Ik zou tot de helft van de reis gaan of iets verder. In 1x is geen goed idee idd. De weg naar Kroatië is prima, vrijwel alleen snelweg. Wij gaan eigenlijk altijd met de auto ver weg. Maak van de reis alvast een beetje een vakantie. Lekker ergens eten als je bij de tussenstop bent. Wij kiezen een hotel met zwembad, kunnen de kinderen zich even lekker vermaken.. De grens slovenie/Kroatië is wel superdruk. Eenmaal in Kroatië ben je zo in Istrie, maar wij hebben destijds echt 2 uur bij de grens in de file gestaan. Elk paspoort werd gecontroleerd. Wij gaan zelf met 2 overnachtingen naar het gardameer dit jaar. Beschouwen we als een mini vakantie.
Ik heb geen tips voor je wat betreft de route richting Kroatië maar misschien een idee om te kijken naar smartgame spelletjes voor onderweg. Wij nemen ze altijd mee met de vakantie voor in het vliegtuig en op de vakantie zelf. Mooi klein formaat spelletje en mooie tijdvuller.
Wij doen bijna altijd autovakanties en mijn man rijdt dan ook alleen. Wij stoppen om de 2 uur en op de heenweg nemen we een overnachting, dan beginnen we uitgerust aan de vakantie. Op de terugweg doen we dat als het even kan niet omdat we dan als het goed is al uitgerust zijn en gewoon graag naar huis willen. Ik rijd dus niet , maar ik probeer wel mijn man zoveel mogelijk te ondersteunen tijdens het rijden. Dus ik “doe” de kinderen. Ik regel het eten en drinken, hou de route in de gaten en dwing hem afentoe tot stoppen (hij rijdt anders veel te lang door). Als we dan toch een keer snachts rijden dan probeer ik zoveel mogelijk wakker te blijven en gesprekken met hem te voeren zodat hij ook wakker blijft. Of we luisteren samen interessante podcasts.
Die afstand zou ik wel in 2 keer doen. Wij rijden naar midden Frankrijk (9 uur zonder stops of noord Italië ook 9 uur zonder stops) wel in 1 keer (3 uur vertrekken) maar dat is ook gelijk maximaal. Langer rijden we altijd in 2 keer. Daarnaast rijden we dan niet in een weekend (nu toevallig wel maar dan niet een populaire route en vooral zondagnacht en zondag, weekend eerder) Mijn man rijdt ook vaak in zijn eentje. Maar ik kan wel rijden en wil ook wel rijden maar ik krijg snel wegtrekkers in de auto als ik langer dan een uur rijdt dus dat heeft mijn man liever niet Meestal pak ik een paar keer los wat uren. Ik zie er ook altijd wat tegenop net voordat we gaan hoor! Allemaal beren op de weg. Maar ik bedenk me maar steeds het gaat zoals het gaat
Die heb ik nu, een week voor vertrek ook ineens, maar goed, we gaan toch echt. Ik zou die afstand ook in 2 keer doen, wij zitten op ruim 1.000km en willen het in 1 keer rijden. Waar ik mij wel over verbaas is dat Google Maps ineens een langere reistijd aangeeft. ANWB geeft wel de (naar mijn idee) juiste reistijd aan. Wie weet waar we vanuit kunnen gaan?
Google Maps is het echt afhankelijk wanneer je kijkt want die neemt alles real time mee van werkzaamheden tot opstoppingen. Maar dat betekent niet dat het over een week ook zo is. Ik heb al vaak gehad dat Google Maps begint bij te stelen (positief of negatief haha) Globaal kun je anwb wel volgen hoor!
Dat ga je waarschijnlijk niet redden hoor in 14 uur naar Kroatië. En je komt dat uitgeblust op vakantie aan, waardoor de eerste dag vaak niet echt een pretje is. Wij regelen voor lange afstanden (behalve op wintersport) altijd een tussenstop. Nu gaan we naar Zuid-Frankrijk en hebben we ook een hotel halverwege. Toen we naar Kroatië gingen ook een overnachting geboekt. En de volgende dag kwamen we nog een stuk later aan vanwege alle files. De wegen zelf zijn prima hoor.
Volgens mij houdt Google in Nederland ook rekening met het tijdstip en hoe hard je dan mag rijden. Dus als je na 19:00 de route zoekt mag je 130 en dan ben je er eerder dan als je overdag zoekt wanneer je maar 100 mag.
Google Maps houdt ook rekening met de verkeerssituatie op dat moment en hoe snel anderen rijden. Wij reden laatst in Duitsland 140 km/uur en onze verwachte aankomsttijd werd steeds later omdat Duitsers daar dus nog sneller reden…
Als het even kan zet ik de navigatie uit met vakantie (de eerste paar grote plaatsen onthouden die je met de snelweg ook wel kan vinden, vorig jaar bijvoorbeeld: Brussel, Luxemburg, Metz, Nancy, Dijon, Lyon) zodat ik niet de hele tijd die aankomsttijd zie oplopen (door file, omdat ik geen 160 rij ,of door pauzes). En dan voor het laatste binnendoor stuk gaat hij wel aan om de weg te vinden. Wordt daar altijd een beetje narrig van en we vinden het dan relaxter rijden om het maar niet te weten.
Dat is ook wel een idee… wij zijn alleen echt de slechtste navigators die er zijn. Ben in staat om met alle moderne technologieën alsnog verkeerd te rijden
Ik zou dit dus juist hebben als ik zou gaan vliegen Wij rijden dus altijd en onze dochter krijg ik vaak alleen onder dwang de auto uit bij stops. Die vind het wel prima met haar filmpjes etc Wij stoppen vaak maar 1 of 2 keer, snap dat dat bij jou geen optie is, maar ben blij dat wij niet zo vaak hoeven.. ben je net lekker op weg moet je er weer af.. Wij rijden altijd overdag en gaan ook niet op gek vroege tijden weg, dan voelen we ons gewoon beroerd. Mijn man rijdt alleen (tenzij hij migraine krijgt oid maar ik rij niet graag) wel altijd met overnachting en proberen die drukke weekenden te vermijden. Maar dat laatste lukt niet altijd, dan moet je gewoon accepteren dat de file er bij hoort.. Waze geeft vaak andere opties binnendoor bij drukte. Wat ik altijd wel mee neem zijn spuugzakjes en genoegggg eten en drinken Je wil echt niet in een auto zitten met kots, of de winkel dicht bij aankomst omdat je laat bent door file oid.
Die afstand zou ik wel in 2x doen inderdaad.. autorijden is echt vermoeiend, en ook nog eens gevaarlijk wanneer je écht moe bent en je moet door..... Wij gaan naar het gardameer, ruim 1100km en rijden dit wel in 1x. Maar we wisselen elkaar af en rijden 's nachts rond 3 uur weg en proberen dan de eerste uren door te rijden... gaan ook nog eens op een maandag in de laatste weken van de schoolvakantie (regio zuid) dus qua drukte niet te vergelijken met een zwarte zaterdag.... Denk dat je er goed aan doet om rond de 1000km een stop te maken.
Wij gaan het ook in 2 keer doen, overnachting bij Salzburg, bij het vliegveld was het goedkoopste. Wij gaan rond 4 uur rijden ook op maandags en wij gaan naar Umag, dus dat is na de grens eerste camping rechts hahahhaa
Ik lees toch dat heel veel mensen een overnachting doen. Wij gaan naar het Gardameer (eerste keer met kleine kinderen). We willen dat in 1 keer doen. We vertrekken na het avondeten en hopelijk slapen de kinderen dan lekker snel ipv overdag dat gezeur en zich vervelen. Mijn man rijdt het liefst alleen, maar ik ijf wakker en ondersteun hem. Ook kan ik prima rijden als dat nodig is.
Dit hebben wij ook wel eens gedaan toen onze oudste een half jaar was (naar de Costa brava). Ging prima, ze ging slapen in Nederland en werd wakker bij de Spaanse grens. Groot nadeel vinden wij wel dat wij dan een nacht overslaan en helemaal kapot aan komen en de kinderen die dag staan te stuiteren en vanalles willen doen. Scheelt dat onze kinderen niet zeuren tijdens het rijden. Wij rijden nu overdag of savonds. Maar niet meer snachts.
Tenzij je gewend bent in de nacht te rijden vind ik dat sowieso onveilig. Buiten dat zijn je kinderen uitgerust als je aankomt en ben je zelf kapot. Voor mij geen relaxt begin van de vakantie
Dit dus. Wij gaan zelfs niet heel vroeg in de ochtend rijden. We vertrekken altijd om ongeveer 7.30 uur, rijden max. 900 km de eerste dag en stoppen dan om te overnachten.
Hoezo is dat onveilig? Dat is toch per gezin/situatie verschillend? We gaan uitgerust aan de reis beginnen. Maken voldoende tussenstops. Gaan onderweg gerust de auto parkeren om een paar uur te slapen. De kinderen bij ons slapen dan. Als wij overdag gaan rijden met de kinderen zijn ze hyperactief in de auto, dan moeten we er wel 2 dagen over doen, dan wordt het er echt niet gezelliger op. Man gestresst aan het rijden. Veel drukker op de weg ook. Ik vraag me dan af wat veiliger is in onze situatie.
Hierom: https://www.letselschade.nu/verkeer-verkeersaansprakelijkheid/s-nachts-naar-je-vakantie-adres-rijden-is-gevaarlijk/ https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskunde/2010/07/05/vab-s-nachts-lang-rijden-is-veel-onveiliger-dan-overdag/?gdpr=accept https://www.ad.nl/auto/s-nachts-naar-je-vakantie-adres-rijden-is-levensgevaarlijk~a466d736/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F