Best betaalde beroepen

Discussion in 'De lounge' started by tumtummetje, Oct 26, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Nou ik ook. Het lijkt wel alsof zeuren inmiddels bij je taakuitvoering hoort.
    Sorry je mag zeker zeuren over de werkdruk. Maar wordt dat beter als je er meer geld voor krijgt? Nee natuurlijk niet!
    En zeuren en zaniken maakt het beroep ook weinig aantrekkelijk voor jonge mensen. De zorg is zo kut, het onderwijs is beroerd betaald en je moet zoveel doen. Goedendag zeg.

Overigens is er wel eens geopperd om de dienstplicht weer in te voeren. Maar dan voor alle maatschappelijk belangrijke functies. Dus bijvoorbeeld in de zorg. Zo kunnen jonge mensen er een beetje feeling mee krijgen. Bied in die periode een goed salaris zodat mensen zich niet als voetveeg behandeld voelen en eventueel perspectief met een opleiding.

Sado likes this.
  2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,331
    8,334
    113
    Amsterdam
    maar denk dat het voor de meeste dingen geld dat je uiteindelijk ook niet in de zorg of onderwijs gaat werken omdat je nou heeeel rijk wilt worden. De meesten die in dit soort beroepen werken vinden het werk ook gewoon leuk en daardoor laten we helaas ook soms teveel over ons heen lopen en accepteren we teveel in vergelijking met het bedrijfsleven.
    Kort voorbeeldje, onze kantoren de vloerbedekking echt te smerig voor woorden, niemand zegt er wat van, onze bureaustoelen vallen uit elkaar bureaus zijn niet te verstellen. Niemand die eens een vuist maakt regel dat voor ons.

En als je op de leeftijd zit van beroepskeuze denk niet dat er al heel veel kinderen zijn die zeggen nou ik wil alleen iets waar ik heel veel geld in ga verdienen.
    Eerlijk ik zelf wil vooral dat ze gelukkig worden in wat ze doen. Ik ga zelf nog altijd met heel veel plezier naar mijn werk wat wel handig is aangezien je daar ook een groot gedeelte van je dag doorbrengt!

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Ik ben ook ZZP huisarts, heb het laatst eens uitgerekend, als ik alle betaalde en niet betaalde uren (nascholing en vergaderingen etc) optel, en mn omzet-alle kosten (naast verzekering en bijscholing ook nog 20% van mijn winst naar pensioenfonds), hou ik 22,50 netto per uur over. Is een prima salaris, maar daar staan inderdaad een studieschuld en als basisarts/AIOS vele jaren van hard werken voor 2500 bruto of minder tegenover...

Kolibrie2 likes this.
  4. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female

Ongetwijfeld. Maar aangezien ik in het onderwijs werk, valt het mij daar ongetwijfeld meer bij op.

Iertje81 likes this.
  5. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female
    Ik denk dat een groot deel van de problemen in beide velden niet op te lossen zijn door het beroepsveld zelf. Het is tenslotte de overheid die bepaald wat er moet gebeuren en hoeveel geld hiervoor beschikbaar is. En die keuzes worden niet altijd gemaakt om het best mogelijke resultaat te behalen. vooral geld lijkt een belangrijke rol te spelen. En aan de uitvoerders in het veld dan de taak om er toch maar wat van te maken, met meer werk en minder middelen.

Prima idee, die maatschappelijke dienstplicht, maar die laatste zin over een goed salaris.. daar gaat het (zeker in de zorg) denk ik dus mis.

linnim likes this.
  6. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female
    Nee, ik denk dat geld ook niet de drijfveer is voor mensen die deze beroepen kiezen. Maar de financiële beloning is ook een vorm van waardering. En biedt ook kans tot ontspanning na een zware werkdag. Van een voldaan gevoel kun je nou eenmaal geen weekboodschappen doen en de hypotheek betalen.
    Ik ben het met je eens: veel mensen laten te veel over zich heenlopen omdat ze hun patiënten/leerlingen niet tekort willen doen. Maar op lange termijn is dat natuurlijk juist wel het gevolg.

Wat betreft je tweede stuk: ik merk bij veel van mijn leerlingen (bovenbouw havo/vwo) dat bij hun studiekeuze geld juist wel een grote rol speelt. Ja, ze willen iets doen wat ze leuk vinden. Maar met wiskunde kun je docent worden, of bakken met geld in het bedrijfsleven verdienen. Velen kiezen dan toch voor het laatste.
    Ik zie soms wel zijinstromers: collegas die jaren in het bedrijfsleven hebben gewerkt en dan toch naar het onderwijs gaan, omdat ze dat stiekem eigenlijk altijd al hadden gewild.

Siepie85 likes this.
  7. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

Aug 14, 2020
    1,301
    2,091
    113
    Female
    Overigens wilde ik geen hele discussies over onderwijs vs. zorg starten. Of over hoe zwaar deze beroepen het hebben.

