Volgens mij werken op islamitische scholen ook vaak Nederlandse leerkrachten. Denk dat ze dus niet veel verschillen van andere scholen buiten het godsdienstonderwijs!
Dan woon jij bij mij in de buurt. Ik zag die school ook op de lijst scholen in m'n stad. Onze school scoort 8.2
Zijn er hier mama's die kindjes hebben/hadden die naar el Habib gaan? Kunnen jullie mij een pb sturen? thanks!!
De basisschool van onze kinderen scoort het hoogste in onze woonplaats. Maakt voor ons niet veel uit, want wij zouden, ook als de score veel lager zou zijn, alleen voor deze school kiezen (identiteit)
Euhhhhhhh Onze school scoort een 4,6 Ik schrik me kapot... Ben zelf eigenlijk tevreden over de school, het beleid en de leraren. Bizar!
6.8 Had hoger verwacht maar ben zelf tot nu toe erg tevreden. Had ook sowieso niet voor een andere school gekozen.
Mijn man had het er een paar dagen terug over om onze zoon naar een islamitische school te doen. Maar hier scoort de islamitische school 6,1 en de ‘zwarte’ school waar hij nu op zit een 8,3. Ik vond het onderzoek naar zwarte, witte en gemengde scholen wel apart, om het netjes te zeggen. (Was gister op het nieuws).
Ik heb er weinig mee, dit soort cijfers. De eerste school waar onze zoon op zat scoort hoger dan de school van nu, terwijl er steeds meer mensen overstappen van de eerste school, omdat die school echt niet oké is. Pas weer een gezin overgestapt omdat de andere school niet bood wat hun kind nodig had. Terwijl dat op de nieuwe school nooit gebeurt. Mijn zoon startte 3,5 jaar terug als 23e in de klas, ondertussen zijn het er 32. Een paar zittenblijvers maar verder overstappers van andere scholen. Zegt voor mij genoeg. Als ik soms ook verhalen lees over andere scholen, alleen al over roddelende moeders etc op het plein, dat herken ik totaal niet hier, ook is geen enkel kind een nummertje, de directrice kent ze alle 230 ofzo, en ze weet ook alle ouders erbij, en broertjes/zusjes.
Wat mij ook opvalt, is dat 1 punt meer of minder best een groot verschil geeft op de score. Een gemiddelde score van 535 is ca een 6,5. Ik vind 535 toch niet bijzonder laag overigens.
De droge scores zijn in die modellen niet heel belangrijk. Veel belangrijker is de verhouding tussen de verwachte scores op basis van voorspellende modellen, en de werkelijke scores. In een achterstandswijk kan 525 gemiddeld een heel acceptabele score zijn, terwijl dit in een rijke buurt met hoogopgeleide ouders ver onder de maat is. Ik denk dat dat ook deels de hoge scores voor islamitische en gereformeerde scholen verklaart. Het opleidingsniveau van de ouders is een heel belangrijke voorspeller. De ouders van deze kinderen hebben veelal zelf niet het niveau gehaald wat bij hun potentie past, door groepsspecifieke factoren. Het is pas van de laatste jaren dat allochtone jongeren echt doorbreken in het hoger onderwijs, de ouders van oudere kinderen van nu botsten toch nog vaak tegen een glazen plafond of werden van huis uit niet gestimuleerd. En de gereformeerde meiden die ik vroeger kende, deden allemaal mavo en vonden dat wel best, want ze werden toch huisvrouw. Ambitie werd niet bepaald gestimuleerd. Ik heb het idee dat dat de laatste 20 jaar ook veranderd is. Dus de correlatie tussen opleidingsniveau van de ouders en mogelijkheden van het kind, die in de modellen wordt gebruikt en overwegend waar is in de huidige maatschappij, is bij deze groepen veel minder sterk, en het is daardoor relatief makkelijk "scoren".
Maar VMBO adviezen worden toch niet 'gegeven' op basis van de prestaties van de school? Het is het niveau wat de leerlingen hebben. Een vmbo leerling heeft niks aan een havo of vwo advies.
