Best betaalde beroepen

Discussion in 'De lounge' started by tumtummetje, Oct 26, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Bedenk je alleen dat om in aanmerking te komen voor goedkope huurwoningen je echt veel minder moet hebben dan jullie aan inkomen. Mensen die zien dat 50% van NL meer verdiend komen daar ook niet voor in aanmerking. En moeten dus ook kampen met de hoge huizenprijzen. En je kunt je dan voorstellen hoe lastig die het kunnen hebben. En nee, dat zijn ook nog steeds geen inkomens die recht op toeslagen hebben.

baby90 and Chayammy like this.
  2. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

1* €3250 bruto voor 32 uur en 1*€2680 bruto voor 36 uur. Modaal staat zeker met deze inflatie gewoon veel te laag.
    Modaal is nu de nieuwe arme.
    Schat wordt alleen ambtenaar in 2023 en dan zitten we weer gelijk aan inkomen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Met bijna 6000 euro bruto ben zijn jullie dus niet modaal. Dat jij modaal niet goed geindexeerd vindt dat kan, maar modaal ben je dus zeker niet.

Villa Kakelbont, Neuzeke and Oilell like this.
  4. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Ik vind vooral dat de hoogte van je inkomen niet per definitie iets zegt over hoe rijk je je voelt. Het zijn de keuzes die je met je geld maakt die zorgen voor vrijheid in geld of in materie/ervaring. Iedereen maakt hier andere keuzes in. En natuurlijk heeft iemand met een hoger inkomen meer keuzevrijheid, maar sommige 'keuzes' worden door de overheid gemaakt: kinderopvang, belasting etc.

Neuzeke and Spectre like this.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Maar ook niet rijk. 72.000 is ongeveer het bedrag wat gezien wordt als geld maakt gelukkig. Alles dat je meer verdient maakt niet gelukkiger en verdien je echt veel meer dan dat, dan kan het zelfs ongelukkig maken.

suus1983 likes this.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Maar ook niet rijk en zeker niet het soort inkomen waarbij je alles kunt doen en waarbij je het niet zou merken dat alles ineens duurder wordt

11131618, Ella1988, Syane and 3 others like this.
  7. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

en dan nog krijg je ze niet want statushouders gaan altijd voor, mensen met urgentie gaan altijd voor.
    Je pist naast de pot als je net te weinig heb voor een koophuis

Huismuisie likes this.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Tja, met bijna 2000 euro per maand meer zou ik toch echt geen geldzorgen meer hebben hoor. Hebben we nu al niet, dus met nog zoveel meer wordt het echt een eitje.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Je krijgt niet 2000 netto meer he? En jouw situatie geldt dus niet voor iedereen, misschien proberen iets verder te kijken dan je neus lang is.

Iertje81, 11131618, Ysabella and 7 others like this.
  10. Mieees

Mieees Bekend lid

Oct 29, 2021
    919
    857
    93
    Female
    Zeker! En zij hebben het inderdaad nog zwaarder en dus nog meer recht tot klagen, maar dat neemt niet weg dat ook de hogere inkomens het zwaar kunnen hebben en dus soms wel terecht klagen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de tijd waarin je een huis hebt gekocht of kan kopen tegenwoordig een betere indicatie is voor 'rijkdom' dan iemands netto inkomen. Ik las ergens dat jouw energierekening hoger is dan je hypotheek (als ik het goed heb gelezen hoor). Dat betekent waarschijnlijk dat jij op een gunstig moment een huis hebt gekocht. Ik behoor blijkbaar tot de rijkste 10%, maar onderaan de streep hou ik waarschijnlijk minder over dan jij.

11131618, Ella1988, Syane and 3 others like this.
  11. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,826
    18,545
    113
    Female
    Dat ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Ik vind het rijk. Zij zelf misschien niet. Maakt verder ook niet uit. Maar misschien besef hebben dat veel mensen niet eens zo'n bedrag kunnen sparen ook al gaan ze niet 3x met vakantie, hebben ze geen dure auto en ander luxe. Maar goed.. Die discussie is hier al vaker voorbij gekomen en kun je eindeloos over door blijven gaan.

Neuzeke, Chayammy, Zuul and 1 other person like this.
  12. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

Sep 9, 2014
    2,966
    2,294
    113
    Female
    Houten
    En hoe sta je dan tegenover de lage inkomens die klagen maar die er bewust voor gekozen hebben dat 1 van de ouders thuis blijft en niet werkt? Want dat is óók een bewuste keuze.
    En hoe sta je dan tegenover de lage inkomens die klagen over de kosten maar wel roken & 5 huisdieren hebben? En hoe sta je dan tegenover de lagere inkomens die klagen maar er zelf bewust voor gekozen hebben om school niet af te maken maar direct te gaan werken waardoor ze nu lager geschoold zijn en dus geen modaal inkomen hebben?

