geen fijn gesprek ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door cat2, 6 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik zal eerst wat info geven.
    door omstandigheden ben ik nogal een angsthaasje wat betreft ziekenhuis en medische zaken. Beetje het witte jassen syndroom. Ik ben heel snel overal bang voor. Daarom heb ik ook lang getwijfeld of ik wel zwanger moest worden. Inmiddels ben ik 37 weken zwanger. Ik begin hem nu toch wel te knijpen en begin nu erg op te zien tegen de bevalling.
    juist omdat ik een angsthaasje ben heb ik gekozen om op te hypnobirthing manier te bevallen. Dit is een meer ontspannen manier en gaat uit van zo min mogelijk medische ingrepen. Alleen als het noodzakelijk is wel natuurlijk of als ik er zelf om vraag.

gister heb ik het geboorteplan besproken in het ziekenhuis. Helaas heb ik hier geen goed gevoel aan over gehouden. De verpleegkundige zei hypnobirthing niet te kennen. Ik kreeg de indruk dat ze het niets vond. Ook zei ze dat het plan ver af stond van een ziekenhuis bevalling. Maar dat het meer voor een thuisbevalling was. Veel dingen werden van tafel geveegd. Ook het weeen opvangen in bad deed ze moeilijk over. Het bad daar zou niet fijn zijn en ik kon beter onder de douche gaan ipv bad. Ja als ze daar al moeilijk over doen, hoe moeilijk doen ze dan wel niet over andere dingen.

het idee wat ik heb gekregen is dat er heel snel naar medicatie wordt gegrepen terwijl dit helemaal niet noodzakelijk is. Terwijl ik daar juist heel snel van over mijn toeren raak. Dat gaat niet werken. Als het noodzakelijk is heb ik natuurlijk pech gehad. Maar het idee wat ik nu heb gekregen is dat er gewoon standaard heel snel gebruik wordt gemaakt van medicatie en allelei toeters en bellen.

ik heb nu geen vertrouwen in het ziekenhuis bevallen en ben nu zo ver dat ik overweeg thuis te bevallen door dit gesprek. Gewoon omdat er waarschijnlijk geen rekening wordt gehouden met de hypnobirthing. Ik heb er echt een slecht gevoel over.

2. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    maar als je poliklinisch bevalt doet de verloskundige dat toch?
    je leent dan alleen een ziekenhuisbed..

kan je het dan niet bespreken met je verloskundige...
    tenzij je natuurlijk onder controle staat van de gyn maar dan mag je zowieso niet thuis bevallen..

3. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Is er idd een medische reden dat je in het zh wil bevallen?
    Misschien kan je dan nog overwegen thuis te gaan bevallen? Wat naar dat je zo'n vervelend gevoel heb overgehouden,lijkt me idd niet fijn zo vlak voor je bevalling en zeker niet als je al angst heb...

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik zou het gewoon een beetje over je heen laten komen allemaal. Je kunt nou niet eenmaal alles plannen, je kunt niet en bevallen en ook zelf de controle houden.

Alternatief is thuis bevallen. Ook een prima optie als je jezelf niet over kunt dragen aan de dokters.

5. liz84

liz84 Actief lid

6 nov 2012
    296
    0
    0
    zou het je juist niet meer rust en ontspanning geven om thuis te bevallen? volgens mij past dat meer bij je.
    Tenzij je een medische indicatie hebt natuurlijk.

sterkte ermee

6. Kattenvrouwtje

Kattenvrouwtje Actief lid

22 jan 2014
    462
    0
    0
    Vmbo Docent art&design
    Zuid Holland
    Ik moet zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat een verpleegkundige jou te woord staat als het gaat om een bevalling.
    Wat heeft zij zometeen met jou te maken?

Je kunt er echt vanuit gaan dat wanneer jij naar het ziekenhuis gaat om te bevallen er genoeg deskundige mensen aanwezig zijn om jou zo goed mogelijk te ondersteunen.

hyponobirthing is iets voor jou. De medische kant doen zij.
    Geloof gewoon op je eigen kunnen en kracht.
    Het gaat je echt wel lukken hoor!

