wat aan doen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door cat2, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik heb nog een vraag. Wat doe je je kindje aan? Ze heeft nu aan een rompertje met lange mouwen en shirtje met lange mouwen, en een broekje, sokjes, mutsje. Ze slaapt zo onder een lakentje en deken. Is dit nu te warm? Ik denk nu nog niet. Wat doe je je kindje aan als het buiten 20 graden of warmer is? En dan slaapt ze denk ik alleen onder een lakentje. Ik weet het allemaal niet zo goed.

2. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    In het nekje voelen, is het daar koud dan moeten er meer kleertjes aan, is het daar warm heb je teveel kleertjes aan.
    Vertrouw je het niet kan je meten met de thermometer

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Inderdaad wat MamaVanAnne zegt, in het nekje voelen.
    Een goede maatstaaf is ook om aan te houden wat jij aandoet alleen dan 1 laag extra.

Mutsje is niet meer nodig als de kleine zich goed op temperatuur kan houden.
    Dit kun je checken door temperatuur op te nemen, mutsje af en dan na 3 uur, bijvoorbeeld bij de volgende verschoonbeurt nog eens te temperaturen, is de temperatuur dan ongeveer hetzelfde, dan is een mutsje niet meer nodig.
    F. had na 1,5 week geen mutsje meer nodig, wel nog een weekje als we naar buiten gingen voor de zekerheid maar toen was het ook behoorlijk koud.

Ik doe F. met deze temperatuur ook een rompertje met lange mouw en een truitje met lange mouw aan, als het rond de 20 graden is dan doe ik rompertje korte mouw en truitje lange mouw, is het boven de 24-25 graden dan doe ik rompertje korte mouw en truitje korte mouw aan.
    Boven de 20-21 graden ga ik ook met hem naar buiten zonder jasje tenzij het natuurlijk regent.
    Sokjes draagt hij steeds tenzij het dadelijk hoogzomer is.
    Korte broek krijgt hij pas aan als het echt warm is.

Hier slaapt F. in een slaapzak, nu gewoon een winterslaapzak maar als het dadelijk warmer gaat worden, dus zeg maar 25+ graden dan ga ik hem een zomerslaapzak aandoen.
    Hij draagt in de slaapzak gewoon een rompertje en pyjama, ook beneden de 20 graden lange mouwen rompertje, boven de 20 graden korte mouwen rompertje.
    Pyjama's hebben allemaal lange mouwen, de meeste ook voetjes.
    Mocht het dadelijk echt heet worden dan laat ik hem alleen in een rompertje in de slaapzak slapen.

4. cat2

cat2 Niet meer actief

Dank jullie wel! Ik vind het lastig omdat ons dochtertje zo klein was bij de geboorte, en nog steeds is. Drieka, het gewicht van 3585 wat florian bij de geboorte had, daar zit ze als we geluk hebben de volgende controle bijj het consultatiebureau pas aan. Dan is ze al bijna 2 maanden. En misschien weegt zedan nog geen 3500 gram.

Temperatuur vasthouden is nu pas sinds een paar dagen redelijk constant. Daarom vind ik het bedt lastig.

Slaapt florian alleen in een slaapzakje, dus geen lakentje? Ik vraag me bij ons dochtertje af of het slaapzakje bij de hoofdopening niet te groot is. Zo klein is ze dus. :)

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

Florian slaapt inderdaad zonder lakentje of dekentje.
    Dat is bij de slaapzak helemaal niet nodig.

Ik was wel begonnen onder lakentje en dekentje maar die schopte hij zich steeds af en begon dan te huilen omdat hij bloot lag ;)
    Dus toen hij 3 weken oud was ben ik direct begonnen met een slaapzakje, die van de Hema maat 50-62 zijn heel erg fijn en de gaten voor hoofd en armen zijn heel erg klein, daar kan de kleine echt zijn hoofdje niet in terug trekken.
    Sindsdien slaapt hij veel beter en sinds 1 week slaapt hij zelfs de nachten door tot gemiddeld 06:30 dus ben er erg tevreden mee.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is per kindje zo verschillend wat je kindje nodig heeft! Ik kleed ze nu nog met lange mouwen en een hemd of romper. Alleen onder een lakentje slapen vind ik zelf iets voor als het 28-30 graden in de slaapkamer is, althans, zelf slaap ik als het niet heel warm is ook nog onder m'n dekbed?

Een slaapzakje is heel fijn maar wel heel belangrijk dat hij goed past ja. Hema en prenataal hebben wel maat 56/62 of 60cm.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.277
    113
    Je kan de slaapzak met een paar steken wat innemen. Zo gedaan en zit het goed.

8. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm het is op onze slaapkamer momenteel rond de 25 graden. Denk niet dat het koeler wordt.
    Is een rompertje met korte mouw, shirtje met 3 kwart mouw en broekje met sokjes te warm?
    Max ligt normaal onder lakentje en dekentje... vind dit ook lastig inschatten, vooral omdat ik nog maar 2 weken moeder ben :p

9. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    @Catootje80: Ik zou, als het ook warm blijft op die kamer gedurende de avond en nacht, een romper met lange mouwen aan doen en een broekje. Geen sokjes / bedekte voetjes, het is warm zat met 25 graden.

10. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    En dan wel dekentje met laken? dekentje is niet onwijs dik

11. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014