Ik wilde alleen aankaarten dat het onderwijs het misschien financieel beter heeft dan de zorg, dat dat nog niet valt onder 'best betaalde beroepen'.

rijo and tuc like this.
  8. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,835
    3,591
    113
    Female
    Mijn teamleider zei daar laatst iets moois over. "Zonder weerstand geen verandering en geen verandering zonder weerstand"
    Bij ons in het ziekenhuis is er weldegelijk verschil tussen MBO en HBO, ik dacht eigenlijk dat dat in elk ziekenhuis werd ingezet maar dat is dus nog niet zo blijkbaar. Altijd goed om te weten!

9. tuc

tuc Niet meer actief

Alleen in salaris of ook in taakverdeling?

10. Zuul

Zuul Fanatiek lid

Aug 19, 2020
    2,835
    3,591
    113
    Female
    Beide! HBO is echt meer research en regiserende zorg dan MBO. Ik heb bijvoorbeeld de opleiding tot geriatrie verpleegkundige gedaan wat betekent dat ik nieuwe plannen moet/kan implementeren op dat gebied, ervoor moet zorgen dat ik het team regelmatig klinische lessen over dit onderwerp geef en zelfs ziekenhuisbreed in een onderzoekscomite zit om belangrijke zaken te bespreken en weer mee terug te nemen naar mijn eigen afdeling. (Nu ik in de ziektewet zit word dat niet verwacht)
    Dat betekent dat ik in salaris ook een schaal omhoog ben gegaan.
    Als je HBO hebt gedaan dan heb je een soortgelijke functie, alleen dan niet gespecificeerd maar algemeen.
    Toen ik alleen nog maar mijn MBO had werd dit allemaal niet van mij verwacht.

Dubbelgeluk likes this.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Dan is het natuurlijk logisch! Maar hierboven ging het om exact dezelfde functie, dan vind ik het gek dat je als HBO'er meer betaald zou krijgen.

12. linnim

linnim Fanatiek lid

Mar 24, 2009
    2,027
    367
    83
    in nederland
    Is al sinds voor de covid.
    Met de onderhandelingen toen voor het cao is er ook gestaakt.
    Als verpleegkundige in het ziekenhuis zit je afhankelijk van ervaring en evt vervolg opleidingen in schaal 40 45 of 50. Alle info is openbaar dus dan kan je zien dat het totaal niet marktconform is.

Maar zelf doe ik het met alle liefde. Maar de rekeningen en de boodschappen moet ik wel kunnen blijven betalen anders houdt het helaas op

Anna009, lindajl, Kwek and 2 others like this.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Oke maar dit snap ik niet. Je werkt in een omgeving die dus op sommige plekken goor en heel erg vervallen is. Maar je zegt er niks van omdat het werk leuk is?
    Scholen krijgen genoeg geld. Het blijkt zelfs dat scholen best veel geld oppotten. Ik zou dus wel eens met de vuist op tafel slaan.

14. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,285
    17,171
    113
    Ik vraag me mog steeds af, best betaald tov opleiding, of tov uren, of tov gemiddeld maandloon

Kolibrie2 likes this.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,076
    12,030
    113
    @tumtummetje heeft toegelicht dat ze dan ook een andere invulling van de functie verwacht.

tuc likes this.
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Hiermee bedoel ik een bedrag dat past bij het werk dat je moet doen. Niet een soort van stagevergoeding van 100 euro per maand. Je wil wel dat mensen dan gemotiveerd zijn om als volwaardig lid van een team mee te doen.

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,076
    12,030
    113
    Ik denk zelf dat vanuit de zorg en onderwijs toch wel wordt overschat hoeveel je in het bedrijfsleven kan verdienen. Helemaal als je dan 24 uur wilt gaan werken, wat binnen onderwijs en zorg vaak juist mogelijk is.
    Als je een leuke MBO/ HBO functie wilt, dan verdien je echt niet zomaar 6.000 per maand. Sterker nog, startsalaris onderwijs was aanzienlijk hoger dan mijn startsalaris. Als je wilt groeien en je pakt je kansen en je werkt hard, dan zijn er zeker wel promotiekansen, maar dat is niet vanzelfsprekend.

Yvuna, Suzy85 and Maslov like this.
  18. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Ik heb het idee dat mensen überhaupt vaak overschatten wat een "normaal" salaris is. Mijn vader is docent geweest op het mbo (niveau 3/4), waar leerlingen systeembeheerder werden. Jongens dachten allemaal minimaal 4k per maand en een leaseauto te krijgen, terwijl meeste systeembeheerders tussen de 2 en 3k verdienen. Tijdens een sollicitatie onlangs een afstudeerder die een salariseis neergelegde van 3800 euro, zonder enige relevante werkervaring. Laatst hoorde ik een student zeggen dat ie voor minder dan 5k zijn bed niet uit kwam, heb hem toen aangegeven dat hij vooral lekker moest blijven liggeno_O

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan verdien ik als doktersassistente beter qua werkdruk. 30 uur per week voor 2300 netto. Jaartje studie. :roflmao:
    Mijn werkgever is praktijkhouder, dat zal wel wat beter verdienen alles bij elkaar dan als waarnemer. Maar nooit zo specifiek gevraagd.

Share This Page