En zoals iemand anders al zei; je kunt het wel plannen, maar het zal toch altijd anders gaan. Een bevalling is bij iedereen anders. Hou je niet vast aan een ideaal plaatje. Dat zal je alleen maar stress brengen.

7. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik zit op het randje medische indicatie. Ik val ook steeds tussen verloskundige en ziekenhuis. Dat is heel vervelend. We hadden het geboorteplan meegenomen naar de gyn. Hij zei dat we een afspraak konden maken daar met een verpleegkundige om het plan door te spreken. Het is 1e kindje, ik weet ook niet wat gebruikelijk is.

ik begrijp dat je het niet kunt plannen. Maar nu heb ik het idee dat er sowieso niets met het plan wordt gedaan. Het idee is om medisch ingrepen zolang mogelijk uit te stellen. Behalve als het noodzakelijk is. Maar nu ben ik bang om standaard binnen het half uur aan toeters en bellen te liggen, wat niet noodzakelijk nodig is. Dit geeft alleen maar stress en onrust wat ook niet nodig is.
    ik moet wel het vertrouwen hebben dat ik niet zomaar aan toeters en bellen lig. Alleen dus als het noodzakelijke is. En dat vertrouwen heb ik nu niet meer.

8. Als je nog geen medische indicatie hebt dan is het dus zo dat je begeleid wordt door je verloskundige in eerste instantie. Het belangrijkste is dus dat zij op de hoogte zijn van jouw bevallingsplan, en op het moment dat het medisch wordt zullen zij ook de gyneacoloog op de hoogte stellen.

Maar meid, geloof me: als je ligt te bevallen is er nog maar 1 ding dat je wilt: namelijk je kindje krijgen en vasthouden. En dan kan het je allemaal niets meer schelen, dat kindje moet er gewoon uit.

Zelf was ik doodsbang voor katheters, ik heb zelfs gevraagd of het mogelijk is om een soort rustgevend middeltje te krijgen mocht ik een katheter moeten. En ook tijdens de bevalling heb ik me er heeel erg tegen verzet. (Ik kon niet plassen en mijn volle blaas hield de laatste cm ontsluiting tegen). Uiteindelijk kon het me gewoon niks meer schelen en heb ik zonder verdoving en zonder rustgevend middeltje een katheter gehad. En het viel zó mee!!

----

Mocht je uiteindelijk toch niet medisch zijn kun je natuurlijk ook proberen om thuis te bevallen. Als je angstig bent voor medische dingen. Ik ben zelf ook iet graag in het ziekenhuis en ben thuis bevallen. Het meest medische dat er is gebeurt was dus die catheter, verder heb ik de vk amper gezien en hebben mijn man en ik het grotendeels samen gedaan. (Behalve het persen, toen was de vk er wel bij)

9. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    Ik weet dat heel veel ziekenhuizen inderdaad niet bekend zijn met hypnobirthing maar des te meer jij je erin verdiept des te meer kan je zelf op de momenten aangeven wat je wilt en wat jij wel en niet prettig vind daarnaast staat de VK je bij tijdens de bevalling, ook als je een medische indicatie hebt, (ik moet in het zh bevallen maar begeleid door de VK, als er ingegrepen wordt is de gyn altijd aanwezig) daarnaast is de kans zo groot dat de verpleegkundige die je gezien hebt er niet eens is als je gaat bevallen...

Bij mijn bevalling heb ik ook in een gewoon bad gelegen en nee deze zijn zeker niet comfortabel, misschien kan je wel een bevalbad bestellen of huren, Misschien dat het zh daarvoor openstaat en dat dat gewoon mag? Ik vond het overigens verschrikkelijk in bad te liggen, kon de weeën niet opvangen en had het idee dat het alleen maar zeerder deed.. Ik zou het loslaten en je zoveel mogelijk op het hypnobirthing voorbereiden dus ook kwa rust nemen en dat kan je al een hoop stress schelen, het is iets waar je je toch niet helemaal op voor kunt bereiden en waar je geen invloed op hebt.