Dat is precies de reden! Alle scholen starten op (ik dacht) een 7. Dan voorspellen ze aan de hand van de populatie (en dus het opleidingsniveau van de ouders) de verwachte CITO-score. Die ligt, zoals MadeInUSA terecht al meldt, bij "zwarte" scholen over het algemeen lager dan bij een school in een witte yuppen-wijk. Scoort de klas ook gemiddeld het verwachte niveau, dan krijg je dus die 7. Wanneer je als school hamert op CITO's oefenen, kennnis stampen (zoals het voorbeeld van Jupke) , dan gaat de score omhoog ten opzichte van de verwachting en dus krijg je een hoger cijfer dan die start-7. Als je dan ook nog eens zwakker leerlingen uitsluit van de CITO, omdat zij dat gemiddelde naar beneden trekken....is je vertekende beeld compleet!
Nee, maar is het VMBO niveau echt omdat de leerlingen niet beter kunnen, of omdat de school "vergeet" de leerlingen uit te dagen en beter laten presteren? Denk dat daar het pijnpunt ligt. Als er goede begeleiding is, veel hulp, etc en er komen dan veel VMBO adviezen uit, dan is dat zo. Maar als de leerkracht het allemaal wel best vind, de boel laat aankabbelen en de leerlingen laat onderpresteren... Gelukkig worden adviezen tegenwoordig niet meer gegeven aan de hand van alleen de eindtoets, maar telt, ik dacht, het gehele leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 mee? Het kan dan dus al niet meer aan 1 leraar liggen
Klopt maar dat gebeurt al een hele tijd hoor. Ik werk ruim 15 jaar in het onderwijs en ik ken geen school die adviezen alleen baseert op de eind Cito groep 8..
Hier een 6,9 namelijk 537 ipv het gemiddelde van 537,6... Echter staat dat 10% van de kinderen ouders heeft met een niet Nederlandse achtergrond, op de hele school zijn dat maar 4 gezinnen dus dat klopt sowieso al niet. 2% van de ouders zou laag opgeleid zijn, dit zal best wel eens kunnen. Het belangrijkste is dat wij erg tevreden zijn en de kinderen met plezier naar school gaan.
Hier een 5.9, en alhoewel we redelijk tevreden zijn, kan ik dat wel plaatsen eigenlijk. Kinderen krijgen op eigen niveau les en blijven niet snel zitten. Daarnaast wordt er ook niet zo snel doorverwezen naar speciaal onderwijs, maar doet school er alles aan om toch passend onderwijs te kunnen bieden. Daarnaast is een school in dezelfde wijk niet zo best, veel "onhandelbare kinderen" gaan/moeten daar van school en onze school mag deze kinderen weer niet weigeren.... Eigenlijk is er gewoon "te veel" aandacht voor kinderen die in mindere mate kunnen meekomen door thuissituatie of leerachterstand, waardoor de "middenmoot" en de kinderen die meer aankunnen "vergeten" worden. (en dat is niet alleen mijn ervaring/mening, maar staat ook in het rapport van de schoolinspectie...)
Haha ik moet even heel erg hard lachen! 3 scholen in ons dorp: 1 hele grote van 350 kinderen, 1 openbare school (88 kinderen) en 1 zg nuts-school (ong 100 kinderen). Onze zoon gaat naar de openbare. Die kan hij via veilige paden bereiken en hij hoeft maar 1 weg over te steken. Daarbij hadden wij direct een klik met deze school. De grote school was heel erg normgericht, ik hoorde van meerdere mensen dat veel kinderen met extra behoeften daar vastlopen. De nuts-school is alleen bereikbaar via een gevaarlijke verkeersroute en wij hadden veel minder een klik hiermee. Vrij recent was sprake dat de 2 kleine scholen samengevoegd zouden worden. De nutsschool heeft hierover hevig geprotesteerd en uiteindelijk is het plan van de baan. Oa is door het protestcomité gezegd dat de openbare school "alleen maar groeit naarmate er meer vluchtelingen komen" en dat er meer kinderen uit achterstandsgezinnen op de openbare zitten. Wij komen al meer dan een jaar in deze school ivm psz, maar wat wij zien is een gemiddelde school, niks geen achterstandsschool ofzo. Gewoon gemiddeld. Zoals de samenleving ook is. Heel grappig dat ik in die lijst zie dat "onze" school bijna een punt hoger scoort (7,2 t.o 6,3) dan de nutsschool