Help?!?! --> Schema bij 5 maanden+start bijvoeding <-- Help?!?!

Discussion in 'Voeding' started by Zoon, Jan 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zoon

Zoon Actief lid

Jan 14, 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Hallo allemaal,

Ik went mij tot dit forum, omdat ik er voor het eerst niet helemaal zelf uit kom... :)
    Onze zoon is van 22 augustus, dus bijna 5 maanden. Een makkelijk mannetje. Vanaf zijn geboorte maakt hij al lange nachten en vanaf dat hij 2 maanden is slaapt hij al iedere nacht door. Zijn eigen ritme is om de 3 uur drinken.
    Hij weegt nu +/- 7,5 kilo en krijgt 5 flessen van 180ml + 6 schepjes nutrilon standaard (=200ml).

Hij start elke dag rondom 8:00 met zijn eerste fles
    (Slaapt dan van 09:00 tot 10:45)
    Dan volgt een fles om 11:00
    (Slaapt dan van 12:30 tot 13:45)
    Dan een fles om 14:00
    (Slaapt dan van 15:00 tot 16:45)
    Dan een fles om 17:00
    (En is dan meestal wakker tot 19:00 waarna we in bad gaan of hij toch een klein dutje doet als we niet in bad gaan tot aan de volgende fles)
    En de laatste fles rondom 20:00
    (en slaapt dan de hele nacht door)

Ik merk dat hij behoefte heeft aan meer en nieuwe dingen! Daarom heb ik een week lang een paar hapjes wortel aan hem gegeven alvorens ik hem de fles van 11:00 gaf. Puur wennen dus. En daar reageert hij goed op! 8) Met het huidige schema vind ik het lastig om de bijvoeding in te lassen. Daarom wil ik graag over op 4 voedingen 8 uur / 12 uur / 16 uur en 20 uur. Zodat ik rondom 10 uur fruithap ik kan lassen en op den duur ook groentehap romdom 18 uur. Moet ik de fles die komt te vervallen verdelen over de 4 flessen? Of Zouden jullie bijvoorbeeld alleen de ochtendfles verhogen wat betreft hoeveelheid en aan de laatste fles rijstbloem toevoegen? :(

Alvast bedankt!
    :)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik denk dat ik ook eerst zou proberen om naar 4 voedingen te gaan zonder bijvoeding (hooguit rijstebloem). Ik zat met 4 maanden op dit schema:
    8:00 fles 210/7
    12:00 fles 180/6
    15:00 fles 180/6
    19:30 fles 180/6 + rijstebloem

Dat ging prima. Met 5 maanden ben ik groenten gaan geven om 12:00. 1/2 flesje, groenten en dan de rest van de fles. Hij at altijd alles op. Zo heb ik langzaam de fles van 12:00 vervangen door de warme maaltijd.
    Met 6 maanden ben ik als ontbijt pap gaan geven (vezels) en toen werd de fles ook kleiner.
    Toen de groenten lekker liepen, ben ik de groenten gaan geven om 18:00 en ben ik fruit gaan geven om 12:00 in combinatie met een boterham (6,5 maand). We hadden dus nauwelijks extra eetmomenten (behalve die om 18:00)
    Toen zowel het ontbijt, de lunch als de avondmaaltijd goed ging, werd al snel duidelijk dat de fles van 15:00 niet meer nodig was en die ging er snel uit en werd vervangen door iets te drinken met een rijstwafeltje ofzo.

Met 7 maanden zaten we op dit schema:
    8:00 ontbijt (180ml/6 + bambix)
    12:00 lunch (boterham + fruit + thee)
    15:00 tussendoortje: diksap / thee + rijstwafel
    18:00 warme maaltijd (vanaf 6,5 maand ook met vlees, vis, ei af en toe)
    19:30 fles (en die werd kleiner en vaak zonder rijstebloem)

3. debzie1984

debzie1984 Bekend lid

Sep 22, 2008
    981
    2
    18
    Zuid-Holland
    Het schema van Tess is:

08:15 fles 180/6
    12:00 fles 180/6
    16:00 fles 180/6
    17:30 groente
    19:00 fles 180/6

Ze ging eigenlijk ineens zelf van 5 naar 4 flessen en we hebben deze niet eens verhoogd. Toen het eruit zag dat dat nieuwe ritme zou blijven zijn we begonnen met een half potje groente en ze heeft hier gewoon genoeg aan. Fruit doen we nog niet want daar wil ze even nog niks van weten.