10. cat2

cat2 Niet meer actief

Hoi bolkje, ja zo bedoel ik het dan ook. Die katheter bij jou was noodzakelijk. Voor de rest heb je alles samen met je man gedaan, behalve het persen dan. Als alles goed gaat dan moet dat toch kunnen? Dat zou dan toch ook in het ziekenhuis moeten kunnen?
    Maar uit dat gesprek gister heb ik het idee dat ik daar de kans niet krijg het zo te doen. Ook de reactie weeen opvangen in bad vond ik raar. Als alles goed gaat, en het bad is vrij, dan hoeft daar toch niet moeilijk over gedaan te worden? Als het mij het beste lijkt om ze in bad op ye vangen dan moet dit toch kunnen? Dat hoeft toch niet van tevoren al van tafel geveegd te worden?
    als er complicaties komen is het anders natuurlijk, maar zolang dat niet zo is, hoeft het toch allemaal niet zo medisch te worden?

ik hoop dat ik geen medische indicatie krijg, maar dat is dus steeds niet duidelijk. Als het medisch wordt val ik onder een verloskundige van het ziekenhuis en niet mijn eigen verloskundige helaas.

11. Ik denk echt dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken. Een verpleegkundige heeft een ondersteunende rol voor de vk of gynaecoloog. Die bepalen wat wel of niet mogelijk is in jouw situatie. En het is echt niet zo dat ze je direct allerlei medische dingen gaan aansmeren, dat gebeurt pas als 1. je geen spontane weeën krijgt 2. je bijvoorbeeld langer dan 24 uur met gebroken vliezen rondloopt. 3. als ze het vermoeden hebben dat de baby benauwd is. In die gevallen heb je zelf weinig meer in te brengen.

Voor die tijd wachten ze het vaak eerst af, hoe het allemaal loopt.

Vorige week is een kennisje van me bevallen, die heeft 26 uur weeën gehad voordat ze besloten dat ze een keizersnede kreeg. Dus het is echt niet zo dat je zodra je het ziekenhuis inkomt al klaarstaan met een waterpomptang ofzo :)

En een gynaecoloog heeft ook vaak meerdere bevallingen tegelijk, dus die is er niet constant bij. Ook in het ziekenhuis doe je het grotendeels alleen / met je partner.

Relax meid! Natuurlijk, er kan vanalles misgaan, maar het kan ook net zo goed helemaal top gaan!!

12. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Is er bij jouw ziekenhuis (of een ander in de buurt) misschien iets als een geboortehuis? Bij ons zit dat in het ziekenhuis maar het staat gelijk aan thuis bevallen met de verloskundige. Mocht het nodig zijn hoef je maar één klapdeur door en je bent bij de verloskamers van het ziekenhuis met alle mogelijkheden van dien. Lijkt me een prima tussenweg voor jou. Je begint met je partner, verloskundige en kraamhulp in een mooie kamer in het geboortehuis zonder medische poespas en met hypnobirthing als jij dat wilt (je hebt ook een eigen badkamer). Pas als het nodig is word je overgedragen aan het ziekenhuis. Daar ben je dan ook binnen een minuut. In het geboortehuis heb je niet eens in de gaten dat je in het ziekenhuis bent, al is het natuurlijk anders dan thuis. Even een fotootje om te laten zien hoe mooi die kamers zijn. Deze is in Helmond (Brabant).

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      23,8 KB
      Weergaven:
      8
  13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Misschien moet je het gewoon geen hyponogwat noemen en gewoon de punten die jij wilt uitvoeren. Het komt bij mij over alsof ze gewoon in de stress schieten van het naampje. Maar als jij geen pijnstilling wilt, liever niet aan een ctg hangt en met een leuk muziekje op in bad wilt gaan liggen zullen ze, indien medisch geen bezwaren geen bezwaar maken.

14. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik vind het het prettigste als er zo min mogelijk medische poespas aan te pas komt. Als dat zo kan gaan is het prima. Maar door dat gesprek heb ik juist het idee gekregen dat er heel snel wordt over gegaan naar medische poespas.
    hoe jij het vertelt bolkje zou ook prima zijn voor mij.

ik had al eens gekeken naar een geboortehuis. Maar dat hebben ze hier helaas niet. De dichtbijzijnde is ruim 40 km verderop. Ik weet niet of ik daar nog aan moet beginnen nu. Het zou wel een goede tussenoplossing zijn. Ik denk er nog even over na.

