er uit halen met een kwastje. Niet handig voor onderweg maar wel om thuis op te doen voor je weggaat. -Theewater in een thermoskan doen. Het kost veel stroom om iedere keer de waterkoker opnieuw aan te zetten. -Als je pasta/aardappelen/groente maakt kun je het gas makkelijk wat lager zetten zodra het goed kookt. Als het maar een beetje pruttelt gaat het ook prima! -Brood invriezen en iedere dag afgepast uithalen,hoef je nooit oud brood weg te gooien en het is heerlijk vers. -Als je de oven voorverwarmd of gebruikt hebt en je moet nog iets ontdooien (bijv. vlees vergeten uit te halen) kun je het zo in de oven zetten en het ontdooit heel snel. Dan hoef je de magnetron niet te gebruiken. -Gebruik goedkope baby-olie om je make-up te verwijderen. Het is veel goedkoper dan make-up remover en ik vind het nog veel beter werken ook. Ik heb altijd Kruidvat eigen merk.