Groeiecho bij 38 weken?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Sjanienu1, Aug 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

Sep 6, 2008
    6,495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik ben nu 38 weken zwanger en ik zit constant te piekeren of de baby niet te klein is. Zo voelt het voor mij namelijk, kan niet echt uitleggen waarom. Is het raar om aan de vk een verwijzing voor een groeiecho te vragen? Gewoon voor mijn eigen geruststelling? Of maak ik me weer te druk en moet ik gewoon afwachten tot de kleine komt? :(

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou persoonlijk lekker afwachten, maar ik heb zelf met 37 weken (afgelopen maandag) nog een extra groeiecho gehad. Hier doen ze dat nu eenmaal wat sneller.

Waarom denk je dat je beebje te klein is? Het is natuurlijk altijd goed om dát wel bij je VK aan te geven! Kleine buik, zelf slecht eten, eerdere echo die anders uitpakte, etc. Altijd goed om te bespreken. Een vermoeden is namelijk normaal gesproken nog geen reden om te denken dat je kleintje té klein is!

3. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

Sep 6, 2008
    6,495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik denk dat het komt omdat ik gewoon niet kan geloven dat er een complete baby van +/- 48 cm in mijn buik zit.
    Heb ook niet zo'n hele grote buik...oké dat zegt niks over het kindje ik weet het maar toch twijfel ik dan. Ik moet dinsdag weer naar de vk, ik zal het eens tegen haar zeggen. Kijken wat zij zegt. De laatste keer kon ze niet goed voelen hoe groot de baby ongeveer is.

4. miffy79

miffy79 Lid

Apr 15, 2009
    52
    0
    6
    Interieurarchitectuur
    Ik heb toevallig een echo gehad met 38 weken, maar dat kwam omdat de baby misschien in een stuit zou liggen. (Gelukkig was dat niet zo).
    De echoscopiste heeft nog geprobeerd om de baby op te meten, maar ze zei dat ze dat niet goed meer kon, omdat de baby te groot zou zijn geworden met 38 weken en ik heb niet eens een groot kindje in mijn buik.

Maar ik denk dat wanneer jouw VK het idee had dat de baby te klein zou zijn, ze je wel door had verwezen voor een echo hoor.
    En buiken hoeven echt niet groot te zijn.
    Ik weet nog bij mijn eerste zwangerschap..... een vriendin en ik waren tegelijkertijd uitgerekend. Zij had echt een ieniemienie buik en ik had een grotere buik. Toch was haar kind veel groter en zwaarder dan de mijne.
    Ik zou me niet al te druk maken als ik jou was.
    Anders vraag je toch deze keer weer naar de grootte van het kindje?

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb de groeiecho met 30 weken al gehad. met 35 weken een liggingsecho en toen kon ze al niet meer goed opmeten. en ik krijg ook nog een kind dat ietwat kleiner is dan gemiddeld.

dus ik betwijfel of het nu nog zin heeft. misschien kun je je vragen met de vlos bespreken?

6. Marieke1983

oh ja, over dat gevoel dat er nooit zo'n baby in je buik past, dat heb ik ook! toen ik dat tegen de vlos zei, vertelde zij ook dat de na de bevalling vaak zoiets had "zat dit echt in die buik??" en dan had ze het kindje nota bene net zelf gehaald :) :)

7. Kanellie

Kanellie Actief lid

Jun 30, 2008
    487
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Gaanderen
    Bij mij kon ze het de vorige keer ook niet voelen of de baby wel goed gegroeid was en ook niet hoe het lag dus heb nog even een groeiecho gehad met 37 wkn. 6 dgn.

Ons beebje is inderdaad iets kleiner dan gemiddeld maar niets om me zorgen over te maken, heb zelf ook niet zo'n grote buik mja zoals je zelf al zegt, zegt dit niks over de grootte van je kindje!!!

Overigens was mijn buik afgelopen dinsdag ineens 2 cm gegroeid in 1 week terwijl het daarvoor steeds bleef steken op 33 cm. dus misschien toch nog een kleine groeispurt volgens de vk... we gaan het zien!!!

Gewoon aangeven als je twijfeld...

Groetjes Nelleke

8. Tink

Tink Niet meer actief

Twijfel inderdaad gewoon aangeven bij je VK. Maar zoals al vaker is gezegd: grootte van de buik zegt NIETS over de grootte van het kind.
    Ter vergelijking: ken iemand (slank maar redelijk lang persoon) die met 23 weken nog rustig kon jokken over haar zwangerschap, je zag helemaal niks aan haar buik. Bij mij (klein en slank) vroegen ze bij de laatste met 23 weken al wanneer ik moest gaan bevallen... (er kwam uiteindelijk een ukje van 2970 gram uit, de kleinste van mijn 4 kinderen ;))
    Soms kunnen die ukken zich echt ongelooflijk goed 'verstoppen' :)

9. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

Jan 13, 2007
    1,715
    2
    0
    Amsterdam
    Ik heb dus precies het omgekeerde....
    Ik vind mijn buik gewoon heel groot, en morgen ben ik pas 31 weken. Mijn collega's zeggen dat ik op knappen sta en soms voelt dat inderdaad zo.
    Volgende week zie ik mijn verloskundige en ik ga het haar toch even vragen of de baby niet te groot is. Ik geloof niet dat ik veel vruchtwater heb en dat dat de oorzaak is.

Maar als ik jou was zou ik toch om een groeiecho vragen hoor. Ookal ben je 38 weken, wie weet beval je pas met week 41 of 42?
    Vooral omdat je je zorgen maakt doen ze het misschien wel.

Grt Vanilia

10. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Als ik jou was zou ik er gewoon om vragen. Ik maak me ook wel zorgen om de groei van ons kindje. Voor mijn gevoel is mijn buik niet zo groot. Maar volgens de vlk zit ik netjes op schema. Dus wacht het gewoon af. Als zij zouden twijfelen hadden ze me wel doorgestuurd.

maar als je jezelf er niet gerust bij voelt moet je gewoon bellen!

11. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

Jan 13, 2007
    1,715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Suzie,

Even reageren op jouw opmerking over dat als de verloskundige twijfelt ze wel zal handelen.
    Vaak is het zo dat je ook op je eigen gevoel af moet gaan. Zo ken ik een jong meisje die het ook niet vertrouwde, voor haar gevoel was haar buik te klein en het zat haar niet lekker. Haar verloskundige zag het probleem niet zo maar heeft haar toch uiteindelijk naar het ziekenhuis verwezen voor een groeiecho. Bleek toch dat het kind flink achter liep qua groei. Ze moest tot aan haar bevalling (op dat moment was ze 32 weken) in het ziekenhuis blijven. Dus ze was zelf heèl blij dat ze toch om die echo heeft gevraagd en het advies van haar verloskundige niet heeft aangenomen.

Dit is maar een voorbeeld. Ik zeg niet dat je om het minste geringste je zin moet doordrijven als je twijfelt over iets. Maar heel vaak zegt je eigen instinct ook genoeg en moet je naar je gevoel luisteren.

Grt Vanilia

12. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Je moet echt doen wat jou gevoel zegt. Zeker als het om je kindje gaat!
    En als jij je ergens niet lekker bij voelt is dat vaak toch met een reden. En zo niet, beter voor niets gekeken dan achteraf spijt.

13. keteltje

keteltje Actief lid

Jul 27, 2009
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    idd,

Grootte van je buik zegt helemaal niks, ik had zelf en bescheiden buik en een collega die 4 weken verder was, barstte zowat uit elkaar. Haar kindje was 3100 gra en 48 cm,

Mijn kindje was 3370 gram en 51 cm.

Verder heeft het ook met jullie lengte e.d. te maken. Als jullie beiden klein zijn, is je kindje dat ws ook.

14. Marieke1983

je moet idd op je eigen gevoel afgaan, maar de grootte van je buik zegt ook niets. mijn nicht is nu 25 weken, dus ze loopt 15 weken achter op mij en haar buik is even groot als de mijne ;)

Share This Page