beste hond voor een gezin?

Discussie in 'De lounge' gestart door Caruli, 10 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Wij hebben een Staffordshire Bull Terrier.
    Oftewel: een Engelse Stafford.

Staan er om bekend dat ze heel goed met kinderen kunnen. In Engeland worden ze ook wel de 'nannydog' genoemd.
    Onze schat is ook echt super lief voor m'n kleine neefjes en nichtjes.
    Ook de kinderen in de straat willen d'r altijd even aaien en roepen d'r altijd even gedag! "Neessssssaaa!" Haha!

Ook zijn ze niet te groot, maar er staat toch een hond.
    Verhaart ook niet zo heel erg, zijn kort en gladharig.. Ideaal!

Maar ja, ik zou gewoon even nadenken wat je verder wilt. Behalve goed met kinderen..
    Wil je dr veel mee lopen?
    Ga je dr mee op pupcursus?
    (wat ik sowieso aanraadt, zo leren ze sociaal zijn met andere honden)

En ja, niet bij het eerste de beste nest gaan kijken...
    Pups zien = pups kopen, hoor!
    Zo verleidelijk die kleine scheetjes!

Ook raad ik aan te kijken naar de ouders van een pup. Zegt vaak ook veel!

2. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Inderdaad! Wij hebben ook bij een Belgische fokker onze hond gekocht en die is in prima gezondheid. We zijn naar de ouders gaan kijken tijdens de zwangerschap en zijn een aantal keer op bezoek geweest toen de pups er waren.
    Een fokker moet je dit toelaten, anders kan het inderdaad zijn dat er iets scheelt!

Ken natuurlijk ook een Belgische dierenwinkel waar meer zieke honden dan gezonde zitten, maar ik denk dat dat in Nederland ook wel zo is...

Ben net zoals de anderen benieuwd welk ras je gaat kiezen!

3. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    wat betreft je vraag welke hond je 'moet' nemen zou ik zeggen kijk naar je gezin en naar de eigenschappen wat het soort hond met zich meebrengt.
    Het is algemeen bekend dat labradors en golden retrievers als 1e worden aangemerkt als zijnde gezinshonden maar er wordt niet bij vermeld dat bij deze soorten ook de meeste hondenbeten voorkomen.
    Begrijp me niet verkeerd, wij hebben zelf ook een labrador en die zou ook geen vlieg kwaad doen, maar ik zou je in ieder geval een hondensoort zoals herder afraden.
    Verder is het het erg moeilijk om te zeggen welke soort je zou moeten nemen, aangezien ieder weer wat anders in een hond zoekt.

4. mammma2

mammma2 VIP lid

13 aug 2008
    6.372
    0
    36
    Hoi,

Ik heb dan wel geen kinderen (nog) maar wel een labrador van 16 maanden. Het is echt een onwijze lieverd, alleen wel een beetje druk... Hij is heel lief voor kinderen maar onthoud, hoe lief je hond ook is, laat hem nooit alleen met een baby! Ook kinderen mogen niet met je hond buiten lopen, zeker geen grotere want hoe goed opgevoed hij of zij ook is, er kan altijd getrokken worden aan een lijn en een volwassene heeft de hond dan beter onder controle.

Let ook goed op naar de ouders en koop niet via marktplaats. Voor labradors kan je beter via de vereniging kijken naar pups (www.nederlandselabradorvereniging.nl) en een pup kost ongeveer 700-900 Euro (dat verschilt per fokker). Idd, zoals de anderen zeiden, ook letten op ED, HD en ogen. Het is geen garantie maar zo doe je wel je best om een zo gezond mogelijk hondje te kopen.