Achter je schermpje kan je bovenstaande allemaal niet zien (gelukkig maar!!) maar hou eens op met maar vanaf 1 kant alles te zien, dat is gewoon niet fair. Ook de lagere inkomens hebben bewuste keuzes gemaakt in het leven waardoor ze nu minder verdienen dan andere. Net als de mensen die meer verdienen keuzes hebben gemaakt wat leidt tot waar ze nu staan. Geeft beide partijen nog steeds recht om te klagen om de situatie, want je kan het verleden nou eenmaal niet veranderen.

Iertje81, 11131618, Ysabella and 17 others like this.
  13. Philou

Philou Fanatiek lid

Apr 20, 2019
    1,923
    5,838
    113
    Je snapt toch zelf ook wel dat niet iedereen dezelfde vaste lasten heeft? Het kan goed zijn dat jullie aan het einde van de maand meer overhouden dan iemand met 2000 euro inkomen meer. En nee, dat zijn lang niet altijd keuzes.

Iertje81, 11131618, Ysabella and 10 others like this.
  14. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Maar jij hebt je huis in een heel andere tijd gekocht. Als jij nu hetzelfde huis zou moeten kopen is je hypotheek een stuk hoger, en heb je per maand minder te besteden. Hetzelfde geldt voor huren. In de tijd dat jij op jezelf ging was de huur een stuk lager, kon je nog een sociale huurwoning krijgen. Dat kan nu niet meer, particuliere huur is ook niet te betalen.

Jess93, Huismuisie and Philou like this.
  15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ik ben wel benieuwd wanneer jullie je huis hebben gekocht en voor wat voor een bedrag. Nieuwkomers op de markt kunnen nog geen parkeerplaats in het centrum van een stad kopen voor het geld waar je 10 jaar geleden een leuke rijtjeswoning voor had in de regio waar wij wonen.

11131618, Ysabella, baby90 and 4 others like this.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, daarom hou ik er nu ook echt mee op. Ik heb duidelijk echt een andere mening.

Neuzeke likes this.
  17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,077
    12,030
    113
    In jullie situatie niet, maar ook dat is een keuze. En gelukkig maken we allemaal eigen keuzes, anders zou het allemaal wel erg saai worden.
    Ik vind het soms leuk om mij te vergapen aan de villa’s die gebouwd worden. Zijn bijna altijd ondernemers die zich dat kunnen veroorloven, dat zouden wij nooit kunnen.
    Maar wij hebben ook een heel fijn huis, kunnen leuke dingen doen, we hebben het goed. Een paar jaar geleden konden we alles ook wel betalen, maar was er weinig ruimte, wat soms best lastig was. Ook die ervaring heb ik gehad.

Neuzeke and Spectre like this.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    En zelfs dat zegt niet alles. Wij hebben ons huis in 2008 gekocht. 175000 betaald toen, dus niks als je het vergelijkt met de prijzen van nu, maar wel tegen een rente van 5.8%, dus jarenlang toch een behoorlijke hypotheek gehad.
    Met een huis kopen moet je ook echt wel geluk hebben hoor, goede rente, juiste tijd, maar ja, daar heb je lang niet altijd invloed op. Je zult toch ergens moeten wonen.

Philou, Dubbelgeluk and Huismuisie like this.
  19. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,008
    2,373
    113
    Voor mij ben je rijk als je datgene kan kopen wat je wil zonder nadenken of je ervoor moet sparen of jezelf af te vragen of je het kan missen. Dus iemand die zo een nieuwe auto koopt zonder erbij na te denken en alles daarboven is voor mij rijk. Voor een goede vriend van ons waarbij dit normaal is zal zijn gevoel van rijk hoger liggen. Mijn nichtje van 18 die studeert en geen cent te maken heeft vindt mij rijk omdat ik een dyson airwrap heb kunnen kopen. Gevoel van rijk is dus hartstikke subjectief. Ik ben tevreden met ons inkomen, we verdienen genoeg om de hypotheek en de boodschappen te kunnen betalen en regelmatig wat leuks te doen. Maar onze verhouding inkomen/vaste lasten is niet dusdanig dat we elke week uit eten kunnen, naar een pretpark kunnen of dat we merkkleding kunnen betalen. Dus in die zin voel ik me niet rijk. Terwijl we volgens de tool hoog zitten puur op basis van inkomen. Zijn er mensen die het ‘slechter’ hebben? Absoluut. Zijn er mensen die het veel beter hebben? Absoluut.

linnim, Philou, Oilell and 3 others like this.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113

Share This Page