Hallo dames, Ik zit met een vraagje, misschien dat jullie me kunnen helpen! Ik ben een gelukkige moeder van een anderhalf jarig jongetje, maar wij willen graag voor een broertje of zusje er bij gaan. Vorig jaar juni heb ik een spoedoperatie gehad, een cyste op mijn eierstok die was gaan draaien met eierstok en al, helaas is deze helemaal verwijderd. Ik heb nu dus nog maar 1 eierstok. Dit zou geen probleem moeten zijn bij het maken/krijgen van een tweede kindje hebben de gynaecologen me toen verteld. Afgelopen april heb ik mijn spiraaltje laten verwijderen en ben begin mei ongesteld geworden. Mijn cyclus is vrij regelmatig, gemiddeld 30 dagen (soms 29, soms 31). In mei heb ik op dag 11 en in juni op dag 9 eenmalig helder bloedverlies gehad, mijn menstruatie was toen al over. Achteraf denk ik dat dit mijn eisprong is geweest. Maar toen op dat moment dacht ik dat het nog bij mijn menstruatie hoorde... Toen zijn we dus te laat begonnen met klussen, denk ik. De 3e maand niet gevloeid na menstruatie, en rond de 12e dag begonnen met klussen. Nu afgelopen maand bedacht ik me dus dat die bloedinkjes misschien mijn eisprong waren geweest en zijn we zo gauw toen mijn menstruatie over was begonnen met klussen. Nu moet ik aanstaande zaterdag ongesteld worden (of niet... hoop ik) maar had ik gisteren opeens slijmerige, draderige afscheiding. Die heb ik eerder deze maand niet gehad. Kan het dan dus zijn dat ik gisteren mijn eisprong pas heb gehad (we hebben voor de zekerheid natuurlijk wel even geklust )? Als ik een cyclus van 30 dagen aanhoud zou dat dus betekenen dat ik de 25e dag van mijn cyclus een eisprong heb gehad. Dit lijkt me erg laat, is het überhaupt wel mogelijk? Ik snap er niks meer van... Iemand van jullie ervaring met een vroege, late of wisselende eisprong? Groetjes Loena
De periode tussen eisprong en NOD heet de luteale fase. Deze mag tussen de 10 en 16 dagen zijn. Korter dan 10 en het eitje heeft onvoldoende kans om in te nestelen. Kortom: je eisprong kan best laat zijn, maar hopelijk verschuift je NOD dan mee. Als je namelijk structureel een LF van 5 dagen zou hebben, dan heb je eigenlijk geen kans om zwanger te worden. De gemiddelde LF is 14 dagen. Bij een cyclus van 30d betekent dat dus cd16. Maar met de bandbreedte in je achterhoofd zou je je eisprong kunnen verwachten tussen cd14 en cd20. Als je het wilt weten, dan zou ik gaan temperaturen. Dat geeft je inzicht in je cyclus.
Ik heb mijn eisprong op zijn laatst weleens op cyclusdag 28 gehad. Werd dan op dag 42 ongesteld. Dus ja, dat kan. Temperaturen geeft inderdaad veel inzicht. Succes!
Bedankt voor jullie reactie, ik ben erg benieuwd wanneer ik dan ongesteld ga worden. Deze maand hebben we de eerste 3 weken bijna om de dag wel geklust, bij mijn zoontje had ik 2 dagen voor mijn nod al pijnlijke borsten. Ik voel nu nog helemaal niets... Dus ben bang dat het deze maand weer niet gelukt is. En anders ga ik me inderdaad maar eens verdiepen in temperaturen. Ik weet helemaal niet hoe dat werkt. Had ook iets gelezen over ovulatie testen, hebben jullie met 1 van de 2 ervaring? En wat is preciezer? Bedankt voor de tip!