beste vriendin start IVF ... of nog langer wachten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door darcy, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Dag meiden,

ik zit met wat vragen... mijn beste vriendin, die al jaren in de MMM zit, had vandaag 'weer' een gesprek in het ziekenhuis. Daar werd haar verteld dat zij en haar man dan toch eindelijk het IVF-traject gaan starten.

Goed nieuws, zou je zeggen... maar na een vól jaar te hebben moeten wachten, gesprekje no. 1, no. 2, opnieuw testjes, opnieuw echo's, opnieuw gesprekjes is het wrang voor hen om te horen dat ze "binnen 4 tot 8 weken" opnieuw een intake krijgen. Wéér een intake? "Om te bespreken welke medicijnen en spuiten ze nu gaat gebruiken.."
    Wanneer starten ze dan écht?

Vragen waar mijn vriendinnetje mee zit en het is vreselijk om haar zo wanhopig te zien...Eer ze starten, is er weer zoveel tijd om...
    Het afgelopen jaar wachten (er is geen wachtlijst) was onnodig geweest, dat erkent het ziekenhuis, maar niemand neemt verantwoordelijkheid.

Kan mijn vriendin zich wenden tot iemand/instantie/verzekeraar of ook maar iets doen tegen deze bureaucratie? Is het normaal om zo lang te moeten wachten voordat je, na 6 jaar proberen en IUI, geholpen kan worden?

Ik hoop dat jullie je ervaringen willen delen. Bedankt voor het lezen!

Groetjes, Darce

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het is inderdaad helaas wel normaal dat je steeds zo lang moet wachten... Dat is in elk ziekenhuis wel in meer of mindere mate aan de orde. Zeker voordat je bepaalde trajecten instapt. Ze willen eerst onderzoeken doen, alles bespreken, je hebt intake-gesprekken en voorlichtingen, gesprekken mbt medicatie en spuit-instructies, enz. Helaas is er weinig aan te doen. Je kunt in het ziekenhuis aankaarten dat het allemaal zo lang duurt en dat je graag verder wilt. Misschien dat het dan iets versneld kan worden. Maar in het ene ziekenhuis is er meer mogelijk dan in het andere. Er zit soms niks anders op dan je erbij neerleggen en maar wachten. Erg vervelend allemaal. Maar je er druk over maken werkt soms averechts en dan duurt het wachten alleen maar langer (weet ik helaas uit ervaring...) Succes & ik hoop dat ze snel verder mag!

3. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Dankjewel, Jippie. Ik zie aan je onderschrift dat jij ook het nodige hebt meegemaakt... Mijn vriendin zei al: ik moet maar gewoon wachten...

Ik vind het zo zwaar voor haar en haar man.

4. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    bij ons was het zo, je had de intake met de hele uitleg en de eerst volgende cyclus kon je dan starten. dit verschilt ook wel weer bij iedereen want sommigen kunnen sneller starten en de behandelingsduur is ook verschillend dus er is niet een duidelijk antwoord op je vraag te geven.

op zich als ze nu op de lijst komt te staan vind ik het (vanaf nu gezien) een nette wachttijd hoor, je hoort wel langere wachttijden, ik moest ook 4-8 weken wachten.

super lief dat je zo meedenkt trouwens!

ps ze zou contact op kunnen nemen met de verzekeraar wat betreft haar ontevredenheid over het ziekenhusi en omdat ze nu een jaar heeft gewacht zonder verdere stappen...

5. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Dankjewel, Linda. Jouw en Jippie's reactie hebben wat meer duidelijkheid gegeven. Ik gun het mijn maatje zó enorm! Zij en haar man gaan haar verzekeraar sowieso inlichten en verder... wachten we af...

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Voordat we met IUI gingen beginnen moest ik ook weer opnieuw voor een intake komen. Was zo dubbel, eerst naar de gyn die zei dat we IUI gingen doen. En daarna een nieuwe afspraak om te bespreken hoe we dan IUI gingen doen. Die tweede afspraak was wel met een ander, want dat wordt gedaan door een team die alle mensen in zo'n traject helpen. Dan zie je dus even de gyn niet meer.

Ik had geluk, moest op de 1e afspraak met de gyn wel 4 weken wachten maar de afspraak met het team kon meteen de volgende dag.

Wachten is zo enorm vervelend... het vreet echt aan je. Ook nu we " begonnen" zijn moet ik nog wachten.. wachten op NOD, wachten op menstruatie, wachten wachten wachten...

7. 2bb

2bb Niet meer actief

Wij hebben al 5 gesprekken gehad en enorm veel tests (waaronder 4 zaadanalyses!). We hebben 13 januari onze def. gesprek en dan kan ik starten in de eerstvolgende cyclus. Die 6 gesprekken hebben bij elkaar een periode van 8 maanden beslagen. Het ergste van de MMM is het wachten, dat zal iedereen je vertellen.

Sterkte voor je vriendinnetje

8. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    @Nuage en 2bb: dank voor jullie reacties. Ik wens jullie veel sterkte met al dat wachten - en ik wens ook jullie een gezond kindje toe.

9. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

inderdaad ja... je geduld wordt op meerdere manieren op de proef gesteld. Je moet al (veel) meer geduld hebben om zwanger te mogen worden en in de ziekenhuizen duurt het ook allemaal erg lang.

Sommige dingen gaan ook niet sneller. Tussen 2 zaadonderzoeken hoort bijvoorbeeld al 3 maanden te zitten. Als je die meerdere nodig hebt, is het jaar zo om. Dan zit je natuurlijk ook nog met iedereens planning in zo'n ziekenhuis.

Helaas is wachten dus iets wat erg veel voor komt in de mmm...

Deel Deze Pagina