bestaat er flesvoeding voor koemelk én sojaallergie?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ireen, 14 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hallo dames,

Onze zoon krijgt afgekolfde moedermelk sinds hij 5,5 maand is. Nu is hij bijna 14 maanden en lukt het kolven niet meer goed en wil ik er misschien mee stoppen.
    Het probleem is dat hij koemelkallergie heeft en het lijkt erop dat hij ook reageert op soja, maar dit is niet zeker. Toch zou ik het zekere voor het onzekere willen nemen en een goede dieetvoeding voor hem willen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Zowiezo gaat dit in overleg met onze kinderarts, maar ik dacht ik oriënteer me vast even!

Alvast bedankt!

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
  3. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij zijn Nutramigen en Neocate de meest 'sterke' hypoallergene voedingen (voor de ernstigere vormen van allergie). Alleen weet ik niet of ze ook soja bevatten.

Een overleg met de kinderarts en een diëtiste lijkt me inderdaad verstandig

4. adi

adi Niet meer actief

Ik bedenk me net iets. Is rijstemelk niet iets voor je zoontje? Of geitenmelk/ schapenmelk idd

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou, we hebben voor we gingen elimineren een test laten doen bij een bioresonantietherapeut, en daar kwam uit dat hij tegen geen enkele melksoort van andere dieren dan mensen kan.
    Tevens zou hij lactoseintolerant zijn (en ja in moedermelk zit ook lactose, maar dat zit heel anders in elkaar en dat kan hij verdragen).
    Uiteraard is zo'n test alternatief maar de uitkomst verbaasde mij absoluut niet en blijkt tot nu toe wel juist te zijn.

Toen ben ik de melk en melkbestanddelen uit mijn dieet gaan elimineren en daar kregen we een heel ander kind voor terug. Dat mocht ook wel, want intussen was hij al een jaar oud en waren we al een jaar aan het modderen.
    Geitenmelk etc. is dus geen optie en wordt inderdaad ook niet geadviseerd bij een koemelkallergie.
    Rijstemelk is zeer zeker wel een optie en dat krijgt hij ook af en toe, maar dit bevat niet zoveel voedingsstoffen (eiwitten en dergelijke) en kan dus niet echt als vervanger van de voedingstoffen in moedermelk en andere melk gezien worden.
    Sojamelk zou nog een optie zijn, maar hadden laatst toetjes sojayoghurt gegeven en toen ging het weer even de verkeerde kant op, maar dat kunnen ook de kiesjes geweest zijn. Gaan het dus binnenkort opnieuw proberen.
    Hij is nog te klein om alle voedingstoffen die hij nodig heeft puur uit zijn eten te halen, hij eet ook nog geen vlees en heeft dus nog wel melk nodig.

Ik dacht al dat het de nutramigen zou worden. Vraag me af of ie dat zal drinken, maar als ik heel eerlijk ben zie ik het ook niet zitten om nog een half jaar te kolven in combinatie met een dieet. Misschien is het toch een optie om nog even door te kolven en dan weer de soja te proberen om te kijken of dat dan wel goed gaat.

bedankt voor alle tips tot dusver!

6. tulip

tulip Niet meer actief

nutramigen wilde ik ook zeggen, maar ja niet zo lekker als hij bv gewend is.
    En waarom eet hij nog geen vlees als hij 14 maanden is??

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Vlees is niet zo heel erg nodig hoor, zeker niet als je borstvoeding op verzoek geeft. We bieden het nu aan, maar hij krijgt het niet weg en vindt het niet lekker. Vandaar dus. Hij eet wel een eitje af en toe, en vaak peulvruchten.

8. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Zover ik weet is Neocate op basis van aminozuren en kan geen enkele allergische reactie veroorzaken. Ook wat betreft soja.
    Hier is een website over neocate: Neocate - Nutritionally Complete Infant Formula for Cow Milk Allergy
    Het is wel nogal prijzig om steeds zelf te kopen dus als je dit wil gaan geven, zou ik even met een arts overleggen voor een machtiging.
    Ik denk wel dat de kans zeer aanwezig is dat hij het niet lekker zal vinden.
    Succes met zoeken naar een alternatief!

9. adi

adi Niet meer actief

Je kunt het een tijdje mengen met je moedermelk, om de overstap makkelijker te maken. En dan heel langzaam uitbreiden naar meer KV dan MM. Ik weet niet hoeveel melk hij nog krijgt. Is het nog steeds volledig op verzoek?

Misschien is het toch goed om uitgebreid te praten met een diëtiste, zodat ze een goed menu voor hem kan samenstellen als je stopt met borstvoeding. Of misschien heeft zij tips voor het beter eten van vlees e.d.

