Onderbouwde onderzoeken waarom kinderen tot 4 jr achterwaarts vervoeren veiliger is?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door samarinde01, 7 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Mijn schoonmoeder vind het al sinds zl 1 is zielig dat zijn beentjes een beetje krom zitten in de stoel. Ze hebben een achterwaartse stoel van maxicosi 2waypearl in een ruime auto. Zl zit eigenlijk verder nooit met gestrekte benen. Ook niet op de bank of op de grond. Ik wil maar zeggen dat mij die houding voor kindjes juist natuurlijk lijkt. Hij protesteert ook helemaal niet. Toen ik zei dat als ik achterin de auto zit, ik mijn benen ook niet kan strekken, zei ze: "Oh maar ik zit wel met gestrekte benen voorin hoor." ;)

Ik heb dus een onderbouwd artikel nodig wat uitlegt wat de voordelen zijn van achterwaarts vervoeren voor kinderen ouder dan 2 jaar. (En vooral die impact tijdens een aanrijding wanneer kindjes vooruit vervoerd worden). Ik vind alles over voor kindjes tot 15 maanden, maar niet per sé daarna.

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dit legt het heel summier uit:
    https://www.achterwaarts.nl/achterwaarts/achterwaarts-vervoeren

Dit artikel is uitgebreider maar wel in het Engels:
    http://www.medscape.com/viewarticle/704630

Ik heb ook een achterwaartse stoel voor mijn dochter van drie, en het is inderdaad helemaal niet zielig. Ze heeft totaal geen last van zitten met gekromde beentjes en ze heeft een geweldig uitzicht door de achterruit. Maar je hebt er altijd wel bekijks mee, omdat de meeste kinderen toch vooruit vervoerd worden.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik kan je niet helpen aan bewijs, maar vind het eigenlijk van der zotte dat je je schoonmoeder wetenschappelijk bewijs moet leveren hierover. Het is jouw kind, dus jij bepaalt. Ik zou antwoorden dat ik er niet over in discussie wil gaan, je kind zit achterwaarts en dat is jullie beslissing als ouders. Punt.

Mijn dochter is bijna 4, heeft broekmaat 110 en zit ook met opgevouwen benen achterwaarts. Ik heb haar nog nooit horen klagen.

4. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Neuh Jessi, zo is het niet hoor. Het is alleen het verschil in de oude en huidige generatie. Soms vergeten mensenvan die leeftijd nog wel eens dat de tijd niet heeft stil gestaan en er dingen ook ten gunste veranderen. Maar ooit hebben ze hun keuzes gemaakt omdat ze het beste kozen voor hun eigen kind. Het is dan best gek dat dat soms heul anders is dan onze keuzes (voor het oogappeltje van de familie ook nog es).

En ja, wij moeten zelf de ruimte ook krijgen ja. En die hebben we, nemen we, respecteren ze. Meestal dan. Alleen heb ik soms de behoefte om soms een linkje van een artikel om de deur te slingeren, om te bewijzen dat ik niet helemaal 'koekoek' ben en haar te interesseren voor de onderbouwing. En dat lukt. Soms. ;)

5. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    We hebben ook even gecheckt bij onze autostoeltjesexperts. Zij hebben een onderbouwd onderzoek voor je gevonden. Het is in het Engels. Helaas ook in PDF-vorm, dus ik kan via het forum niet uploaden, maar als je ons je mailadres stuurt, dan mailen we het naar je!

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina