Ben terug van AMC, waren zeer vriendelijk daar. Het komt er op neer dat ons ziekenhuis een vruchtwater ziet van 27.5cm en in het AMC 16.6???? Viel me later eigenljik pas op, dus ik vraag me af wie er nu een meetfout gemaakt heeft? Woensdag weer naar ons eigen ziekenhuis, dus hopelijk meten ze het dan nog een keer op. Want zo'n verschil kan denk ik niet. Zehebben eerst een echo gemaakt: hoofdje loopt nu twee weken achter, zit onder de onderste lijn, buikje loopt bijna twee weken voor, beentje is op schema. Over het hoofdje konden ze niets zeggen, omdat ze de vorige metingen niet hadden. Mijn cervixlengte was nu nog maar 1.97..... Helaas zeiden ze in het AMC dat ze daar ook een beleid hebben van niets-doen. Het beleid van 2 cm en eronder, om dan actie te ondernemen, gebeurt alleen bij eerdere vroeggeboortes. Het moet dus eerst al een keer gebeurd zijn. Je kan het natuurlijk nooit voorspellen, maar de kans lijkt aanwezig denk ik dat ik in de 32 week beval oid als dit zo doorgaat. Vorige keer (anderhalve week geleden was het nog 3.14). Verder gingen ze ons ziekenhuis wel een brief met aanbevelingen schrijven omtrent het beleid voor bij de bevalling ed, ivm mijn hart. Dat er nu helemaal geen beleid is. En verder zal de communicatie besproken worden, dat dat een punt is dat ons ongerust maakt. De gyn was erg vriendelijk en zei ook te begrijpen dat we nu bij hen zaten. Ze heeft haar naam opgeschreven, mocht ikhaar ooit nog nodig hebben, dan kon ik bellen.
Ben je tevreden over je consultatie? Ga je overstappen dan? Wel stom dat ze niets doen ivm cervixlengte! Hoop zo dat dit zich toch stabiliseert en je niet zo vroeg hoeft te bevallen!
zouden zei in belgie wel wat doen dan bereke? Een cerclage kunnen ze niet meer zetten helaas. Dat doen ze niet meer na een week of 24. T enige zou zijn longrijpers en weeenremmers, maar die krijg ik dus niet.
Dat weet ik niet eigenlijk. Ken niemand die dit al meegemaakt heeft. Maar ik dacht dat ze wel iets konden doen maar dit niet deden omdat je het nog niet meegemaakt hebt. Maar blijkbaar kunnen ze niet zoveel doen dan? Moet je gewoon platte rust houden?
ze doen t inderdaad niet omdat ik t niet eerderheb meegemaakt. Je zou eerst eerder een vroeggeboorte gehad moeten hebben. Vind dat wel een beetje raar hoor als ik eerlijk ben. Ze kunnen longrijpers en weeenremmer geven en je kunt zelf bedrust houden, maar dat doen ze dus niet. Bedrust raadde ze me niet aan ivm risico om trombose..
Dat vind ik toch ook maar raar?! Dus dan is het echt afwachten en bidden en hopen dat de cervix niet meer korter wordt?
ja zo is t.......moeilijk hoor. Misschien wil jij jouw gyn nog s vragen als t mogelijk is wat t beleid bij jullie is? Gaat alles verder goed met jou en je twee meiden?
Ik moet pas volgende week terug maar ga het proberen te vragen! Voor de rest alles goed ja. Alleen bewegen ze vandaag weer wat minder en ben dan direct zo bang... Ik denk dat we allebei heel blij gaan zijn als we onze kleintjes gezond en wel in onze armen hebben hé. Zo'n zwangerschap vol met angsten is toch niet niks...
Weeenremmers geven ze alleen als je echt weeen hebt. Dat kan je niet geven uit voorzorg. Longrijping zou wel kunnen. Die had ik ook uit voorzorg gehad omdat ze toen toch ineens bang waren dat ik het niet lang meer zou volhouden. Ik vind je cervix wel kort.. maar je kan daar nog weken/maanden mee lopen. Dat zegt helemaal niks. Maar als je een onrustige buik krijgt of krampen zou ik wel meteen aan de bel trekken bij het ziekenhuis. Ik hoop echt dat je nog een paar weken volhoudt. Sterkte!
ja k weet t bereke. Tis niet bepaald onbezorgd he, op die manieren van ons. Ik voel trouwens onze snuf ook de ene dag beter dan de andere. Heb m vanmiddag zelfs de hele middag niet gevoeld. Moon, dank je voor je advies. Als ik dus krampen krijg ga ik bellen (van die lage menstruatiekrampen?) Harde buiken heb ik niet vaak, wel zo'n gevoel van een strakke buik bovenaan, maar da's geen harde buik denk ik? Ben wel bang dat de cervix verder afneemt, want t gaat per twee weken van 5.5, naar 4, naar 3.1 en nu naar 1.97.......
@ loe Ja soort van is het. Kan het niet vertellen hoe het is hihi bij de eerste had ik hele andere weeen dan bij de 2de. Maar ik zou dan zkr aan de bel trekken. Dat strakke gevoel komt denk ik omdat je buik zo vol is. Ik had dat ook deed erg veel pijn. Woensdag gewoon goed praten met je gyn en zeggen dat je er een slecht gevoel over hebt. Of je niet elke week of om de week langs kan komen om het in de gate te houden. Knufff
Ja, we hebben controles om de week. Dus elke twee weken zit ik er wel. Hoop wel dat ze, na de second opinion van vandaag, de controles blijven doen. Echt wat voor hun om dan weer wat te veranderen. Bedankt voor je pb. Heb je net terug gepbt.
Hoi Loe, ik verloor bloed en mijn baarmoedermond was niet alleen verkort maar stond ook wijd open. Dat is anders dan alleen de cervixlengte die verkort is, dat is bij veel vrouwen zo. Maar omdat jij onder controle staat valt dit op. Veel vrouwen lopen de laatste weken met ontsluiting zonder dat zij dit door hebben en dat kan dan ook nog eens geen kwaad. Pin je niet teveel op die lengtes vast, omdat het niets hoeft te betekenen. Wel raar over dat vruchtwater omdat het een groot verschil is. @ bedrust Veel dagen achter elkaar liggen kan zorgen voor trombose. Maar dit is dan vooral bij volledige bedrust wanneer je niet eens zelf naar de wc mag en niet mag douchen. Af en toe opstaan en 20 m lopen zorgt weer voor een goede doorbloeding. Ik hoop dat alles goed blijft gaan!!
Ik hoop dat ik de 34 weken mag halen. Bedrust heeft volgens de doc in het AMC geen nut, hebben ze dat jullie ook verteld?
Vreemd, ik moest met mijn (lage) vliesscheur volledige bedrust houden. Ben toen ook opgenomen in het ziekenhuis...
ja ik snap er ook helemaal niks van. Je hebt verder geen andere vroeggeboorten gehad dan van jouw jongens toch? Waarom moet het eerst mis gaan dat je dan wel opgenomen wordt en bijv. longrijpers krijgt? Ik begrijp t gewoon niet....
volledige bedrust inderdaad niet volgens het UMCG en het UMCU. maar volgens het streekziekenhuis wel. Meningen verschillen daar blijkbaar over, maar ik ga uit van wat de academische ziekenhuizen zeggen. dus wel plassen en douchen en zo nu en dan een piepklein stukje lopen, maar niet tillen en geen zware inspanningen. En vooral veel rusten (toch wel)