Heel veel succes!

10. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Mengen kan inderdaad, maar ik dacht te hebben gelezen dat het kolven niet meer lukte :). Kan het ook mis hebben hoor (vermoeiende dag geweest).

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Volledig koemelk en soja eiwit vrij is de nutramigen AA. De gewone nutramigen bevat nog melk, weliswaar de eiwitten sterk verknipt. Welke voeding jou kindje nodig heeft zul je goed moeten overleggen met je ka. Voor de meeste kindjes voldoet de gewone nutramigen.

Voor de smaak zou ik de voeding mengen, er langzaam aan laten wennen. De gewone nutramigen stinkt enorm en is erg bitter. De AA stinkt niet zo. Weet alleen niet of die ook zo bitter is. Hmm vriendlief maar eens laten proeven :D

Is het al langer geleden dat je soja hebt geprobeerd? Dit ging hier voor het 1e jaar niet goed. Gaat nu pas goed.

12. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Neej t kolven gaat nog wel hoor, maar moet er wel heel hard mijn best voor doen en het doet nog eens flink zeer momenteel ook vanwege kapotte tepels door regeldagen. Vandaar dus dat ik zeg dat het niet meer zo lukt ;)
    Voeding is niet helemaal op verzoek, al vraagt hij sinds een week niet meer om de ochtendvoeding en laten we die eraf. Het is toch anders als je moedermelk uit de fles geeft of uit de borst, het op verzoek voeden is er dan grotendeels af, omdat je toch een bepaalde hoeveelheid in het flesje doet.
    Ik denk niet dat zijn koemelkallergie heel heftig is hoor, ik ben pas een paar maanden op dieet. Daarvoor had hij buikpijn en was heel onrustig, met name met slapen. Ook de hele dag jengelig. Wat ben ik blij dat we daar vanaf zijn! Maak me wel wat zorgen over de soja, maar er kwam bij de bioresonantie niet uit dat ie daar allergisch voor is. Ik denk misschien dat we het te snel geprobeerd hebben na de eliminatie van koemelk, dat de darmpjes nog te gevoelig waren.
    Ik ga morgen de kinderarts bellen voor een recept en een verwijzing diëtiek. Ik kolf nog een paar weken door om te kijken of de soja dan goed gaat, en dan zien we wel weer, maar dan heb ik iig die voeding achter de hand.
    Ik denk inderdaad niet dat hij kunstvoeding gaat drinken. We hebben ooit bij zes maanden gewone hypoallergene voeding geprobeerd omdat ik het niet bij elkaar gekolfd kreeg toen en dat vertikte hij ook (uiteindelijk goed gemengd met mijn melk dronk hij het wel). Pepti lustte hij al helemaal niet.
    Maar goed zal dus moeten mengen en moet dan zowiezo nog een paar maanden doorkolven en diëten denk ik. Heeft hij toch mooi bijna 1,5 jaar mijn melk gehad tegen die tijd.

Bedankt dames!

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk dat een dietist een goed idee is. Mijn dochtertje heeft ook KMA en soja-allergie. Ik loop bij Stefan Kleintjes (van borstvoeding.com) Rijstemelk/havermelk is idd geen goede vervanging voor moedermelk. Ik heb hier in elk geval het advies gekregen om zo lang mogelijk bv te geven en dan zien we wel verder. Dus ik heb ook geen idee hoe het hier straks gaat. Ik heb maar de hoop dat ze er overheen is gegroeid op het moment dat we stoppen met de bv.

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ha, ik dacht ik laat nog even horen welke voeding kan bij soja en koemelkallergie.

De kinderarts adviseerde gewoon de pepti bij koemelk en sojaallergie. Dit is niet geschikt voor kindjes met lactoseintolerantie en hij vond dat gelijk een mooie test voor ons mannetje. Als hij er niet tegen kan dan aan de nutramigen 2.

Voorlopig kolf ik nog maar even door ;) en hoeft hij het niet te drinken. Het smaakt ook goor zeg!

Red: Overigens heb ik contact nu met dezelfde diëtist, die had nog wel wat tips en ik ga het nu gewoon proberen nog even vol te houden.

15. ik72

ik72 Lid

26 aug 2007
    24
    0
    0
    Hier zijn we er ook sinds een tijdje achter dat zoon een koemelkeiwitallergie heeft. Eerst de pepti geprobeerd maar dat was geen succes. De peptiden die daarin zitten zijn nog van die grootte dat ze nog steeds een allergische reactie kunnen veroorzaken. Wij zijn op advies van de kinderarts overgestapt op Nutramigen 2. Deze voeding is ook voor kindjes met een soja-allergie en lactose-intolerantie. Succes!

Deel Deze Pagina