4. Zoon

Zoon Actief lid

Jan 14, 2010
    241
    0
    0
    @ home
    @ Cygnet2: Bedankt voor je reactie. Stel ik erg op prijs!

Het is echt haast ongelooflijk... en ik wil dus ook eigenlijk niet juichen, maar het is alsof ons mannetje mijn gedachten heeft gelezen en mijn gebeden heeft verhoord... :D
    We hebben een tijd lang een schema gehad dat neer kwam op: 10 uur, 13 uur, 16 uur, 19 uur en 22 uur, maar gisteravond bedacht ik me dat het anders moest. Het idee was me al vaker door mijn gedachten geschoten, maar gisteravond was mijn gevoel zo sterk!
    Ik zat in over die 5 voedingen en bijvoeding en het leek mij allemaal te veel worden voor ons mannetje. Hij krijgt gauw de hik en de laatste tijd gaf hij ook iets vaker een mondje terug :( Na mijn idee moest ik ruimte maken voor de bijvoeding en dat kon ik alleen als ik een fles zou laten vallen. Daarbij is uitslapen heerlijk, maar de avonden voor jezelf hebben klinkt ook wel ideaal. Ik kan hem alleen eerder op bed krijgen als ik ook eerder begin met voeden en daar was ik dus vandaag mee gestart. Met het idee dat als dat net zo soepel verliep als eerder ik vanaf het nieuwe schema wel een fles kon laten afvallen.
    Gisteravond nog volgens oud schema gevoed en vanmorgen fris begonnen om 8 uur. 2 uur naar voren gehaald op het oude schema dus. En wat denk je?! Hij komt gewoon om de 4 uur! :$ 8 uur, 12 uur, 16 uur en 20 uur heeft hij een fles gehad en hij licht op bed. Hij heeft 4 flessen a 180 ml + 6 op.
    Wel heb ik vanavond 1 schep rijstebloem bij zijn laatste fles ingedaan, om te wennen, maar ook omdat ik wel wil dat hij voor de nacht genoeg reserves overhoudt :) (eventueel kan ik dit nog iets aanvullen als blijkt dat hij het echt nodig heeft om een goede nacht te maken tot + 2 a 3 lepels rijstebloem)
    Ik had me dus geheel voorbereid op het starten van het nieuwe schema op 8 uur, 11 uur 14 uur, 17 uur en 20 uur en als dat net zo soepel zou verlopen als het "oude schema" dat ik dan door te rekken etc wel een fles er af zou kunnen krijgen, maar meneer regelt het dus wel even zelf en geeft mij tot nu toe het nakijken :p

En nu heb ik een slapeloze nacht omdat ik zit te duimen dat hij er net zo goed door komt als anders :)

Groetjes

5. Zoon

Zoon Actief lid

Jan 14, 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Ons mannetje heeft vandaag ook plots een nieuw ritme ontwikkeld, nadat ik hem 2 uur naar voren heb gehaald op zijn oude schema...
    10 uur, 13 uur, 16 uur, 19 uur en 22 uur is door mij aangepast naar 8 uur, 11 uur, 14 uur, 17 uur en 20 uur. Met dat goede voornemen was ik vanmorgen gestart (uitslapen is heerlijk, maar ik wil nu wel de avonden voor mezelf nu ik voldoende ben uitgerust en bijgekomen ;) ) met het idee dat als dat soepel liep ik ook er wel een fles vanaf zou kunnen krijgen, maar dat heeft meneer vandaag zelf even geregeld :$ 8 uur, 12 uur, 16 uur en 20 uur heeft hij een fles gehad en hij ligt nu op één oor... Ben benieuwd of dat ons mannetje ook zo ineens deze tijden gaat vasthouden en dan kan ik vanaf hier lekker gaan uitbreiden. Daar kijk ik wel heel erg naar uit!

Share This Page