Jeetje dat er nog steeds mensen zijn die alleen naar prijzen kijken ipv naar kwaliteit.. 3x zoveel kunnen kopen bij een halalslagerij? ( dit heeft niks met discriminatie te makrn maar halal slachten vind ik erg dieronvriendelijk) 2 voor een kilo kip? Pfff plofkip dus.. Snap nog steeds niet dat mensen voor veel gaan ipv voor minder masr dan van goede kwaliteit.. Ik ben bevooroordeeld want werk zelf met vlees. Maar wel vlees van zeer goede kwaliteit. En dus van dieren die t zeer goed gehad hebben.
Dieren die achter elkaar in de rij staan, klaar om een pin door hun kop heen te krijgen vind je niet dieronvriendelijk? Halal slachten is juist diervriendelijker (voor zover slachten diervriendelijk kan). Die dieren krijgen niet te zien wat hun te wachten staat. Die worden niet voor elkaars ogen vermoord! Die gaan niet gestrest de dood in. Lees jezelf aub in voordat je met dit soort uitspraken komt 🙄
Dit dus. Er zullen vast uitzonderingen zijn waarbij helaas niet zo nauw aan de regels word gehouden. Wij halen ons vlees ook bij de halal slager. Ik weet waar het vandaan komt en hoe ze geslacht worden. Zijn regelmatig geweest om zelf een schaap uit te.kiezen. Online bestellen trekt mij niet, mijn moeder doet het wel af en toe bij koop een koe en volgens mij bevalt haar dit prima.
Nee vindt het nadeel dat je vaak niet zelf kan kiezen welk stuk vlees je wilt, maar dat het een pakket is. En alles los kopen vindt ik sowieso te duur, ga niet z'n 8/9 betalen voor 1kg rundergehakt bijvoorbeeld.
Ja, tijdlang via natuurvlees.nl . We eten niet zo vaak vlees, dus dan is het ook niet zo erg dat het wat duurder is.
in dit filmpje is dat wel zo te zien. https://ejbron.wordpress.com/2012/10/05/video-zo-gruwelijk-is-halal-slachting/ Maar ik las ergens anders online dat Halal is dat ze elkaar juist niet zien. Vraagbaak: wat zijn de regels van het islamitisch ritueel slachten?
Ik bestel niet online. Ik werk in een kleine slachterij/ slagerij. Neem dus alles vers mee. Ik heb beide manieren van slachten gezien. Is het diervriendelijker dat ze elkaar niet zien maar dat wel de hals doorgesneden word? Op mijn werk zien de dieren elkaar nooit. Een staan ze ook niet in de rij maar staan ze in een mooie stal. En heel goedkoop vlees is meestal niet biologisch ofzo. Wel is het natuurlijk logisch dat vlees goedkoper is als je rechtstreeks of in ieder geval met minder tussenschakels ergens je vlees koopt. Dat is met alle spullen zo.
Wij bestellen wekelijks al onze boodschappen online, maar dat bedoel je zeker niet Ik heb nog nooit speciaal vlees online besteld. Wel eens gekeken voor exclusief vlees, maar de prijzen en/of hoeveelheid die je meteen af moest nemen stond me tegen (hebben een kleine vriezer), terwijl we redelijk dichtbij verkooppunten wonen. En dan heeft hond/kind nog een uitje, naar zo'n vleesboerderij
Zooo lekker vriendelijk.. Heb mr dus wel degelijk ingelezen!! Dieren die stress ervaren voorkom je nooit met slachten. ik weet dat de islam goede verzorging vereist, totale rust voor t slachten, geen verspilling etc. Maar het eerst laten doodbloeden alvorens daadwerkelijk te slachten... Lijkt mij andersom echt diervriendelijker.. Daarnaar zijn de dieren die 'regulier' geslacht worden op slag dood. En bij hals slachten is dit niet zo. Die beesten lijden mentaal en lichamelijk imo.. Diervriendelijk slachten bestaat niet maar er zit wel degelijk verschil in.
Eens. Bij beide manieren van slachten zegt de wet dat voor de slacht onnodig pijn, lijden en opwinding, alsmede alle verwondingen of kneuzingen voorkomen moeten worden. In beide gevallen mogen de dieren elkaar niet zien (want stress). Hoe het zit met elkaar horen weet ik niet. Het verschil zit 'm vooral in het verdoven voordat het dier gedood wordt. Bij ritueel slachten (zowel Joods als Islamitisch) wordt dit niet gedaan. Het dier krijgt dus alle stress en pijn (hoe kort deze ook duurt) vlak voor de dood mee. Het woord 'diervriendelijker' bestaat niet trouwens. Iets is diervriendelijk of niet. Slachten is per definitie niet diervriendelijk.
Hoezo kan 'diervriendelijker' niet? Ik begrijp dat slachten sowieso niet diervriendelijk is, maar iets kan toch meer of minder diervriendelijk zijn? Net als dat er humane en onmenselijke manieren zijn om een mens om te brengen.
Ik heb het even opgezocht. 'Diervriendelijker' wordt op zichzelf niet erkend als woord door Van Dale (ook niet door mijn autocorrect trouwens ) Maar het is de onverbogen vergrotende trap van 'diervriendelijk'. Het mag dus wel. Foutje!
Haha ik ben geen wandelend woordenboek. Grlukkig want dan moeten hier op zp wel erg veel fouten gecorrigeerd worden. 😜
Haha, klinkt als iets wat ik kan doen. Ik had het trouwens meer over de 'betekenis', ik dacht dat je daarover struikelde: dat iets niet 'meer of minder diervriendelijk' kon zijn. Ik wist niet dat het taaltechnisch zelfs correct was, maar leuk om te weten!
Koopeenkoe.nl heeft heerlijk, eerlijk, 'biologisch' vlees. Echt echt dus. De koe wordt pas geslacht, wanneer hij helemaal verkocht is (je koop 1/30e deel per pakket). Het vlees rijpt dan een paar weken, wordt vacuüm verpakt en thuis bezorgd. 1 portie voor vanavond, 1 portie voor morgen en de rest gelijk in de vriezer. Het is echt heerlijk vlees. Lekkerder dan van de supermarkt!
Bij dood laten bloeden verliest het dier haar bewustzijn. Ze zakt dus langzaam weg. Geen idee hoe een doorgesneden slagader voelt, maar ik denk niet dat het veel dieronvriendelijker is dan de reguliere manier.