Een hond, welke dan ook, is heel veel werk dus je moet er wel echt tijd voor nemen. Het helpt wel om een evt kinderwens enigszins tegemoet te komen. Het is absoluut niet hetzelfde maar ik noem mijn hond ook echt mijn kind en dat is hij ook hoor! ;)
    Een cursus zou ik ook zeker doen. Ik heb al de puppycursus en gedrag en gehoorzaamheidcursus gedaan. Een gehoorzame hond begint bij een goede opvoeding.

Hopelijk heeft iemand, wie dan ook, hier wat aan!

Gr Susan.

5. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    tja welke hond zou je nemen... geen idee, hangt van je gezin af en hoe ondernemend je bent...

Wij hebben zelf 2 rottweilers, schatten van honden maar een rottweiler is niet voor iedereen een geschikte hond...

Je hebt van die tests die je kunt doen op internet, dan moet je een vragen lijst invulen en aan de hand daarvan krijg je een selectie honden die bij jou past

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    bedankt meiden

ik zal eens op de site's gaan rondsnuffelen ;)

7. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Wij hebben een Friese Staby. Dit is mijn 2e hond, en ik vind het echt een super ras! Heel lief voor de kinderen en altijd gezellig om je heen. Een heel lief karakter en erg speels. Ze zijn niet zo heel erg groot, komt ongeveer tot je knie, mannetjes zijn misschien ietsje groter.
    Succes met het vinden van DE hond!

8. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik vind het zo moeilijk :rolleyes:
    maar eerst nog eens kijken welke voorkeur hubbie dan heeft...
    misschien veranderd hij nog van ras ;)

9. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Hoi Hoi,

Een (schotse) collie is ook een aanrader als gezinshond. Het zijn onwijs lieve beesten die heel leuk en goed met kinderen om kunnen gaan. Ze vinden het heel leuk om te spelen met ballen takken en ander 'speelgoed'. Daarnaast zijn het ook hele mooie honden. Ik ben er mee opgegroeid :D en ik kon echt alles met die beesten doen, heb ze van onder tot boven uitgebreid onderzocht :oops: De eerste wandelingen maakte ik samen met de hond waarbij ik hem als steun gebruikte :) .
    Wel vind ik dat je met collies, maar eigenlijk met alle grotere honden wel lange wandelingen moet maken (2 x op een dag ongeveer een uur en daarnaast nog 1-3 keer korte wandelingen). Dus een tochtje heen en weer naar school is vaak niet genoeg. Natuurlijk moet/kun je dat opbouwen met een pup doe je 10 keer op een dag 5 minuten wandelen, maar vanaf een half jaar /jaar moet je rekening houden met lange(re) wandelingen om je hond gezond te houden!

Succes met uitzoeken wat je wilt / wat bij je past.

Groetjes,
    Afrola

10. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    wat een schatje "smelt"

ik ga eens goed kijken wat de verschillen zijn met een labrador en golden retriever
    en welke het dan het beste is voor ons
    vind ze beiden lief

11. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Mag ik vragen waarom?

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.090
    3.874
    113
    Zo, lekker kind inderdaad! Toch niet normaal! Ik heb ook wel eens gehad dat ik even buiten bij de supermarkt op een bankje met mijn hond zat te wachten op mijn man. Komt er een moeder aan met een jongetje van een jaar of 5, eerst trok hij al een klein meisje van haar fietsje af en toen kwam hij al schoppend op onze hond af. Ik heb gezegd dat als hij onze hond ook maar aan durft te raken, ik hem een trap zou verkopen. Die moeder stond overal alleen maar om te lachen :( . Sommige ouders...

13. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

en waarom dat?
    ik heb een dochter van 3 en zwanger van de tweede en we hebben een duitse herder! een superhond! vriendin van mij heeft een herder en die issuper met mijn kind en andere kinderen en dieren ... me schoonouders hadden een herder en die was super met andere kinderen groot klein maakt niet uit!

