Hallo dames, Ik ben woensdag begonnen met een antibiotica van 4 dagen voor mijn koortslip, maar nou heb ik net onveilig gevreën, is er nu een kans dat ik zwanger raak? Moet ik morgen de huisarts bellen?
Dat ligt er maar net aan hoe ver je bent in je cyclus. Tijdens het gebruik van antibiotica kan de pil zijn werking missen. Dus als je niet zwanger wilt worden zou je er nog iets bij moeten gebruiken bv een condoom.
Altijd de bijsluiter lezen En verpakking weggegooid? Op de achterkant van de strip met pillen staat toch ook gewoon hoe de AB heet en kun je googelen op de bijsluiter. Normaal zegt de apothekersassistente ook dat je veilig moet vrijen tijdens de kuur en geeft je een extra informatieblad mee. Je kan dus zwanger worden als je verkeerd zit in je cyclus omdat je pil minder betrouwbaar is door de AB kuur
Sinds 1 jan. 2012 is de interactie tussen de pil en antibiotica (amoxi/doxy e.d.) geschrapt. Deze interactie stond al tijden ter discussie. Wetenschappelijk bewijs voor het minder betrouwbaar zijn van de pil tijdens antibiotica gebruik blijkt niet voorhanden, wel staat de interactie nog vermeld in de bijsluitern. Aanvullende anticonceptieve maatregelen zijn alleen noodzakelijk bij braken of diarree.
De pil + antibiotica gaat niet samen. Mijn dochter is er het bewijs van....Ik had een kuur voor een ontsteking in mijn mond. Was geloof ik wel een sterke kuur moet ik erbij zeggen.
Ja zaterdag had ik de laatste antibiotica pil, de vuilniszak is allang weg.. Ik heb de bijsluiter gelezen en kon het niet vinden, ook heeft de apotheker niks gezegd
Nogmaals, de interactie tussen de pil en antibiotica is geschrapt. Er wordt in de apotheek en bij de arts ook niet meer voor deze interacite gewaarschuwd (mits ze hun vakliteratuur bijhouden). Er is voor deze interactie geen enkele wetenschappelijke onderbouwing gebleken. Wel is het van belang om bij braken of diarree (en dat komt nog wel eens voor bij ziektes) aanvullende anticonceptie te gebruiken omdat dan de pil minder betrouwbaar kan zijn, maar dat heeft dus niets met gebruik van antibiotica te maken.
Bel naar je apotheek en vraag hen of het nodig is om een MA-pil te nemen. Lijkt me handiger dan hier te vragen, dan ben je tenminste zeker. Aangezien het verschil maakt tussen wel of niet. Ze kunnen moeilijk alle mogelijke tegenwerkende stoffen in een bijsluiter opnoemen. Medicatie voor hart en bv. voor nog iets anders, kan ook elkaar tegenwerken. Met pil & AB net hetzelfde. Sommige wel, andere weer niet. De apotheker weet het best wat er in zit en of het kan of niet.