15. Moli

Moli Niet meer actief

Als ik het goed begrijp vind jij je weeën opvangen op bed (bijv.) medisch?

Misschien is het handig om nog eens een gesprek te doen aangezien wij deze vragen niet kunnen beantwoorden.

16. Moli

Moli Niet meer actief

niemand kan je een garantie geven, plus het feit dat er tijdens een bevalling (mijn mening) naar het kind gekeken moet worden en niet vooral "wat de moeder wil". Zij hebben ervoor geleerd en zij weten wat ze wel en niet moeten doen/geven en op welk moment.

persoonlijk was ik fel tegen een ruggenprik en wilde deze totaal niet, totdat ik met 2-3 cm een weeenstorm kreeg die niet meer weg ging en het voor mijn dochter beter was een ruggenprik ondanks dat ik het niet wilde.

een geboorteplan is "leuk" het kan een leidraad zijn maar als je je er na mijn mening te veel aan vastklampt werkt het alleen maar tegen je.

17. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    #17 Maantje80, 6 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
    Hoi Cat,

Ik heb ben zelf ook met hypnobirthing bezig en ik begrijp je ontzettend goed. Ik ben het dan ook niet eens met sommige bovenstaande reacties.

Dit is jouw bevalling, of dat nu thuis of in het ziekenhuis is, en jij hebt het recht aan te geven wat je wel en niet wilt, en je mag daarbij ook een zorgverlener kiezen die aansluit bij jouw wensen. Laat je daar alsjeblieft niet van af praten.

Ik ben zwanger van de 5e en mijn ervaring is dat het heel erg van zorgverlener/ziekenhuis afhangt wat de mogelijkheden zijn. Als jij je niet prettig en veilig voelt, vordert de bevalling ook minder goed. Het is je goedrecht een geboorteplan te schrijven en de meeste artsen/ziekenhuizen zullen hier ook rekening mee houden.

Ik zou dit terug koppelen aan je vk, en aangeven dat jij geen prettig gevoel hebt gehad in dat gesprek en dat je er nu tegen op ziet. Echt.. we leven niet meer in de jaren 80 waarbij je geen inspraak had! Vraag haar naar de mogelijkheden, het is mede haar taak om samen met jouw een oplossing te zoeken dat jij met vertrouwen je bevalling tegemoet gaat. Eventueel zou je een ander ziekenhuis kunnen overwegen.

Een andere tip die ik je wil geven is in het zwanger topic de vraag te stellen welk ziekenhuis in jouw omgeving het beste bevalt, waar het meest met eigen wensen wordt rekening gehouden. Wellicht is er iets in de buurt waar je wel op je gemak voelt!

Vraag eventueel een rondleiding in een ziekenhuis aan, waarbij je uitlegt dat je al 37 weken zwanger bent, vaak kan diegene dan ook al je vragen beantwoorden.

Een bevalling kun je niet over doen, het is belangrijk dat je met een goed gevoel start en niet met een teleurstelling straks alles moet gaan verwerken.

Veel succes!

18. cat2

cat2 Niet meer actief

Hoi moli, ikvind dus dat zolang er geen sprake is van complicaties dat er geen medische poespas bij hoeft te komen kijken als dat niet nodig is.
    Zodra er wel sprake is van complicaties is het anders en heb ik pech gehad met het geboorteplan. Dat spreekt voor zich.

mij gaat het erom dat zolang alles goed gaat en ik bv zelf het liefst weeen opvang in een bad ipv een op bed dat die mogelijkheid wel gegeven kan geworden. Nu beslist de verpleegkundige al bij voorbaat voor mij dat het bad geen optie is en ik maar de douche moet gebruiken. Zij bepaalt dus hoe ik mijn weeen opvang. Dat vind ik niet prettig.

19. Moli

Moli Niet meer actief

Maar als die mogelijkheid er niet is moet je je of er op in stellen en aanpassen aan de situatie of je moet kijken naar een plek waar het wel kan.

20. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Oh en 40 km lijkt me het waard te overwegen toch?
    In de wereld moeten de meeste vrouwen verder reizen naar het zkh. Wat is nu 40 km op een bevalling ;)

Deel Deze Pagina