Hoe vastleggen pleegouderschap, baby wordt niet katholiek!?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ytest, 7 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Wij zijn nu bijna 19 WK zwanger en hebben vrienden van ons, een koppel, gevraagd om de peetouders te worden van onze kleine, met oog op, mocht er met ons iets gebeuren weet ik 200% dat m'n kindje daar goed en liefdevol wordt opgevangen. :)

Alleen nu de vraag: Het kindje wordt niet katholiek, en dus niet gedoopt. Wij hebben een geregistreerd partnerschap, al denk ik niet dat dat van toepassing is. Is er een simpele formaliteit die ingevuld en getekend kan worden, bijv. bij de gemeente, of is het noodzakelijk dat als we het echt officieel willen vastleggen, we dit via de notaris doen? ;)

In dat geval is het misschien nog wel beter om het gewoon bij een mondelinge afspraak te houden, en al onze dierbaren hierover in te lichten?!

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je met dit via de notaris doen. Dat geldt overigens ook voor katholieke kindjes hoor. Het peetouderschap betekent juridisch gezien niks als de ouders overlijden.

3. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Alleen via de notaris.... Kost een hoop geld maar dan heb je ook wat zegmaar:)
    Al hoop je het natuurlijk nooit te gebruiken...

Je kan er voor kiezen het tegen iedereen te vertellen maar de kans is zo groot dat stel het gebeurt dat er zoveel getrek en geduw komt over het hoofd van jullie kleintje!

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat soort dingen kun je in een testament laten vastleggen.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ook al zou je kind gedoopt zijn, zo'n dooppapiertje is geen officieel document dat betrekking heeft op voogdij.
    Altijd naar de notaris dus

6. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bedankt! :)

Iemand een idee/schatting wat dat kost?

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Daar moet je toch wel een paar honderd euro voor neertellen.
    Verschilt nogal eens per notaris, dus zou overal offertes opvragen

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Idd via de notaris. Elke andere manier is niet rechtsgeldig en kan voor een hoop problemen zorgen mocht het nodig zijn.

9. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Wij gaan rond de 400 betalen en dan is het alleen de voogdijschap zegmaar meer niet!

10. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    helaas heb je ook dan nog steeds geen zekerheid.....

ook al staat alles vast
    ze kunnen evengoed nog weigeren als het zeg maar dus wel echt zo ver is
    het is heel erg je moet er niet aan denken
    maar ondanks dat je het goed regeld
    is er nog steeds geen 100% garantie

11. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Jeetje :$ dat wordt wikken en wegen! Dat zijn een hoop pakken pampers!

Ik denk dat het dan toch op goed geluk een mondelinge overeenkomst wordt waarvan we iedereen op de hoogte stellen, met een beetje respect voor ons wordt dat geaccepteerd.. Want dat gaat echt niet lukken met ons schamele budget :(

12. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.601
    1.059
    113
    Hier
    als je het via de notaris regelt geef je aan dat het jullie wens is dat hun je kindje opvoeden. op het moment zelf mogen ze als nog weigeren, maar ja je kunt natuurlijk niemand verplichten je kind op te voeden. hun hoeven ook niet te tekenen.

je moet het meer zien als een manier om jullie wens aan te geven, zodat niet iedereen kan zeggen. ik weet zeker dat ze zouden willen dat ik hun kindje opvoed.

13. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    voor de opvang van je kids zul je idd naar de notaris moeten. maar wilde je ook vast laten leggen dat je kindje geen katholiek is/wordt?

14. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Nee dat niet, maar ik dacht dat dat simpeler gekoppeld kom worden aan pleegouderschap, maar je moet dan net zo goed naar de notaris.

15. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Daarom hebben wij degene ook gevraagd om er goed over na te denken en ook echt bedenktijd gegeven maar hun wilde het graag doen.
    En hebben ook een 2de optie daar staan die is ook bekent bij degene

16. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik zat net te denken, en misschien is het niets, en is sowieso niet rechtsgeldig.. Maar om het eventuele getouwtrek (je moet er niet aan denken, maar wordt er weliswaar toe verplicht) te voorkomen,

Een document zelf op te stellen, met onze wens erin, dat dubbel te drukken, voor onze vrienden en voor onszelf, met onze handtekening als bewijs dat het echt van ons is.

Dan is er dat altijd, als bewijs, iets duidelijker dan een mondelinge afspraak...

Heeft iemand dit ook gedaan? Omdat notaris simpelweg te duur is? :)

17. twinkle star

Hebben wij idd ook gedaan, die staan op de tweede plaats in ons testament.

Wij hebben helaas mee gemaakt dat mensen zelf iets op papier hadden staan. Iedereen was op de hoogte en het er mee eens. Broer en schoonzus van kennis van ons overkwam het. Zij hoog zwanger en kindje van 5 thuis bij opa en oma, ze zouden samen uit eten en kwamen in de file tussen 2 vrachtwagens in botsing. De opa en oma waar hun dochter toen was doen er alles aan het kindje te houden, terwijl kennis "voogd" was. Het is diverse keren voor de rechter geweest, ze mag bij oma blijven maar andere familie heeft bezoekrecht gekregen maar helaas leeft oma dit niet na. Zij hebben hun kleindochter en nichtje nu al 3 jaar niet gezien. Dit is de reden dat wij het nu officieel geregeld hebben.

18. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Toevallig hebben wij hier ook aan gedacht maar het is helaas niet rechtsgeldig dus als bijv jullie iets over komt gaat de kleine dan niet hoe netjes jullie het dan ook hebben beschreven niet naar jullie vrienden..
    Dus helaas dit gaat niet op.
    Het is zelfs zo dat als je niks beschreven hebt de kinderen naar de kinderbescherming gaan en dan vanuit daar word er iemand gezocht hetzij familie of hetzij pleegouders

19. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Bah daar moet je toch niet aandenken!

Wij gaan ook laten vastleggen, bij ons gaat het naar mijn neef en nicht, dat de kleine wegens bepaalde omstandigheden niet alleen naar mijn schoonouders mag! Dit zeker tot 10 jaar is heel belastend voor hun en dit is ook in overleg met hun gegaan en hun staan 1000% achter ons met deze keuze dus doen ze ook.

20. twinkle star

Zie mijn post hiervoor. Helaas heeft dit geen waarde. In dit geval zullen hoe dan ook alle opties onderzocht worden en zal de rechter uitspraak doen waar het kindje beter af zou zijn. Kan dus zomaar een andere plek zijn dan wat jij op het briefje hebt staan.

Wij wilde ook graag de 3 kids bij elkaar houden dus moesten het wel officieel vastleggen. Ik vond het ook veel geld maar moet zeggen dat ik rustiger weg gaan samen.

Deel Deze Pagina