Het gaat erom dat je Bij elke hond genoeg energie in hem steekt onze herder is een schat! en elke hond is gevaarlijk bij een kind zelf een gold chiwawa of american stafford ..... je moet je kind gewoon never nooit alleen laten met een hond! want dan zie je niet wat er gebeurd!

maar dat je een herder afraad vind ik echt onzin google maar eens op duitse herder gezinshond en dan zie je dat een herder juist een uitstekende gezinshond is......

hier een paar voor beelden

bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_herder

bron: http://www.kennels.nl/ras.asp?id=95

bron :http://www.uwhondenkat.nl/honden/index.php?nieuws=455

3 van de vele voorbeelden waar een herder wordt genoemd als uitstekende huisdier...

en uit eige ervaring vind ik zeker weten dat dit een super huishond is
    en vraag ik me af waar jij je onzin vandaan haald dat dit niet zo is.

14. zeppie

zeppie Actief lid

9 feb 2008
    268
    0
    0
    Landgraaf
    Ik zou zeggen je moet gewoon kijken wat het beste bij jullie past.

Wij hebben een engelse bulldog een hele lieve. We weten alleen nog niet hoe ze met kinderen om gaat want de eerste is pas onderweg.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Liesje76 schreef:
    maar ik zou je in ieder geval een hondensoort zoals herder afraden.

Dat vraag ik me ook af!

Want geen enkele hond wordt lief of vals geboren hoor!
    Ik heb veel ervaring met honden en heb zowel superlieve herders als onvoorspelbare labradors meegemaakt.
    Heel veel mensen denken dat labradors en golden retrievers altijd lief zijn en daardoor geen opvoeding nodig hebben. Maar dat heeft iedere hond nodig!
    De meeste bijtincidenten zijn nog steeds met labradors en golden retrievers.
    Het blijven dieren; je moet de opvoeding bijhouden en sowieso kinderen nooit alleen in een ruimte laten met een hond; het blijft een dier.

16. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het stond laatst in de krant, de gevaarlijkste hond is:

De Teckel!

17. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Nederlandse schapendoes!
    Heel vriendelijke hond..
    Je moet wel van kammen houden ;) ivm zijn lange haar...
    Mijn ouders hebben er 1 gehad en ze was verschrikkelijk lief voor iedereen!
    Mijn moeder past wel eens op haar kleinkids en toen de hond nog leefde was t echt een schapendoes... In de zin van 'beschermend'. Ging bij de box liggen als daar de baby in lag...Maar niet tot vervelens aan toe. Dus ook kruipende kindjes konden gewoon kruipen..

18. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Ik denk eerlijk gezegd dat een duitse herder ook heel geschikt kan zijn als gezinshond. MAAR niet voor ieder gezin. Het zijn honden die vaak toch wel een ervaren baasje nodig hebben. Ze houden zich vaak nog strikt aan de "hondenregels" en voor mensen en kinderen die nog niet zo op de hoogte zijn van die regeltjes is het misschien niet zo'n geschikte hond.

Heb je ook al nagedacht over een reu of teefje? Bij de labradors en goldens zijn de reutjes steeds vaker behoorlijk dominant aangelegd. Dit komt omdat er steeds meer naar het uiterlijk ipv karakter wordt gekeken. Vooral bij de labradors...

19. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het voordeel van een duitse herder vind ik persoonlijk dat ze wat stabieler zijn, en dus minder snel onder de indruk van vreemde dingen..
    Labrodors en goldens die ik ken zijn wat minder stabiel en schrikken sneller, en dat zie ik dan wel als "probleem" met jonge kinderen..
    Ik zeg overigens niet dat dit altijd zo is! Maar dat is mijn ervaring!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.090
    3.874
    113
    Bij labradors is bij een groot deel van de fokkers ook een tweedeling: ze fokken op uiterlijk (show) of op werk (vaak jacht). En bruin is momenteel een populaire kleur, hier lopen heel veel doorgefokte, lijpe exemplaren van rond, allemaal dingen om rekening mee te houden.

Deel Deze Pagina